Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 918 Spyder je konečně tady! 0 až 300 km/h zvládne za 22 s

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
Automobilka Porsche ve Frankfurtu nad Mohanem konečně představuje finální podobu svého nejnovějšího supersportu, jehož koncept měl premiéru v roce 2010.

Poprvé se Porsche 918 Spyder představilo jako koncept na ženevském autosalonu v březnu 2010. V červenci stejného roku bylo ohlášeno, že se tento supersport s hybridním pohonem dočká výroby a byl spuštěn vývoj. Rok 2011 přinesl hned v lednu evoluci původního konceptu v podobě verze 918 RSR s uzavřenou karoserií a odlišným hybridním systémem pohonu.

Od loňského roku Porsche poměrně pravidelně představovalo pokroky ve vývoji a nabízelo prototypy v nejrůznějších podobách od pojízdné laboratoře s některými povrchovými panely karoserie z Porsche 911 až po vozy téměř identické s konečnou sériovou podobou. Nyní se na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představuje skutečně finální provedení a Porsche potvrzuje již dříve zveřejněné informace o technice a jízdních výkonech.

Závodnické geny

Základ Porsche 918 Spyder tvoří skořepina z laminátu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP – carbon-fibre reinforced plastic) kterou doplňují hliník a hořčík. Design exteriéru sériového provedení se od konceptu liší prakticky jen v detailech a nejzásadnější změnou je dvojice odnímatelných střešních dílu. Porsche 918 Spyder tak přímo navazuje na Carreru GT z vyráběnou v letech 2003 až 2006 a v liniích jeho karoserie lze narazit i na odkazy na RS Spyder, s nímž Porsche sbíralo úspěchy ve vytrvalostních závodech v kategorii LMP2, nebo legendární Porsche 917.

V interiéru, či spíše v kokpitu, jsou nejen dvě anatomická sedadla, ale také například trojice kruhových přístrojů před řidičem, rychloměr, otáčkoměr a ukazatel stavu paliva a baterií. Jejich design design je inspirován nejvýkonnějšími a nejslavnějšími vozy značky Porsche. Středová konzola se zvedá směrem do palubní desky. Většina na ní umístěných ovladačů je dotykových, další tlačítka jsou přímo na volantu.

Sériový 918 Spyder je sice supersportem, ale podobně jako většina vozů značky Porsche má být i on při srovnání s přímou konkurencí mnohem použitelnější v běžném provozu. I proto automobilka při premiéře sériového provedení nezapomněla zmínit, že vůz nabízí zavazadlový prostor o objemu 110 litrů.

Osmiválec i elektromotory

Před zadní nápravou Porsche 918 Spyder je uložen zážehový vidlicový osmiválec o objemu 4,6 litru, který je výsledkem dalšího vývoje úspěšného 3,4 litrového agregátu ze závodního speciálu RS Spyder. Osmiválec disponuje výkonem 447 kW (608 k) při 8700 min-1, což znamená 132 k/l a to je o 26 k/l více než u Carrery GT. Nejvyšší otáčky tohoto motoru jsou navíc závratných 9150 min-1! Maximum točivého momentu činí 528 N.m při 6600 otáčkách.

K výkonu osmiválce přidávají elektromotory další 210 kW (286 k) při 6500 min-1. Kombinovaný výkon všech motorů v 918 Spyder je pak 652 kW (887 k) při 8500 min-1. Ohromující maximální hodnoty dosahuje samozřejmě i točivý moment, který je při zařazeném sedmém rychlostním stupni 1280 N.m. Automobilka navíc uvádí, že od 800 do 5000 otáček neklesá pod 800 N.m.

S hybridním pohonem spolupracuje dvouspojková sedmistupňová PDK, využívaná motorem a elektromotorem pro zadní nápravu, tvořenou víceprvkem, doplněným o elektromechanické natáčení kol. Přední, výhradně elektricky poháněná náprava využívá dvojité lichoběžníkové závěsy a je zde instalován hydraulický systém pro překonávání větších nerovností na vozovce. Na jízdu dohlíží elektronika PASM.

Pět různých nastavení jízdy

Hybridní systém lze využívat v pěti režimech E-Power, Hybrid, Sport Hybrid, Race Hybrid a Hot Lap. Ten první bude ideální pro korzování po přímořských bulvárech, popřípadě v Pařížské, při plné kapacitě baterií (cca 2 hodiny nabíjení z domácí zásuvky, respektive 0,5 při použití 400V rychlonabíječky) v jeho rámci lze ujet na elektřinu 16 až 32 km a lze se rozjet na rychlost 150 km/h. Benzinový motor je využíván, jenž když už není jiná možnost.

Režim Hybrid známe z Priusu a podobných ekoaut – všechny tři motory spolupracují tak, aby bylo dosaženo co nejlepší spotřeby. Sport Hybrid už se spoléhá plně na V8 a elektromotory asistují jak v případě optimalizace spotřeby, tak za účelem maximální dynamiky.

Poslední dva módy už jsou určeny na okruh. Akumulátory se nyní dobíjí pouze v případě, že není využíván maximální výkon motoru a pokud je, asistují na plný výkon i elektromotory. Současně je aktivován ostřejší režim řazení. Extrémem je pak Hot Lap, kdy vůbec nedochází k dobíjení akumulátorů a veškerá síla hybridního agregátu je soustředěna na kola. V tomto režimu zajel raný prototyp Severní smyčku Nürburgringu za 7:14, nyní se ovšem počítá s tím, že posílená finální specifikace tento čas hravě překoná.

Dlouhé, nízké a rychlé

Dvoumístný supersport s odnímatelnými střešními panely je dlouhý 4643 mm, široký 1940 mm a vysoký 1167 mm. Rozvor náprav má dlouhý 2730 mm a rozchod kol je vpředu 1664 mm a vzadu 1612 mm. I přes hojné využití kompozitových materiálů, hliníku a hořčíku je hmotnost vozu bez náplní 1634 kg a včetně provozních náplní 1685 kg. Paket Weissích, jehož součástí je zbarvení ve stylu slavných závodních vozů Porsche a magnéziová kola může ušetřit zhruba 35 kg neodpružené hmotnosti.

I přes intenzivní využívání rekuperace pro 6,8 kWh Li-Ion akumulátory dostal 918 Spyder keramické brzdové kotouče PCCB o průměru 410 mm vpředu a 390 mm vzadu. Přední náprava využívá kola 9,5Jx20“ s pneumatikami 265/35 ZR20, zadní pak 12,5Jx21 s obutím 325/30 ZR21.

Porsche 918 Spyder, na nějž automobilka poskytuje záruku 4 roky a sedm let na akumulátory, zvládne akceleraci z 0-100 km/h za 2,8 s, 0-200 km/h za 7,7 s, 0-300 km/h za 22 s. Maximální rychlost se má pohybovat okolo 345 km/h. V kombinovaném cyklu se má spotřeba paliva pohybovat od 3,0 do 3,3 litru benzinu na 100 km a emise CO2 pak mají být 70 až 79 g/km.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (5)
1. 10. 2013 11:05
Re: Severní smyčka
Pagani Zonda R: 6:47,50
Avatar - Ham.
10. 9. 2013 12:47
Re: Severní smyčka
Pokud ti jde jenom o NS tak poslední výsledek 918 je 6:57.
Do vytrvalostní série se Porsche vrací v příští sezóně, ovšem závodní prototyp v kategorii LMP1 toho s 918 společného moc nemá.
10. 9. 2013 09:50
Re: Severní smyčka
Už obecně posuzování kvality auta podle času na NS je podivná věc ;-) Pak by všichni pomalu museli chtít Godzillu od Nissanu...
A s bychařením se zastavím u jedinýho supersportu...LaFerrari. :-)
Avatar - iudex
10. 9. 2013 09:45
Re: Severní smyčka
Aké auto je Zonta prosím Ťa? Ak mysíš Pagani Zonda, tak to má čas 7:24 min: [odkaz]
Inak neviem, aké posilnenie u 918ky myslia, aj u toho auta, čo jazdilo na NS sa uvádza výkon 887 k, tak nejaké polminutové zlepšenie u sériového auta neprichádza do úvahy; uvidíme, či vôbec porazí McLaren P1.
10. 9. 2013 07:02
Severní smyčka
Zonta to zvládla za 6:47-tak doufám , že se 918 pochlapí-jinak teda nevím , jestli se příští rok podívám do Le Mans.Předpokládám , že 918 je základ pro návrat do vytrvalostních závodů.