Porsche chce udržet starší modely na silnicích pomocí syntetického benzínu
Porsche nezapomíná ani na majitele starších klasických kousků, jejichž provoz by mohl být do budoucna komplikovanější.
V nepříliš vzdálené budoucnosti, kdy budou nové spalovací motory na černé listině a silnice budou patřit elektromobilům na vodík či baterky, bude provoz veteránů a klasických sportovních automobilů podstatně náročnější už jen z toho prostého důvodu, že by se z benzínu mohlo stát sprosté slovo a nedostatkové zboží.
Pro lidi, kteří nebudou chtít vyměnit charakterní, ale poněkud neekologický, letitý spalovací motor za bezduchý elektromotor by však i v budoucnosti mělo existovat alternativní řešení - synteticky vyvíjená ekologická bio-paliva, na jejichž vývoji pracuje i automobilka Porsche.
„Věříme, že syntetická paliva ze stoprocentně obnovitelných zdrojů mají potenciál stát se do budoucna důležitými,“ uvedl v rozhovoru pro Hagerty Oliver Blume, šéf automobilka Porsche. Za velkým důrazem na zachování výroby klasických paliv, byť podstatně ekologičtějších, přitom stojí velice jednoduchý fakt.
„Až 70 % námi vyrobených automobilů je stále na silnicích a ještě mnoho let budeme vyrábět auta se spalovacími motory,“ uvedl v rozhovoru Blume. Za připomenutí přitom stojí jeho nedávné vyjádření, podle něhož bude Porsche 911 ještě mnoho let osazováno klasickými spalovacími motory, byť s hybridní asistencí.
Pokud si teď kladete otázku, proč se bio-paliva neprodukují ve větším množství již nyní, máme celkem jednoduchou odpověď - vysoká cena. V současnosti totiž litr synteticky vyrobeného benzínu přijde na více než 10 dolarů, což je přes 224 Kč. Blume ovšem v rozhovoru prozradil, že cílem Porsche je stlačit cenu na asi 2 dolary za litr (zhruba 45 Kč).
Velkou výhodou synteticky vyráběného paliva je přitom skutečnost, že k jeho přepravě a distribuci nepotřebujete novou infrastrukturu. Pokud by tedy všechno šlo jak má, mohlo by se nové syntetické bio-palivo objevovat na veřejných čerpacích stanicích již během deseti let.
Blume navíc v rozhovoru prozradil, že již v současnosti probíhající testy ukazují, že nové bio-palivo nevadí ani starším modelům. „V současnosti máme testovací program provozu modelu 911 série 993, s velmi dobrými výsledky.“ Porsche ovšem i nadále pracuje na vývoji a hledá nové partnery, aby mohlo zaručit, že nové bio-palivo bude bez problému fungovat s jejich spalovacími motory.
Bez ohledu na současnou masivní elektrifikaci Porsche je tak fajn vidět, že vedení značky myslí i na majitele starších kousků a zapálené nadšence, kteří nedají dopustit na klasické spalovací motory.