První model jména Porsche na prodej v původním stavu. A v Česku!
Celkem 64 let staré auto s nájezdem téměř 90 tisíc kilometrů nemůže vypadat lépe. Ojetina po třetím majiteli má za sebou vytrvalostní závody, přesto stojí jako nový rodinný dům.
Porsche 356 je prvním osobním automobilem nesoucí kultovní označení Porsche. Kompaktní roadster či kupé se vyrábělo mezi léty 1949–1965. Za šestnáct roků produkce sjelo z výrobní linky zhruba 80 tisíc kusů, které byly vystřídány ještě slavnější ikonou řady 911. Novější provedení znají všichni z plakátů, filmů, videoklipů, vyprávění i reklam, ale prvotinu známého jména obdivují převážně znalci.
Šarmantní zakulacený model 356 přišel do poválečného světa v několika verzích. První prototyp měl baculatou karoserii a rozdělené čelní sklo. Později nabízená konfigurace 356A se zbavila estetické nadváhy a půlení okna taktéž vymizelo, zatímco novější 356B se odlišovalo jinou přední částí a závěrečnou edicí bylo 356C známé kotoučovými brzdami na obou nápravách.
Rakouský a později německý veterán mizí ze světa, poslední zachovalé exempláře skupují sběratelé z celého světa a pečlivě svůj úlovek zamykají pod zámkem. Aukční sumy dosahují statisícových částek v amerických dolarech a přepočtem miliónové investice se nevyhýbají ani tuzemským investorům, které můžeme nazývat filantropy.
Filantropové vykonávají dobro za účelem podpory obecného prospěchu a opatrování prvního Porsche není nic jiného než dobrý skutek univerzálního charakteru. Taková dobrosrdečnost stojí něco mezi 225 až 275 tisíc USD (5,2 až 6,4 milionu Kč), což byl odhad prodejní částky za 356 z roku 1975 během loňské aukce RM Sotheby's.
Zaoceánské vyvolávací ceny nejsou úrovní vzdálené české nabídce, kde originální Porsche 356A Speedster vychází podobně, neboli na 6.350.000 Kč včetně daně. Fantastický roadster v ceně rodinného domu je ozdobou ostravského autosalonu. Skoro až nelze věřit výrobě už v lednu 1956 a nájezdu 86.538 kilometrů.
Příkladně opečovávaný praotec Porsche prošel rukama třech majitelů, první z nich žil v USA. Podobných modelů jezdilo jen 3676 kusů a bůh ví, kolik jich přežilo dekády v provozu. Raritní sběratelský sen je navíc v původním stavu, originalitu všech částí dokládá přiložený certifikát autenticity rozporující spekulace o replice, nebo zfalšované kopii.
Dědictví geniality Ferdinanda Porscheho rychlostně nestačí na současné výtvory zrozené k rychlosti. Elegantní roadster ovšem charismatem zastíní většinu digitalizovaných sportovních modelů z Zuffenhausenu. Červená víkendovka se skládací plátěnou střechou úspěšně útočí na úplně jiné vnímání automobilismu. Více než výkon 44 kW (60 koní) z 1,6litrového benzínového motoru se cení tovární stav skutečně používaného vozu.
Sériový exteriér přetéká přes zapadlá kola obou náprav, přestože typ 356A opticky shodil křivky korpulentní dámy v pokročilém věku. Uvnitř pokračuje jednoduchá strategie designu bez zbytečných prvků výbavy nebo ozdob. Řidič v jednom ze dvou kožených sedadel kouká přes dřevěný volant na tři kruhové budíky. Typicky uprostřed je otáčkoměr, vlevo se nachází barevné kontrolky včetně teploty oleje či množství paliva a úplně vpravo na kapličce našel umístění rychloměr sousedící se spínací skříňkou tehdy ještě zabudovanou po pravé ruce, nikoliv opačně.
Těsný kokpit kombinuje béžové čalounění s červeným nátěrem přecházejícím z karoserie. Barevné spektrum prodávaného Porsche umocňují tři hliníková ramena volantu nebo černé koberce kontrastující s převahou zmíněného červeného laku. Pěkný detailem je řadicí páka manuální převodovky, která je do interiéru vyvedena vysokou černou řadící pákou s bílou zakulacenou hlavicí.
Vnitřní prostor ojetiny po třetím majiteli nemůže vypadat lépe, profesionální péče je znát na absolutní čistotě nepoškrábaných povrchů nabízeného Speedsteru. Člověk by se bál nasednout a vyvětrat zrcadlově lesklé Porsche po zaprášených okreskách, ale nájezd skoro 90 tisíc kilometrů dokazuje, že někdo neodolal a uměl si užít charismatický poklad se vší parádou. Podle prodejce se vůz účastnil věhlasných světových závodů jako Carrera Panamericana či Mille Miglia.