Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche začne příští rok testovat syntetická paliva, zachrání spalovací motory?

Ondřej Mára
Diskuze (58)

Syntetická paliva se mohou stát jednou z možností, jak prodloužit život automobilů s tradičními spalovacími motory.

Většina automobilek byla v posledních letech nucena masivně investovat do rozvoje elektromobility, některé z nich však současně investují i do rozvoje syntetických paliv, která by měla prodloužit životnost automobilů se spalovacími motory a usnadnit provoz klasických vozů i v budoucnosti.

Jednou z těchto automobilek je i Porsche, které o vývoji syntetických paliv otevřeně hovoří již delší dobu. Známý výrobce sportovních automobilů navíc v minulém roce získal několik významných partnerů, kteří mohou úsilí výrazně usnadnit a urychlit. Nechybí mezi nimi například Siemens Energy, AME, Enel nebo chilská ropná společnost ENAP.

Pro potřeby výzkumu a vývoje si Porsche vyrábělo syntetická paliva v menším měřítku samostatně, díky spolupráci s výše jmenovanými společnostmi by však měl v Chile vzniknout nový průmyslový závod, který bude schopen vyrábět syntetická paliva v průmyslovém měřítku a pro komerční využití.

Závod by měl být uveden do provozu již v příštím roce a do roku 2024 by se jeho produkce měla pohybovat okolo 55 milionů litrů syntetického paliva. Do roku 2026 by se však produkce měla až zdesetinásobit.

Výhoda spočítá ve snadné využitelnosti, e-paliva paliva mohou být použita ve spalovacích motorech i plug-in hybridech, navíc může být využitá již existující infrastruktura čerpacích stanic,“ vysvětlil výhody syntetických paliv v rozhovoru pro Autocar Oliver Blume, šéf automobilky.

Frank Walliser, který je vedoucím oddělení sportovních modelů Porsche, pak dodal, že v prvním roce bude výroba velmi omezená a palivo bude využito především pro testování. „Je to dlouhá cesta plná velkých investic, jsme si ale jistí, že se jedná o významný krok ke snižování emisí CO2 v přepravním sektoru.

Syntetická paliva přitom nabízejí podstatně více výhod, než jen omezování emisí. Na rozdíl od paliv jako je E10 a E20 kvůli nim není potřeba upravovat motor a zřejmě ani komponenty palivového systému. Navíc nedojde k omezení výkonu, spíš naopak.

Jak dodává Walliser. „Nemá žádný vliv na výkon – spíš přidá pár koní, takže jde správným směrem – ale emise jsou výrazně lepší, sledujeme nižší množství částic, nižší množství NOx.

Porsche by mělo vyrábět syntetická paliva kombinací vodíku a uhlíku zachyceného ze vzduchu, z čehož získává metanol. Ten je následně upraven do látky podobné benzínu, se kterou už si benzínové motory umí poradit. Chilský závod by měl navíc k výrobě syntetických paliv částečně využívat i elektrickou energii získanou z větrných elektráren, takže bude ještě zelenější.

Ondřej Mára
Diskuze (58)

Doporučujeme

22. 2. 2021 06:44
Re: To už měli skopčáci
Díky. Pomohlo mi to dívat se na celou problematiku s drobet menší skepsí :-)
Avatar - speedfred
20. 2. 2021 13:09
Re: To už měli skopčáci
Prípadne ak je miesto a tá možnosť tak už teraz stavať P+R parkoviská, záchytné parkoviské,parkovacie domy s nabíjačkami. Sídliská sú každú chvíľu rozkopané kvôli nejakým novým technológiam a pomaly už nebude kde čo pokladať.
20. 2. 2021 09:13
Re: To už měli skopčáci
podívej se na složení vozového parku na tom parkovišti. Průměrný věk aut na sídlišti nebude nijak nízký. Než se na tom sídlišti bude objevovat víc ev bude trvat mnoho let. To jen pro představu jak dlouhý čas je k řešení.
A k tomu nabíjení. Nejspíš hodně lidí na sídlišti používá internet po optice. To znamenalo kopat a pokládat kabely. To zřejmě příjde i s ev a budou vznikat soukromé společnosti nabízející mnoho nabíjecích míst s malým výkonem. Lze očekávat aplikace k rezervaci těchto míst atd, prostě vše co internet, aplikace a telefony umožňují v mnoha jiných oborech. Není potřeba žádné laboratorní technologie, snad kromě doplnění trafostanic nějakou špičkovací baterií.
19. 2. 2021 16:49
Re: To už měli skopčáci
Moc díky, na zdejší poměry to je nezvykle konkrétní příspěvek s argumenty, to jsem nečekal :-) Jako třeba jsem tedy značně omezen svou fantazií, ale některé věci mi stále přijdou nereálné. Budu tedy brát, že do RD proud doteče. Ale co s ostaními...třeba tady u nás prostě není ani dostatek parkovacích míst pro všechna auta, vzhledem k zástavbě není šance tohle zlepšit...takže se stojí všude možné po ulicích ve snaze být aspoň jen jednu ulici od domu. Přece ale nebudeme mít nabíječku i každých pět metrů z chodníku. Protože tady je předkládáno, že nebude postupné prolínání aut, ale násilná změna všech do pár let...
Opět k naší konkrétní situaci, stádně tu tak 20 procent aut vyjede ráno ve stejnou hodinu v podstatě stejným směrem, ve stejnou hodinu odpoledne se vrátí...a to je prostě fakt. Týden to třeba vydrží a pak bude každý chtít na víkend mít nabito. To není nějaká moje projekce, jezdím v těch kolonách, opravdu všechna ta auta jezdí ve stejný čas a stojí ve stejný čas. Pořád mi přijde, že ten maximální objem proudu, co sem přiteče, je prostě fyzikálně daný přenosovou sítí. O ní sice píšeš, že za poslední desítky let také prodělala velký vývoj, ale když to stáhneme třeba na posledních deset let, proběhl nějaký vývoj ve smyslu většího zkapacitnění? Myšleno reálně venku, ne v laboratoři? Nevím no, nezdá se mi.
19. 2. 2021 12:55
Re: To už měli skopčáci
Tak v čr, a ten průměr je v rámci EU podobný, žije cca polovina obyvatel v RD. Jistě nemůžou nabíjet všude atd, ale stále je to obrovský trh pro EV.
Ten rozvoj EV je postupný a byl by postupný i v případě že by se již dnes začalo s prodejem pouze EV. Tyhle informace lze snadno dohledat včetně grafů atd. Na rozvoj sítě je čas v řádu desítek let. A podívej se kam se posunula rozvodná síť za poslední desítky let.
Města jsou samozřejmě problém, ale už dnes vznikají projekty na nabíjecí místa na sídlištích. Výhoda je stále v tom, že auta vlastně většinu času někde stojí a tudíž nabíjecí výkon nemusí být nijak velký. Asi nikdy nenastane čas, že by nabíjela všechna auta, ale stejně tak nenastane čas, že by to bylo reálně potřeba. Např. za 12 hodin dokážeš nabít auto výkonem 3,6kW na víc jak 200km. 3,6kW je to co dostaneš z jedné 1fáz zásuvky. A kolik aut jezdí víc jak 200km denně? Ten průměr je daleko nižší. Jistě, dnes není možné a nikdy ani nebude, dotáhnout tak velké výkony k celým parkovištím ve městě, ale zase reálný pohled. Všechna auta nebudou EV, všechna nebudou muset nabíjet. Takže možnosti tu jsou.
A to o čem píšeš, odpínání nabíječek. To nejspíš nastane. Ale spíše to bude na principu ceny energie. Nastavíš si za jakou cenu chceš nabíjet a když to tu cenu přesáhne automaticky auto přestane nabíjet. Tím lze síť a spotřebu krásně regulovat. Plány jsou samozřejmě i opačné a to, že budeš moc elektřinu z auta prodávat.
Chápu, je to pohled do budoucnosti, ale všechny technologie na tohle už jsou a jde jen o jejich využití.
Vše i krásně zapadá do využívání OZE. Tohle se strašně rychle vyvíjí a není lehké sledovat všechny novinky a možnosti co to přináší.