Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Haru Oni pilot plant
Porsche 911 Turbo Prototype
Porsche 911 Turbo Prototype
Porsche 911 Turbo Prototype
34 Fotogalerie

Porsche začne příští rok testovat syntetická paliva, zachrání spalovací motory?

Syntetická paliva se mohou stát jednou z možností, jak prodloužit život automobilů s tradičními spalovacími motory.

Většina automobilek byla v posledních letech nucena masivně investovat do rozvoje elektromobility, některé z nich však současně investují i do rozvoje syntetických paliv, která by měla prodloužit životnost automobilů se spalovacími motory a usnadnit provoz klasických vozů i v budoucnosti.

Jednou z těchto automobilek je i Porsche, které o vývoji syntetických paliv otevřeně hovoří již delší dobu. Známý výrobce sportovních automobilů navíc v minulém roce získal několik významných partnerů, kteří mohou úsilí výrazně usnadnit a urychlit. Nechybí mezi nimi například Siemens Energy, AME, Enel nebo chilská ropná společnost ENAP.

Pro potřeby výzkumu a vývoje si Porsche vyrábělo syntetická paliva v menším měřítku samostatně, díky spolupráci s výše jmenovanými společnostmi by však měl v Chile vzniknout nový průmyslový závod, který bude schopen vyrábět syntetická paliva v průmyslovém měřítku a pro komerční využití.

Závod by měl být uveden do provozu již v příštím roce a do roku 2024 by se jeho produkce měla pohybovat okolo 55 milionů litrů syntetického paliva. Do roku 2026 by se však produkce měla až zdesetinásobit.

Výhoda spočítá ve snadné využitelnosti, e-paliva paliva mohou být použita ve spalovacích motorech i plug-in hybridech, navíc může být využitá již existující infrastruktura čerpacích stanic,“ vysvětlil výhody syntetických paliv v rozhovoru pro Autocar Oliver Blume, šéf automobilky.

Frank Walliser, který je vedoucím oddělení sportovních modelů Porsche, pak dodal, že v prvním roce bude výroba velmi omezená a palivo bude využito především pro testování. „Je to dlouhá cesta plná velkých investic, jsme si ale jistí, že se jedná o významný krok ke snižování emisí CO2 v přepravním sektoru.

Syntetická paliva přitom nabízejí podstatně více výhod, než jen omezování emisí. Na rozdíl od paliv jako je E10 a E20 kvůli nim není potřeba upravovat motor a zřejmě ani komponenty palivového systému. Navíc nedojde k omezení výkonu, spíš naopak.

Jak dodává Walliser. „Nemá žádný vliv na výkon – spíš přidá pár koní, takže jde správným směrem – ale emise jsou výrazně lepší, sledujeme nižší množství částic, nižší množství NOx.

Porsche by mělo vyrábět syntetická paliva kombinací vodíku a uhlíku zachyceného ze vzduchu, z čehož získává metanol. Ten je následně upraven do látky podobné benzínu, se kterou už si benzínové motory umí poradit. Chilský závod by měl navíc k výrobě syntetických paliv částečně využívat i elektrickou energii získanou z větrných elektráren, takže bude ještě zelenější.