Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Použití bioplynu v dopravě otvírá cestu k šetrnější dopravě. Jak to dělá Scania?

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Bioplyn je zemní plyn vyrobený z biomasy, takže v ideálním případě by mělo jít o solidní ekologické řešení. Neplatí to však vždy.

Výběr paliva je často dán mírou zájmu dopravce o životní prostředí. Ten v ještě větší míře hledá co nejlevnější řešení, aby se mu byznys vyplatil. Pro švédského dopravce Skänninge Godstransporter byla volba paliva jasná, protože jeho hlavní zákazník Toyota Material Handling Manufacturing Sweden přešel v rámci své výroby na bioplyn. Dopravce tedy používá pro dodávky dílů pro výrobu ručních a elektrických vysokozdvižných vozíků Toyota ve švédském Mjölby nákladní vozidlo Scania R410 na zkapalněný bioplyn. Nebyla to však volba zcela dobrovolná, jak potvrzuje Gunnar Svensson, generální ředitel společnosti Skänninge Godstransporter: „Pohon na bioplyn byl požadavkem Toyota Material Handling. Stanovování podmínek v oblasti ochrany životního prostředí ze strany zákazníků se stává v tomto odvětví čím dál běžnějším jevem. Avšak nám to vyhovuje.“

Svensson oceňuje řešení společnosti Scania v podobě plynového motoru pracujícího na principu Ottova cyklu se zapalovacími svíčkami, který se vyznačuje nízkou hlučností a k jeho provozu stačí plnit nádrž pouze zkapalněným plynem bez nutnosti přidávání AdBlue nebo nafty.

Nákladní vozidla Scania na zkapalněný plyn lze objednat se dvěma nádržemi nabízejícími celkový dojezd až 1600 km. Dopravce Skänninge se rozhodl jen pro jednu nádrž, protože jeho vozidlo ujede denně v průměru pouze 300 km. Zkapalněný bioplyn čerpají na plničce ve švédském Mjölby. Pokud je bioplyn vyrobený energeticky úsporně opravdu z odpadu, pak má i ekologický smysl.

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme