Povinné ručení zdražuje: škody rostou rychleji než výše povinného ručení

Komerční prezentace

Růst cen povinného ručení může v roce 2021 pokračovat rychlejším tempem než loni. Důvodem jsou především ceny odškodnění, jež rostou rychleji než výše pojistného. Vyplývá to z přehledu vývoje trhu s povinným ručením, který vydaly Česká kancelář pojistitelů a Česká asociace pojišťoven.

Česká kancelář pojistitelů (ČKP) a Česká asociace pojišťoven (ČAP) upozorňují na to, že ceny autopojištění letos porostou rychleji než v posledních letech, a to i přes stále probíhající pandemii koronaviru a celkové snížení nehodovosti.

Majitelé vozidel, kteří chtějí co nejlevnější pojistku na auto, mohou využít kalkulačku havarijního pojištění či kalkulačku povinného ručení a snadno tak vyhledat nejvýhodnější nabídky na míru. Zažádat o ukončení povinného ručení z důvodu zvýšení pojistného je případně možné do jednoho měsíce od oznámení této změny.

Výši autopojištění ovlivňuje řada faktorů, mezi něž patří nárůst cen náhradních dílů, rostoucí náklady na práci v autoservisech, větší náročnost oprav a nárůst cen odškodnění. Opravy automobilů každoročně podražují o zhruba 7 %. Průměrná výše odškodnění, která má na zdražení povinného ručení největší podíl, za posledních deset let vzrostla z 38.000 Kč na 65.000 Kč. Průměrná výše povinného ručení za stejné období naopak klesla ze zhruba 4000 Kč na nynějších 3066 Kč.

Povinné ručení pochopitelně nelze nahlížet pouze v souvislosti se škodami na majetku. Dle hlavního pojistného matematika ČAP Petra Jedličky významně rostou výlohy související se zdravotními následky, při nichž pojišťovny vyplácejí odškodnění například i po dobu desítek let. Jeho výše za tak dlouhé období podléhá vývoji cen různých služeb, proto jde o velmi nejisté závazky.

Ilustrační foto Ilustrační foto

Řidiči by se dle vyjádření ČAP a ČKP měli připravit na rychlejší zdražování povinného ručení.

Celkem je v ČR pojištěno 8,5 milionů vozidel a průměrná výše povinného ručení činí již zmíněných 3066 Kč. Na pojistném se vybere přibližně 26 miliard korun, přičemž na výplatu škod je třeba necelých 16 miliard Kč.

Rozdíl mezi vyplacenými náhradami škod a vybraným pojistným je tedy zhruba 10 miliard Kč, což se může zdát jako dostatečná rezerva pro pojišťovny. Nicméně opak je pravdou – náklady pojišťoven v roce 2020 dosáhly přibližně 9,3 miliardy Kč. Kvůli pandemii koronaviru se navíc na pojistném vybere ještě méně, jelikož výrazně klesl počet pojištěných dálkových autobusů a nákladních automobilů.

Dle tiskové zprávy ČAP a ČKP lze proto s velkou pravděpodobností očekávat markantnější nárůst cen povinného ručení, a to navzdory poklesu škod během pandemie. Pojišťovny na něj totiž nemohou okamžitě reagovat a pojistné snížit. Pokles dopravních nehod je krátkodobý, proto by muselo dojít k výraznému zdražení povinného ručení ihned poté, co škody vzrostou na původní úroveň.

Za konečnou výši pojistného odpovídá hlavní pojistný matematik pojišťovny, který se řídí mimo jiné statistikami, doporučením ČKP a obchodní strategií pojišťovny. Nakonec je výše pojistného zkontrolována Českou národní bankou, jež má za úkol prověřit, zda je nastavený systém dlouhodobě udržitelný.

Průměrnou cenu povinného ručení do značné míry ovlivňují také sami majitelé vozidel, kteří dávají přednost těm nejlevnějším variantám pojištění s nejnižšími limity plnění. Často omílané tvrzení, že nejlevnější povinné ručení stačí, však nemusí být pravdivé. Nejnižší pojistné limity, které jsou zákonem stanoveny na 35 milionech Kč, totiž při mnohých vážných nehodách nepokryjí celou výši škod.

Komerční prezentace
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly