Pozastavte velké investice v Evropě, řekla Čína svým automobilkám
Součástí odvetných opatření proti dodatečným clům na v Číně vyrobená elektroauta je instrukce tamním automobilkám, aby pozastavily investice v zemích, které cla podporovaly. To se týká např. i Maďarska, kde firma BYD staví továrnu.
Od středy 30. října platí na elektromobily vyráběné v Číně a importované do EU dodatečná cla. Jejich výše se různí podle jednotlivých automobilek, dosahují však až 35,3 % navíc ke standardnímu desetiprocentnímu clu na veškeré zboží dovážené ze zemí mimo Evropskou unii.
Ta cla zavedla ve snaze ochránit evropské výrobce aut na základě zjištění několikaměsíčního vyšetřování přímo v Číně, ovšem za odporu některých členských států. A také způsobem, který trestá i některé evropské automobilky, např. Mini, Dacii či Cupru – cla se totiž vztahují na auta vyrobená v Číně, nikoliv na auta čínských značek.
Nesouhlas zní samozřejmě i z Číny, spolu s odvetnými opatřeními. Jedním z nich patrně je, že tamní vláda řekla automobilkám, aby pozastavily velké investice v těch zemích, které podporovaly zavedení dodatečných cel. S odkazy na nejmenované zdroje obeznámené s jednáním to uvádí agentura Reuters.
Jednání se kromě čínské vlády účastnily také zástupci automobilek BYD, SAIC a Geely, mimo jiných. Pod čínský státní koncern SAIC, který je druhým největším exportérem, patří v Česku oblíbená značka MG, soukromě vlastněný koncern Geely zase vlastní Volvo Cars a Lotus, a dále Geely, Lynk & Co či Zeekr.
Zdroje uvádí také, že jednání byli přítomni zástupci i některých zahraničních automobilek, a ti dostali doporučení, aby upřednostnili investice v zemích, které byly proti zavedení dodatečných cel. Připomínáme, že dodatečná cla se vztahují pouze na elektrická vozidla, nikoliv na auta se spalovacím motorem.

Pro zavedení cel bylo deset členských států EU včetně Francie, Polska a Itálie. V Polsku se vyrábí čínská auta značky Leapmotor, v Itálii také má vzniknout výrobní závod čínské automobilky Dongfeng. Italská vláda jedná i se značkou Chery, největším exportérem aut z Číny. Pět zemí včetně Německa bylo proti a dvanáct států se hlasování zdrželo. To včetně Španělska, v němž má také vzniknout továrna Číňanů. A v Maďarsku, které cla podpořilo, veřejně obchodovaná automobilka BYD aktuálně staví továrnu.
Vývoz elektrických aut do Evropy znamenal 40 % veškerého exportu elektromobilů z Číny v roce 2023. Vzhledem k tomu, že v USA a Kanadě zavedli stoprocentní cla na z Číny importované elektromobily, pokles odbytu v Evropě může znamenat prohloubení problémů čínských továren s nadměrnou a nevyužitou kapacitou výroby.