Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pozastavte velké investice v Evropě, řekla Čína svým automobilkám

Chery
Chery Omoda E5
Chery Omoda E5
Chery Omoda E5
42 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (19)

Součástí odvetných opatření proti dodatečným clům na v Číně vyrobená elektroauta je instrukce tamním automobilkám, aby pozastavily investice v zemích, které cla podporovaly. To se týká např. i Maďarska, kde firma BYD staví továrnu.

Od středy 30. října platí na elektromobily vyráběné v Číně a importované do EU dodatečná cla. Jejich výše se různí podle jednotlivých automobilek, dosahují však až 35,3 % navíc ke standardnímu desetiprocentnímu clu na veškeré zboží dovážené ze zemí mimo Evropskou unii.

Ta cla zavedla ve snaze ochránit evropské výrobce aut na základě zjištění několikaměsíčního vyšetřování přímo v Číně, ovšem za odporu některých členských států. A také způsobem, který trestá i některé evropské automobilky, např. Mini, Dacii či Cupru – cla se totiž vztahují na auta vyrobená v Číně, nikoliv na auta čínských značek.

Nesouhlas zní samozřejmě i z Číny, spolu s odvetnými opatřeními. Jedním z nich patrně je, že tamní vláda řekla automobilkám, aby pozastavily velké investice v těch zemích, které podporovaly zavedení dodatečných cel. S odkazy na nejmenované zdroje obeznámené s jednáním to uvádí agentura Reuters.

Jednání se kromě čínské vlády účastnily také zástupci automobilek BYD, SAIC a Geely, mimo jiných. Pod čínský státní koncern SAIC, který je druhým největším exportérem, patří v Česku oblíbená značka MG, soukromě vlastněný koncern Geely zase vlastní Volvo Cars a Lotus, a dále Geely, Lynk & Co či Zeekr.

Zdroje uvádí také, že jednání byli přítomni zástupci i některých zahraničních automobilek, a ti dostali doporučení, aby upřednostnili investice v zemích, které byly proti zavedení dodatečných cel. Připomínáme, že dodatečná cla se vztahují pouze na elektrická vozidla, nikoliv na auta se spalovacím motorem.

Video placeholder
MG HS (2024) • Zdroj: MG

Pro zavedení cel bylo deset členských států EU včetně Francie, Polska a Itálie. V Polsku se vyrábí čínská auta značky Leapmotor, v Itálii také má vzniknout výrobní závod čínské automobilky Dongfeng. Italská vláda jedná i se značkou Chery, největším exportérem aut z Číny. Pět zemí včetně Německa bylo proti a dvanáct států se hlasování zdrželo. To včetně Španělska, v němž má také vzniknout továrna Číňanů. A v Maďarsku, které cla podpořilo, veřejně obchodovaná automobilka BYD aktuálně staví továrnu.

Vývoz elektrických aut do Evropy znamenal 40 % veškerého exportu elektromobilů z Číny v roce 2023. Vzhledem k tomu, že v USA a Kanadě zavedli stoprocentní cla na z Číny importované elektromobily, pokles odbytu v Evropě může znamenat prohloubení problémů čínských továren s nadměrnou a nevyužitou kapacitou výroby.

Anketa
Souhlasíte s dodatečnými cly na elektromobily z Číny?
Ano
Pravidla měla být nastavena jinak
Ne

Vstoupit do diskuze (19)