Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praga a její současná nabídka ve velké galerii. Na nákladní auta zapomeňte!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Praga je dodnes spojována především s nákladními automobily, ale ty přitom v její nabídce již řadu let nefigurují. V současnosti tuto slavnou značku nesou závodní i sportovní automobily, motokáry a letadla.

Praga vznikla před více než sto lety a od roku 1907 vyráběla osobní a nákladní automobily. V obou těchto oblastech slavily mnohé vozy Praga úspěch jak u veřejnosti, tak na mezinárodních výstavách a závodech.

Během období První republiky se Praga začala také věnovat výrobě letadel, vojenských vozidel včetně tanků a pásových transportérů, motocyklů a zemědělské techniky.

Po Druhé světové válce byla však výroba značně omezena a tento fakt byl ještě umocněn nástupem komunismu, neboť během tohoto období se Pragovka musela přeorientovat pouze na výrobu nákladních automobilů a součástek do motorů.

Praga byla po roce 1989 zprivatizována a vedle dalšího vývoje a výroby nákladních vozidel se zaměřila i na terénní motocykly. Na náročném trhu bohužel i přes jejich jisté kvality neuspěla a v první desetiletí jednadvacátého století ukončila nejprve výrobu motocyklů a následně i nákladních vozidel.

Minulostí se ovšem slavná značka nestala a v současnosti ji vlastní společnost Praga-Export s.r.o., založená roku 2006. Ta jméno Praga využívá pro motokáry, závodní i sportovní automobily a rovněž pro letadla.

Praga nabízí velmi pestrou paletu závodních motokár od dětských, přes juniorské až pro dospělé a v její nabídce nechybí ani stroje pro půjčovny. Vývoj i výroba motokár probíhá u italské společnosti IPKarting v severní Itálii v městečku Salizzole.

Mezi špičkové závodní motokáry značky Praga patří model Dragon Evo, jehož základem je trubkový rám vyrobený z vysoko pevnostní oceli 25CrMo4. Pro nejmladší jezdce ve věkové kategorii šest až osm let je pak určen model Baby, jehož rám je vyroben ze stejného materiálu a k pohonu slouží motor Honda GX35.

Praga R4 ze začátku druhého desetiletí jednadvacátého století představuje návrat k osobním automobilů, i když tento model, vycházející ze slovenského sportovního a závodního vozu K-1 Attack nebyl homologován pro běžný silniční provoz a představoval závodní vůz.

V současnosti v nabídce automobilů značky Praga figuruje čistě závodní model R4S, který je evolucí původního R4 a rozvíjí jeho konstrukci i design. Model R4S je určen pro nasazení v závodech otevřené kategorie Ultimate Supersport GT. K pohonu mu slouží podélně před zadní nápravou uložený řadový šestiválec o objemu 3,8 l, který disponuje výkonem 294 kW (400 k).

Praga R1 je podobně jako R4S závodním vozem. Maketa tohoto modelu byla odhalena v říjnu roku 2011, v následujícím roce vyjel funkční prototyp a v současnosti je nabízeno několik provedení, jejichž finální provedení závisí na kategorii, v níž budou závodit.

Kompaktní vůz, jehož základem je karbonový monokok má celkovou délku 4144 mm, šířku 1800 a výšku 965 mm. Před zadní nápravou všech jeho závodních provedení je uložen přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec Renault Sport Formula. Ten je u základní verze R1 naladěn na nejvyšší výkon 159 kW (213 k), následující R1S má 178 kW (238 k) a R1T disponuje výkonem 257 kW (345 k).

Praga R1R, která přímo vychází z modelu R1, představuje návrat slavné značky mezi výrobce osobních automobilů schválených pro běžný silniční provoz. Tento model byl představen v roce 2015 a i přes použití pouze čtyřválcového motoru se jedná o skutečný supersport.

Základem jednomístného (na přání dvoumístného) vozu je i zde karbonový monokok. Praga pro model R1R uvádí rozvor náprav 2525 mm, celkovou délku 4124 mm, šířku 1800 a výšku 965 mm. Vůz o hmotnosti 670 kg je poháněn přeplňovaným řadovým čtyřválcem o objemu 2,0 l, disponujícím nejvyšším výkonem až 295 kW (395,5 k).

Praga-Export s.r.o. prostřednictvím Praga Aviation navazuje i na výrobu letadel značky Praga z třicátých a čtyřicátých let dvacátého století. Nejedná se přitom o oživení některé ze starých konstrukcí ale o letoun, který je výsledkem spolupráce se společností Orbis Avia.

Tento víceúčelový jednomotorový turbovrtulový hornoplošník s celokovovým trupem, pevným podvozkem a kabinou pro sedm osob, resp. v parašutistické verzi až pro deset osob nese označení Orbis Avia SM-92TE Praga Alfa. Stroj s rozpětím křídel 14,96 m je nabízen s turbovrtulovým motorem Walter M601 F, k němuž jsou alternativou motory GE H80 a P&WC PT6.

Pod značkou Praga naleznete také firmu Praga-Insurance, která je nezávislou pojišťovací a makléřskou společnost. Tým Pragovky pak doplňuje ještě firma Praga-Energo.

Foto: Praga-Export s.r.o., Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)