Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Praha testuje nový hybridní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Dopravní podnik hl. m. Prahy získal do svého vozového parku dvanáctimetrový nízkopodlažní autobus Solaris Urbino 12 Hybrid, který zkouší ve skutečném linkovém provozu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) testuje v reálném provozu další hybridní autobus a to od pondělí 22. července letošního roku. Tentokrát se jedná Solaris Urbino 12 Hybrid, který využívá pohonný systém s ukládáním elektrické energie do kondenzátorů namísto obvykle používaných baterií. Společnost Solaris Czech spol. s r. o. tento autobus poskytla DPP k dvouměsíčnímu ověřovacímu provozu.

„V souladu s nedávno uzavřeným klimatickým závazkem hl. m. Prahy na snižování emisí pokračujeme v testování a přípravě projektů nízkoemisních a bezemisních autobusů, a to zejména s využitím elektrické trakce. Zavádění elektrobusů, bateriových trolejbusů, ale i dalších alternativních technologií je však poměrně časově náročné, a to hlavně s ohledem na nutnost budování nabíjecí či plnící infrastruktury a s tím související územní, stavební a majetkoprávní řízení,“ říká Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP a doplňuje: „Po otestování a vyhodnocení různých verzí hybridních autobusů ve skutečném provozu v Praze budeme příští rok rozhodovat o jejich možném trvalém nasazení na linky DPP. “

Hybridní autobusy v testované konfiguraci sice stále částečně využívají naftový pohon, nemají však žádné limity denního dojezdu a nepotřebují nabíjecí infrastrukturu. Hybridní řešení pohonu významně snižuje spotřebu nafty i produkované emise a zároveň omezuje hlučnost vozidla. Hybridní autobusy tak mohou být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a připravovanými projekty zcela bezemisních vozidel.

Autobus, který DPP testuje, využívá technologii takzvaného sériového hybridu. Vznětový motor pohání generátor, který zároveň slouží k jeho startování. Kola roztáčí elektromotor napájený právě z generátoru či z trakčních kondenzátorů umístěných na střeše. To znamená, že mezi vznětovým motorem a koly není žádná mechanická vazba. Kondenzátory se dobíjejí při brzdění vozidla nebo spalovacím motorem. Použití kondenzátorů k ukládání energie dovoluje výrobci deklarovat životnost celého hybridního hnacího řetězce na 12 let.

Solaris Urbino 12 Hybrid je dlouhý 12 metrů a má celkovou kapacitu 102 cestujících: 24 sedících a 78 stojících. Vznětovým motorem v tomto autobuse je Cummins ISB4.5E6C21H EURO VI c o objemu 4,5 l s nejvyšším výkonem 151 kW. Elektromotor zde disponuje nejvyšším výkonem 120 kW a krátkodobě až 170 kW.

Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější barevné provedení vozidla, odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu, kde byl tento autobus nedávno úspěšně otestován v běžném provozu, obdobně jako v Praze letos na jaře zkoušený kloubový hybrid Volvo. DPP testovaný autobus značky Solaris nasazuje z garáže Hostivař na vybrané spoje zejména linek 133 (Florenc – Sídliště Malešice), 165 (Sídliště Zbraslav – Háje), 175 (Florenc – Háje), 207 (Staroměstská – Ohrada), 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves). Jízdní řády pro jednotlivé dny zájemci naleznou na webových stránkách DPP na www.dpp.cz.

Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Doporučujeme

24. 7. 2019 23:08
Polovicate reseni
Varsava je dal. Nejen ze uz objednala.

Ale neobjednala zadny hybrid.

https://electrek.co/…-electric-buses/