Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pravdy a mýty o LPG: Osm věcí, které musíte vědět, než se pustíte do přestavby

Petr Slováček Petr Slováček 19. 3. 2012
51
S provozem auta přestavěného na plyn jsou spojena jistá omezení v každodenním řidičském životě.

1. Nebudete moci libovolně parkovat

U vjezdu do podzemních parkovišť supermarketů jste si možná všimli zákazové tabule CNG/LPG, přestože od loňského podzimu neplatí absolutní zákaz. Pokud provozovatel parkoviště splní předepsané bezpečnostní parametry (detektory uniku plynu, a to i v příjezdové komunikaci, účinné odvětrávaní podle příslušných technických norem), nemusí už vjezd omezovat. Pro většinu z nich jde ale o náklady navíc, které mnohem laciněji vyřeší zákazem. Takže tam dál nesmíte a za nerespektování značky hrozí až dvoutisícová pokuta. Je však spíš hypotetická – v praxi totiž nikdo vjezd plynových aut nekontroluje a odvolává se na to, že nejde o pozemní komunikaci. Můžete se ale setkat s odmítnutím práce v servisu, který je vybaven montážní jámou a chybí mu odvětrávaní. Právo na to má.

2. Budete muset čekat na obsluhu

Na rozdíl od benzinu nebo nafty hrozí nebezpečí, že hořlavina při tankování unikne do ovzduší. Realitou čerpacích stanic je proto zvonek k přivolání obsluhy, neboť si podle mýtů nesmíte sami natankovat. Ale i to je pravda jen napůl. Pokud to myslíte s plynem vážně, stačí absolvovat školeni u prodejce plynu, na jehož základě získáte zákaznickou kartičku a s tou pak můžete čerpat sami LPG i CNG. V případě zemního plynu lze pomocí této karty nejen vjet do oploceného areálu čerpačky, ale rovnou i zaplatit. Provozovatel tak ušetři na obsluze, prodejně a řadě jinak obvyklých prvků benzínky. Zákazníkovi to naopak šetři čas.

3. Každý rok musíte na prohlídku

Revize palivového systému spolkne vždy po 10 000 km, nejpozději však každý rok, investici zhruba 600 Kč. Vydáte ji za půlhodinovou revizi plynového systému. Může to byt otrava, na druhou stranu tak dílna garantuje bezpečnost a bezproblémový provoz. V rámci úkonu vám zkontroluji nastavení řídící jednotky, u novějších systémů i papírové sítko plynné fáze. Po zhruba 60 000 až 80 000 km musí repasovat reduktor včetně ztvrdlých membrán. Máte tak zkrátka jistotu, že se o systém někdo stará.

4. Nádrž vydrží jen 10 let

Tlaková nádoba má omezenou životnost, byť na ní žádné poškozeni ani únavu provozem nepozorujete. Její výměna včetně viceúčelového ventilu a plynotěsné schránky stojí každých deset let zhruba osm tisíc. Před koupi ojetiny upravené na plyn se proto tažte, kdy ji majitel vyměnil. Není pravě tohle důvodem prodeje, protože nechce do auta tolik investovat?

5. Díra v nárazníku a nálepka na skle

Kvůli umístění plnícího otvoru plynové nádrže musejí technici vyvrtat díru zvenčí vozu, pokud jim prostor nedovoluje jinak. Vozy připravené na plyn už od výrobce auta mají v tomto výhodu, protože se uzávěr skrývá pod víčkem společně s benzinovým uzávěrem. Vozidlo by pak mělo nosit nálepku upozorňující, že jej pohani plynné palivo. „Neoznačeni takového vozidla je nesplněním technických podmínek pro provoz na pozemních komunikacích.

Pravdy a mýty o LPG: Opravdu s plynem ušetříte?

Řidiči takového vozidla hrozí pokuta do výše dvou tisíc korun,“ varuje Jan Melša z policejního prezidia. Policisté to při silničních kontrolách skutečně hlídají a plynový pohon je uveden v takzvaném malém techničáku.

6. Ubude místo v autě

Dávno už neplatí, že plynová nádrž musí být nevzhledným válcovým předmětem zabírajícím půlku kufru. Běžně se dnes usazuji toroidni nádrže do prostoru rezervního kola. Bohužel to ale znamená, že ono kolo musíte vozit v kufru, pokud s ním bylo auto homologováno. U oficiálního importéra se ptejte, jestli lze u konkrétního modelu nahradit rezervu jen nouzovou sadou. Na STK pak můžete narazit na dotaz techniků, proč nemate kolo v kufru řádně upevněno. U malých aut navíc počítejte se snížením užitečné hmotnosti vozu – zjednodušeně tak můžete přijít o právo vozit pětici pasažérů a budete se muset smířit se čtyřmi místy. Opět ale máme z praxe poznatky, že to nikdo neřeší a pět míst vám v dokumentaci běžně zůstane.

7. Kdekdo se vašeho vozu bude bát

Lide si mysli, že plynové auto vybouchne i po odhozeni zápalky na zem. „Vadí mi, že u nás se vůz na plyn bere jako něco navíc a speciálního, ale na Západě je to plnohodnotné palivo jako benzin, nafta nebo bioetanol,“ zlobí se Tomáš Hanzl z občanského sdruženi LPG klub. Pokud je systém řádně namontován a revidován, je riziko naopak menši než s benzinem. Když dělal německy autoklub ADAC nárazový test, nádrž obstála bez zaváhání. Při homologaci se dokonce tato zkouška vyžaduje. Na vlastní oči jsme před lety viděli, že nádrž na LPG bez uniku obstojí, i když celý vůz během pouhých čtyř minut shoří. Systémy jsou hned několikanásobně jištěny.

8. Plyn sníží výkon

Je pravda, že pohon na plyn ubere maximální výkon zhruba o deset procent. Někdo to pozná hned, jiný si toho ani nevšimne. Pokud je systém řádně seřízen, poznáte to maximálně ve vyšších otáčkách. V nižších a středních to zjisti jen nejvnímavější šoféři.

Příští týden: Jak vybrat vhodné auto pro přestavbu na LPG

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

LPG servis Praha
| 22. 3. 2012
Ani tomu ani co jsi ani napsal ani moc ani nerozumím.
Nechápu, jak souvisí barvy na semaforech s LPG, nebo se zloději, nebo s moraváky.
Avatar - Slavek-TDM
SOUHLAS, ČLÁNEK JE PŘÍŠERNÝ
| 22. 3. 2012
Tak to bych prosil o nejaky odkaz, kde tyto teploty beres. Ono totiz urcit teplotu spalovani neni jako strcit teplomer do zadnice. Trochu jsem se tomu venoval a zjistil jsem, ze u obou paliv zalezi na mnoha faktorech - bohatost smesi, jeji rozvrstveni ve spalovacim prostoru, tlaku a i na umisteni svicky a vstriku. Navic teplota neni stejna ani v ramci jednoho cyklu, takze se maximalne muzes vzit nejaky prumer z vyfokovych plynu. A tam to neni vubec jednoznacne, pri bohatejsi smesi muze LPG mit klidne nizsi teplotu spalin nez BA95, alespon co jsem cetl.
Vaš názor
| 22. 3. 2012
Caute.
rad by som sa spytal nejakych odbornikov.Co si myslite o prerobeni na LPG u 10 rokov starej skody fabia combi, ktora ma najazdene 95 000 km.Ide hlavne o to, ci by som z tej prestavby mohol profitovat. Podla mojich prepoctou by to mohlo byt vyhodne po odjazdeni cca 20 000 km.Otazkou je, ze nedokazem odhadnut v akej kodicii je auto a s akymi pripadnymi vydajmi este musim pocitat. Do motoru som zatial zasahoval len raz, ked som musel vymenit tesnenie pod hlavou valca.Motoricky zatial slape v pohode, ale otazne je ci by pre ten motor nebolo prerobenie prilis velkym šokom.Napiste mi, prosim, ake s tym mate skusenosti.Dik
SOUHLAS, ČLÁNEK JE PŘÍŠERNÝ
| 22. 3. 2012
:no:
pán autor zabudol na HLAVNÝ problém LPG - vyššia teplota spalovania.
Čakal som že v technicky zameranom článku by to malo byť aspoň okrajovo spomenuté, ale všetko sú len diletantské žvásty.

benzín spaluje pri cca 550 °C, LPG pri cca 750 °C (+-). Niekto si povie "no a čo", pravda je ale taká že ked dupnete auto poriadne na krk tak vám môže odísť tesnenie pod hlavou, alebo aj dokonca prasknúť hlava motora, čo je čoraz častejšie u nových áut (ľahšie materiály etc...)
Avatar - Slavek-TDM
lpg? ne! proč? nevím.
| 21. 3. 2012
Tak s timto souhlasim. Doplnim, ze Subaru nemelo fabrickou prestavbu, delalo to Vialle. Jen u nekterych modelu se menila hlava jako priprava.
Do 6ti valcu boxeru se LPG obecne nedoporucovalo (a motor EZ30 je i na seznamu Prinse), presto Vialle ho ma v nabidce (ale nevim proc jen pro Tribecu).
Zajimavy je, ze ackoliv starsi H6ky snasely plyn udajne lip nez novejsi 3.0R 180kW. Muj odhad je, ze stary sestivalce tahly lepe od spodu a mely jen 4rychlostni prevodovku.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku