Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 20 lety zemřel italský automobilový designér Nuccio Bertone

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 26. 2. 2017 • 00:19
21
9
Zobrazit náhledy (21)
MG TD Bertone Fiat 1100 Ansaldo 6 BS 1959 Ferrari 250 GT 1953 Alfa Romeo BAT-5 Citroen XM Fiat 1X 1965 Fiat 580 Spider 1980 Nuova Innocenti Mini Mille Lancia Stratos Lamborgini Miura Roadster 1970 Lancia Stratos 2010 Alfa Romeo Pandion 2012 Nuccio Bertone 1994 Bertone Z.E.R
Italský automobilový designér Nuccio Bertone, který zemřel 26. února 1997 ve věku 82 let, navrhl mimo jiné i Škodu Favorit.

Návrhářskou firmu, kterou převzal od svého otce Giovanniho, totiž rozšířil i o malou automobilku, zaměřenou na výrobu zvláštních druhů karosérií. U Bertoneho vznikalo třeba luxusní kupé Volvo 262C, kabriolety Opel Kadett a Fiat Punto nebo sportovní model X1/9, založený na Fiatu 128.

Bertoneho práci ale více než dobře znají i čeští řidiči, byl to právě on, kdo začátkem 80. let přijal zakázku na design nové škodovky s předním pohonem, ze které vznikla Škoda Favorit. Zástupci mladoboleslavské továrny sice nejprve oslovili jiné proslulé italské designéry, Giorgetto Giugiaro ani studio Pininfarina ale z různých důvodů nemohly zakázku přijmout. Nakonec se uvolil Bertone a vůz, který díky práci jeho firmy vznikl, výrazně pomohl škodovce k dnešní prosperitě.

Favorit ale nebyl jediným velkosériovým automobilem, který Bertone navrhl. Z jeho dílny pocházel také Fiat 850 Spider nebo řada citroënů z 80. a 90. let, mimo jiné ikonický typ XM. Vedle toho Nuccio Bertone vytvořil i řadu supersportů Laborghini včetně legendárních modelů Countach a Diablo, nakreslil také dechberoucí Lancii Stratos. Po Bertoneho smrti začala sláva firmy upadat, podobně na tom ale byla řada dalších italských studií. Definitivně zkrachovala před třemi roky.

Související články

Témata
Avatar - JiRkA997CZ
27. 2. 2017 09:57
Re: Favorit se mu povedl
Tak samozřejmě že není možný se na fleku odrazit a přeskočit o 40 let dopředu. Favorit ale sehrál obrovskou roli, bez něj by Volkswagen škodovku ani nekoupil a Škodovka by skončila s tím, že poslední model co by opustil výrobní linku by byla převlečená stodvacítka v roce 1992
Avatar - Stejsn
26. 2. 2017 23:26
Re: Favorit se mu povedl
Favorit byl na tu bídu povedenej, na druhou stranu je ale potřeba říct, že je kvalitativně výrazně horší a designově (hlavně uvnitř) srovnatelný s Ritmem, které je ale o GENERACI a téměř dekádu (1979 vs 1988) starší!!!
Avatar - JiRkA997CZ
26. 2. 2017 19:52
Re: Favorit se mu povedl
Jakožto favoriťák s 1993 ecotronikem musím souhlasit. Pro hranatou dobu hezký hranatý auto :) Dost lidí mi chválí krásnýho naleštěnýho Favouše, a to vždycky potěší :-)
26. 2. 2017 16:08
Bertone
Navrhnul karoserii na Citroen Xantia. Kdo měl nebo má možnost tento vúz poznat jako uživatel, ocení prostornost vnitřku jak na délku tak šířku a pro vyznavatele kufru, tak i jeho velikost. Typ karoserie liftback. Do dnes má karoserie stále šmrnc. Myslím si, že pokud by jí vyráběla Škodovka, tak by pouze upravovala světla, př. masku,zakulacovala nebo ohraňovala podle toho jak by šla móda a novináři by zde pěli na nadčasovosti a psali by o nových modelech . ( viz několik let stará Octavie ) :-)
26. 2. 2017 11:48
Re: Favorit se mu povedl
Neříkám, že by měl chybět, ale ne dominovat, v článku o Bertoneho výročí. Něco jiného by bylo, kdyby byl článek primárně o Škodě, o vzniku Favoritu, o italském designu v ČR (lépe v ČSSR) nebo tak.

Buď objektivnější i když můžeš mít a máš jiný názor. Uniká mi význam těch tří smajlíků, když jsi v mé citaci vynechal (záměrně ?) podstatné slovo nebo dvě - a to "dominantní linku".

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku