Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 70 lety obdržel americký inženýr patent na airbag. V sériových vozech se objevil až za 20 let

ČTK
Diskuze (0)

Bezpečnostní prvky v automobilech se začaly výrazněji uplatňovat až s masivním rozvojem automobilového průmyslu započatým v druhé polovině 20. století.

V současnosti patří bezpečí posádky k hlavním a zároveň ostře sledovaným parametrům, které si žádná automobilka nedovolí podcenit. V motorových vozidlech jsou používány aktivní a pasivní prvky bezpečnosti. Pasivní prvky mají za úkol minimalizovat následky nehody a mezi tyto prvky patří především airbag, který si nechal 18. srpna 1953 patentovat americký inženýr John W. Hetrick.

Airbag, neboli látkový vak, který se při srážce naplní vzduchem, má především za úkol ochránit posádku před devastujícím poraněním o části interiéru vozu. Airbag vynalezl v roce 1952 Američan John Hetrick, který byl mimo jiné členem námořnictva Spojených států. Hetrick spojil svoje zkušenosti v oblasti torpéd používaných námořnictvem s touhou po ochraně své rodiny na cestách.

Prvním vozem, ve kterém si zájemci mohli airbag koupit, se v roce 1973 stal americký automobil Oldsmobile Toronado. V Evropě patří prvenství Mercedesu, který přišel s tímto bezpečnostním prvkem v roce 1980. Masivnějšího rozšíření v automobilech se airbagy dočkaly počátkem 90. let.

Airbagy, které jsou v dnešních vozech povinné, chrání nejen řidiče a spolujezdce, ale i posádku na zadních sedadlech. Správný účinek airbagu je podmíněn zapnutým bezpečnostním pásem, v opačném případě je jeho nafouknutí, které trvá pouhé tři setiny sekundy, pro posádku velice nebezpečné.

Video se připravuje ...

ČTK
Diskuze (0)

Doporučujeme