Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před startem české rallye sezony 2017: Chytí někdo Kopeckého?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Souboj Jana Kopeckého a Václava Pecha o domácí titul v rallye by měl být ozdobou sezony 2017. Slibná sezona začne poslední víkend v březnu na Valašsku.

Průměrná účast posádek na automobilových soutěžích v podnicích na území České republiky má od roku 2013 stoupající tendenci. Letos se mohou fanoušci těšit na sedm rallye mistrovství republiky a šest jednodenních soutěží zvaných Rallyesprint série. Na vybraných akcích obou šampionátu se objeví také historické automobily.

Bude se na co dívat

Letošní seriál začne Janča Valašskou rallye. Podnik s tradičním centrem ve Valašském Meziříčí se vrací mezi elitu po pětileté přestávce. Posádky však letos stráví více času na Kopřivnicku. V areálu polygonu automobilky Tatra jsou totiž připraveny zajímavé rychlostní zkoušky. „Organizátoři vdechli soutěži nový život a je vidět, že umějí udělat akci na nejvyšší úrovni. Očekávám davy fanoušků vyhladovělých po zimní pauze. Na trati bude těžké neudělat chybu,“ prohlásil Martin Vlček. Rodák z Příbora skončil loni v domácím mistrovství sedmý a letos by měl s Fordem Fiesta R5 opět patřit k předním protagonistům domácího šampionátu.

Obhájcem českého titulu je tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký. S Fabií R5 startoval v letech 2015 a 2016 v deseti domácích podnicích a všechny vyhrál. Mladoboleslavský tým se ke své účasti v tuzemsku zatím oficiálně nevyjádřil, ale jméno českého jezdce figuruje v předběžné startovní listině (k 8. březnu) úvodní soutěže. Kopecký se v průběhu nedávné hokejové rallye exhibice ve Zlíně nechal na adresu Valašské rallye slyšet: „Je dobře, že se vrátila. Fandů z Moravy bývá nejvíce, a tak budou mít v regionu další podnik. Věřím, že nás čeká skvělá soutěž.“

Největším vyzyvatelem loňského šampiona Kopeckého bude zřejmě Václav Pech, který loni předvedl na soutěžích atraktivní Porsche 997 GT3. „Vůz

jsme původně pořizovali kvůli mezinárodnímu RGT Cupu, který se nakonec nekonal. V českém šampionátu se později ukázalo, že porsche se zadním

pohonem nemůže špičkovým čtyřkolkám stačit. Proto jsme se rozhodli dát pro letošní sezonu přednost vozu, který bude schopný konkurovat tovární škodovce. Ford nám vyšel ze současných modelů R5 po všech stránkách nejlépe,“ okomentoval Pech svůj přestup do Fiesty R5.

Bezpečnost na prvním místě

Prvořadou prioritou české rallyeové sezony 2017 zůstává nadále otázka bezpečnosti. Federace automobilového sportu (FAS) Autoklubu ČR vydala aktualizovaný a nadmíru užitečný Bezpečnostní manuál pro rallye.

Jedná se o brožuru v rozsahu šestačtyřiceti stran textu a dvaceti stran fotografické přílohy. Je zde doslova polopatě vysvětleno, jak si má člověk počínat při návštěvě soutěží. K dispozici bude tento bezpečnostní návod vždy na ředitelství jednotlivých rallye a také u vedoucích rychlostních zkoušek. Manuál používají čeští funkcionáři také při jednání s místními zastupiteli při plánování tratí jednotlivých rallye.

„Máme za sebou všechna potřebná školení organizátorů, bezpečnostní, jezdecké i dispečinku. Pokud vím, pořadatelé prvního letošního podniku Valašská rallye už také finišují s přípravami a chystají zpestření soutěže. O každém jezdci zvlášť informace nemám. Ovšem když sleduji, jak se plní startovní listina, mám radost,“ uvedl pro Svět motorů předseda Svazu rallye Tomáš Kunc.

Pro ještě váhající fanoušky rallye můžeme zopakovat to, co jsme napsali ve Světě motorů v prosinci minulého roku: sledovat automobilové soutěže

v České republice a jako divák si je užít lze opravdu s minimálním rizikem. Stačí poslouchat pořadatele.

Tomáš Kunc, předseda Svazu rallye: Máme řadu nadějí

Předseda Svazu rallye a generální sekretář Federace automobilového sportu Tomáš Kunc hodnotí situaci v české rallye krátce před začátkem sezony.

Domácí podniky mají vysokou sportovní i pořadatelskou úroveň. Udržíte tuto laťku?

Máme dlouholetou tradici v tomto sportu, díky níž je zde řada zkušených organizátorů ve všech funkcích, které automobilové soutěže vyžadují. Navíc si pořadatelé jednotlivých podniků umějí vypomáhat. Nemám strach o úroveň našich automobilových soutěží.

Jak se taková pomoc projevuje?

Jsou tady skupiny zkušených činovníků, kteří jezdí i na jiné domácí podniky. Podporujeme takové aktivity a v příštích několika letech bychom

rádi doplňovali organizátory českých rallye jejich ostřílenějšími kolegy třeba i z jiného regionu.

Očekáváte od letošního šampionátu souboj obhájce titulu Jana Kopeckého a Václava Pecha?

Bude to největší lákadlo, ale neměli bychom zapomínat na řadu jiných závodníků, ať jsou to namátkou Vojtěch Štajf, Jan Černý, Jaromír Tarabus, Martin Vlček nebo Ondřej Bisaha.

Na co byste ještě fanoušky pozval?

Na souboj o titul absolutního mistra republiky, také na dvoukolky (automobily s jednou poháněnou nápravou), kam je přihlášena řada nadějných jezdců, o kterých ještě uslyšíme. Také si příznivci rallye vychutnají souboje historických automobilů.

Bezpečnostní desatero

Souhrn je součástí Bezpečnostního manuálu pro rallye. Jedná se o stručný přehled míst, kde diváci nemohou bezpečně sledovat soutěže a vystavují se přímému ohrožení.

1. V zakázaných prostorech a před hradící (plastovou) páskou určující divácký prostor. Tato místa jsou velmi nebezpečná.

2. V únikových zónách a uvnitř míst vykřížovaných hradící (plastovou) páskou. V těchto místech nesmí stát ani kameramani, fotografové a pořadatelé.

3. V blízkosti tratě (před příkopem, vyvýšením, srázem).

4. Pod úrovní vozovky, pokud není dostatečně vzdálena od trati.

5. Před pevnou překážkou.

6. V místech proti přijíždějícím vozidlům.

7. V bezprostřední blízkosti na vnějším i vnitřním obvodu zatáček.

8. V blízkosti tratě v místech intenzivního brzdění nebo akcelerace.

9. Po obou stranách tratí u skoků a horizontů.

10. V bezprostřední blízkosti trati RFZ na nízkých svodidlech, terasách či zídkách.

Kalendáře české rallye 2017

Mistrovství ČR – 24.-26. 3. Valašská rallye; 21.-22. 4. Rallye Šumava (+ historici); 19.-20. 5. Rallye Český Krumlov (+ historici); 16.-17. 6. Rallye Hustopeče; 1.-2. 7. Rallye Bohemia (+ historici); 25.-27. 8. Barum rallye (+ historici); 6.-8. 10. Rallye Příbram.

Rallyesprint Serie – 7.-8. 4. Kopná; 5.-6. 5. Vyškov; 2.-3. 6. Most; 28.-29.7. Pačejov (+ historici); 15.-16. 9. Jeseníky (+ historici); 13.-14. 10. Vsetín (+ historici).

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)