Představujeme: Alternativní pohony Daimleru
Velké rozpětí
Začněme vozidlem, které je v dlouhém vývojovém řetězci Daimleru na poli alternativních pohonů nejčerstvější. Jde o Fuso Canter postavený na podvozku s celkovou hmotností 3,5 tuny. Je opatřený elektropohonem, který mu otvírá dveře i do nejpřísnějších emisních zón. Zatím jde o koncept, ale do sériové podoby má velmi blízko.
Pro Daimler Trucks je to další významný krok na cestě k realizaci mobility bez emisí v rámci globální iniciativy Shaping Future Transportation. Canter E-Cell jezdí zcela bez emisí a na jedno nabití překoná přibližně 120 kilometrů. Je tedy vhodným nákladním vozidlem pro rozvážkovou dopravu v městských aglomeracích.
Nehlučný Canter E-Cell
Vozidlo se na vozovce pohybuje s pouhým svistem pneumatik a neznatelným zvukem od elektrických součástí. Energie se čerpá z lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 40 kWh. Jsou uloženy v rámu podvozku. Elektromotor disponuje největším výkonem 70 kW, ještě zajímavější je točivý moment 300 N.m. Vozidlo dosáhne nejvyšší rychlosti na hranici limitu pro vozidla nad 3,5 tuny (80 km/h), ale v české legislativě spadá do kategorie N1. Canter s úzkou kabinou ujede podle příznivého cyklu zhruba 120 km, dobíjení akumulátorů trvá při napětí 380 V pouhé tři hodiny.
Dr. Albert Kirchmann, prezident a výkonný ředitel MFTBC, prohlásil: „Fuso Canter E-Cell je pro nás po úspěšném zavedení lehkého nákladního vozidla Fuso Canter Eco Hybrid dalším logickým krokem na cestě k mobilitě bez emisí. Studie podtrhuje strategii značky Fuso nabízet zákazníkům pro každý účel nejčistší a nejhospodárnější techniku pohonu.“
Nová studie MFTBC nabízí nejmodernější techniku a ukazuje, že elektrická mobilita bude díky tomu použitelná v blízké budoucnosti také pro nákladní vozidla.
Canter Eco Hybrid
Kromě nové studie s elektrickým pohonem je nejprodávanější modelová řada nákladních vozidel Daimler Trucks tvořena hybridní verzí a vznětovými motory. V současnosti jezdí v Japonsku, Austrálii, Hongkongu, Irsku a v rámci velkého zkušebního provozu v Londýně téměř 1000 vozidel Fuso Canter Eco Hybrid.
Fuso má v rámci koncernu Daimler na starosti hybridní pohony. Jejich využití má smysl zejména v městském a příměstském provozu, což odpovídá hmotnostní kategorii Mitsubishi Fusa 3,5-7,5 tuny. Za těchto podmínek je instalace hybridního pohonu maximálně využita, protože přeměna kinetické energie automobilu v elektrickou (a naopak) nachází největší uplatnění při častém střídání rozjíždění a brzdění.
Základ hybridní soustavy Canteru Eco Hybrid tvoří turbodiesel o objemu 3,0 litru a výkonu 92 kW. Největší točivý moment dosahuje hodnoty 294 N.m. Druhý pohon představuje elektromotor o výkonu 35 kW a točivém momentu 200 N.m. K přenosu točivého momentu na kola slouží automatizovaná převodovka Fuso Inomat-II. Rekuperovaná elektrická energie směřuje do lithium-iontových akumulátorů.
Eco Hybrid se rozjíždí většinou pouze elektromotorem, při potřebě razantnějšího zrychlení se připojuje vznětový agregát. Při ustálené rychlosti pracuje pouze vznětová jednotka, pro kterou je stejné tempo optimální co do spotřeby nafty.
Při brzdění se z elektroagregátu stává generátor, jenž přeměňuje kinetickou energii automobilu na elektrický proud. Další pomoc ke snižování spotřeby tvoří funkce start-stop, která u stojícího vozidla vypíná vznětový motor.
Výsledkem hybridní techniky Canteru Eco Hybrid je snížení emisí pevných částic až o 46 % a oxidů dusíku o 41 % v porovnání s konvenčním pohonem.
V závislosti na charakteru místní dopravy má Canter Eco Hybrid s hybridním pohonem, který kombinuje vznětový motor a elektromotor, spotřebu paliva o deset až patnáct procent nižší.
Atego BlueTec Hybrid
Před třemi lety také byla představena zkušební verze mercedesu střední hmotnostní kategorie: Atego BlueTec Hybrid. Pět prototypů jezdilo u DHL dva roky a v současné době jde o běžně nabízené vozidlo na evropských trzích.
Mercedes-Benz používá u modelu Atego BlueTec Hybrid paralelně hybridní pohon. Ten představuje pro uspořádání hnacího řetězce užitkového vozidla nejvhodnější volbu. Elektromotor je umístěn před převodovkou, ale za vznětovou jednotkou a spojkou. Nákladní vozidlo tak mohou pohánět motory samostatně nebo společně.
Hybridní koncepce dovoluje elektrický pohon během rozjezdu a rekuperaci při brzdění. Elektromotor tak podporuje turbodiesel a dovoluje u něj optimální využití průběhu točivého momentu. Použité řešení se jeví jako nejlepší z hlediska náročnosti zástavby do podvozku vozidla, výkonnosti i nárůstu hmotnosti.
Základ nákladního vozidla s hybridním pohonem pro rozvážkovou dopravu tvoří Atego 1222 L EEV. Již výchozí verze se čtyřválcem splňuje ekologický standard EEV a s celkovou hmotností 11,99 t patří do oblíbené kategorie rozvážkových vozidel. Kompaktní a lehký čtyřválcový vznětový motor OM 924 LA se zdvihovým objemem 4,8 l podává 160 kW a 810 N.m.
Proti konvenčnímu pohonu je Bluetec Hybrid navíc vybaven akumulátory, měničem napětí, hybridní řídicí jednotkou a chladicí soustavou. Vodou chlazený elektromotor podává nejvyšší výkon 44 kW, podstatnější je však točivý moment až 420 N.m. Střídavý elektromotor s permanentním magnetem našel místo mezi spojkou a šestistupňovou převodovkou Mercedes-Benz G 85-6 s automatizovaným řazením Telligent. Vzhledem k náročnější konstrukci má BlueTec Hybrid v porovnání s běžným modelem Atego 1222 o cca 350 kg vyšší pohotovostní hmotnost.
Svižnější rozjezd vždy podporuje elektromotor. Předpoklad tvoří samozřejmě dostatek energie v akumulátorech. Platí, že elektrická složka pomáhá vznětové v nejnáročnějších režimech. Pokud však je rozjezd mimořádně plynulý, pracuje pouze elektromotor a spalovací agregát běží jen na volnoběh. Dobré zrychlení je přitom zaručeno tím, že u elektromotoru se maximální točivý moment nabízí od nulových otáček. Je-li za jízdy zapotřebí zvýšeného výkonu, například ve stoupání nebo při silné akceleraci, je vznětový agregát podpořen elektromotorem. Další úspory paliva pramení z inteligentně řízené jízdní strategie, díky níž udržuje elektronická řídicí jednotka spalovací motor v oblasti nejvyšší účinnosti.
Spojka zajišťuje připojení dieselového agregátu. Jinak vznětový motor slouží výhradně k pohonu vedlejších agregátů. To přináší snížení spotřeby paliva i emisí a také omezení hlučnosti. Systém nazvaný Motor-Start-Stop vypíná dieselový agregát automaticky po zastavení například na křižovatce.
Na všechny komponenty se vztahuje stejná záruční doba jako na běžné součásti hnacího řetězce a ani servisní intervaly nedoznaly změn.
Econic BlueTec Hybrid
Speciální vozidlo bývá běžně poháněné motory s technologií BlueTec a výkony 175 až 240 kW. Ty lze doplnit elektrickou složkou až se 44 kW, která je převzata z výše popsaného Atega Bluetec Hybrid. Econic, určený zejména k nástavbám pro svoz komunálního odpadu a transportu paliv v letištních prostorech, zastavuje mnohem častěji než rozvážkové Atego. Proto také úspora paliva díky hybridní technologii s elektrickou složkou může dosáhnout až třiceti procent.
Econic NGT
Vozidlo s nízkou kabinou i vstupem a hliníkovou konstrukcí má výborné vlastnosti pro rozvážkovou dopravu. Druhý alternativní pohon tvoří spalování CNG, které výrobce označuje NGT. Mimořádně tichý a čistý pohon na zemní plyn plní emisní normu EEV a má tedy kdekoliv přístup do přísných emisních zón. Proto lze také vidět jeho uplatnění při zásobování obchodů v centrech měst bez časového omezení. Plynový pohon má nespornou výhodu také v levnějším palivu. Zatímco turbodiesel Econicu spotřebuje v městském provozu přibližně 73 l/100 km, spotřeba CNG činí při stejném režimu 63 kg. Cena nafty se pohybuje kolem 32 korun s daní, plyn ve veřejných čerpacích stanicích je dostání za 21,20 korun s DPH. Na Econic NGT má od začátku ledna 2012 platit nulová silniční daň.
Plynový tahač
Nabídku vozidel NGT doplnil jako poslední Econic tahač. Ten byl k vidění před více než dvěma lety na veletrhu v Hannoveru. Econic 1828 NGT pohání šestiválec o objemu 6,88 l známý z řady Axor. Pro zážeh zemního plynu a vyšší teplotu hoření je samozřejmě upravený. Díky monovalentní konstrukci (spalování výhradně CNG) mohli konstruktéři nechat vysoký kompresní poměr. Šestiválec o hmotnosti 530 kg s optimalizovaným spalováním zemního plynu podává pěkný výkon 205 kW a 1000 N.m. Plynové příslušenství váží 1090 kg, což spolu s hliníkovým skeletem kabiny a plastovými díly dovoluje velmi slušné užitečné zatížení. Maximální hmotnost soupravy činí značných 36 tun. Dojezd se pohybuje v rozmezí 200-300 km.
Econic tahač je sériově vybaven regulací výšky rámu. Ta dovoluje zvyšovat a snižovat podvozek o 200 mm nahoru, respektive o 60 mm dolů. Tím je zaručena například jednoduchá výměna variabilních nástaveb.
Další výhodu tvoří zhruba poloviční vnější hluk motoru na zemní plyn proti srovnatelným vznětovým agregátům. Vozidla Econic poháněná těmito motory proto mohou například vjíždět za účelem svozu odpadu také do ekologických zón nebo být nasazena v obytných oblastech i v nočních hodinách, aniž by obtěžovala hlukem.
CANTER ECO-D
Mitsubishi Fuso předvedlo před třemi lety koncept sklápěče Canter s extravagantním designem vnějšího kabátu i kabiny. Systém pohonu zůstal samozřejmě hybridní, se vznětovou jednotkou 3.0/92 kW a elektromotorem 35 kW z již produkční verze Eco Hybrid. Studii se chlubí karbonovou střechou s extrémní pevností a nízkou hmotností. Pro užitečné zatížení zbývá značných 3000 kg. Specialitu studie Eco-D tvoří možnost elektrického sklápění korby, takže při práci s ní zapomeňte na běh vznětové jednotky produkující výfukové plyny.
SPECIALITA ZE ZÁMOŘÍ
Daimler Trucks North America spolu se společností Baton vyvinuly nákladní vozidlo s hybridním pohonem, které může převážet nebezpečný plyn. Freightliner s diesel-elektrickým pohonem je určený pro převoz propanu zákazníkům v Michiganu, Ohiu a Indianě.