Přehled hmotností vozidla: Co je to pohotovostní hmotnost a za co hrozí pokuta?
Poznejte nejdůležitější druhy hmotností pro zákonný a bezpečný provoz silničních vozidel.
Automobilky a další výrobci silničních vozidel u svých modelů udávají různé typy hmotností, ale kdo se v tom má vyznat? Připravili jsme pro vás jednoduchý přehled těch nejdůležitějších druhů hmotností, jaké byste pro legislativně správný a bezpečný silniční provoz měli znát:
Pohotovostní hmotnost
Hmotnost vozidla připraveného pro jízdu, tedy ještě bez řidiče. Pohotovostní hmotnost udává hmotnost kompletního vozidla, včetně pohonu, provozních kapalin, úplného elektrického příslušenství i ostatního pomocného příslušenství. Zahrnuje také další prvky dodávané výrobcem, jako je standardní nebo volitelná výbava. Pohotovostní hmotnost celkem obsahuje maziva, chladicí kapaliny, palivo (nádrž naplněna nejméně na 90 procent maximálního objemu), rezervní kolo, nářadí a další prvky, jimiž je vůz vybaven.
Provozní hmotnost
Teoreticky nejbližší reálná hmotnost vozidla ve stavu, v jakém se pohybuje po silnici s jednou osobou za volantem. Provozní hmotnost je pohotovostní hmotnost doplněná o normovanou hmotnost řidiče (+75 kilogramů).
Suchá hmotnost
Občas udávaná u sportovních vozů a supersportů, zejména těch italských. Hmotnost vozidla se standardní výbavou, avšak bez provozních kapalin, jako jsou oleje, chladicí kapaliny nebo maziva, a dalších důležitých prvků pohotovostní hmotnosti. Představuje nejnižší hmotnost kompletně dokončeného vozidla.
Celková hmotnost
Celková hmotnost je součet pohotovostní a užitečné hmotnosti vozidla. Je to maximální polovená hmotnost kompletního vozidla s provozními kapalinami, standardní i volitelnou výbavou, plně naloženým zavazadlovým prostorem a maximálním počtem cestujících.
Technicky přípustná hmotnost
Maximální povolená hmotnost vozidla. Nejvyšší technicky přípustná hmotnost je daná výrobcem a je parametrem, který policie sleduje a porovnává se skutečnou hmotností vozidla podle jeho kategorie. Za překročení maximální přípustné hmotnosti vám hrozí pokuta!
V Česku je přetížení vozidel kategorie M1 klasifikováno jako přestupek a s maximální blokovou pokutou ve vyši 2000 až 2500 Kč bez trestných bodů.
Užitečná hmotnost
Zásadní hlavně pro provozovatele obytných aut! Užitečná hmotnost, u obytných vozů lidově známá také jako „doložnost“, je rozdíl mezi celkovou a pohotovostní hmotností. Udává, kolik vybavení, provozních kapalin a dalšího materiálu lze do vozidla naložit, aniž by přesáhlo přípustnou celkovou hmotnost stanovenou zákonem. Musí zahrnout posádku, zavazadla i všechno vybavení, včetně markýzy, satelitu a dalších prvků. Nespoléhejte se přitom na oficiální parametry, protože papír snese všechno. Vždy se zajímejte o skutečnou hmotnost.
České zákony nemluví konkrétně o obytných vozidlech a při vážení skutečné hmotnosti se postupuje podle předpisů pro kategorii vozidel M1, tedy s maximální blokovou pokutou 2000 až 2500 Kč bez trestných bodů.
Skutečná hmotnost
Skutečná hmotnost vozidla tak, jak v něm sedíte. Sice ji můžete zdlouhavě vypočítávat, ale nejjednodušší ověření je na nájezdové váze. Chcete ji zjistit, domluvte se třeba na vašem nejbližším sběrném dvoře. Malý peněžní dar na pivo v Česku oceňují snad všichni.