Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přehled hmotností vozidla: Co je to pohotovostní hmotnost a za co hrozí pokuta?

Lukáš Volšický
Diskuze (11)

Poznejte nejdůležitější druhy hmotností pro zákonný a bezpečný provoz silničních vozidel.

Automobilky a další výrobci silničních vozidel u svých modelů udávají různé typy hmotností, ale kdo se v tom má vyznat? Připravili jsme pro vás jednoduchý přehled těch nejdůležitějších druhů hmotností, jaké byste pro legislativně správný a bezpečný silniční provoz měli znát:

Pohotovostní hmotnost

Hmotnost vozidla připraveného pro jízdu, tedy ještě bez řidiče. Pohotovostní hmotnost udává hmotnost kompletního vozidla, včetně pohonu, provozních kapalin, úplného elektrického příslušenství i ostatního pomocného příslušenství. Zahrnuje také další prvky dodávané výrobcem, jako je standardní nebo volitelná výbava. Pohotovostní hmotnost celkem obsahuje maziva, chladicí kapaliny, palivo (nádrž naplněna nejméně na 90 procent maximálního objemu), rezervní kolo, nářadí a další prvky, jimiž je vůz vybaven.

Provozní hmotnost

Teoreticky nejbližší reálná hmotnost vozidla ve stavu, v jakém se pohybuje po silnici s jednou osobou za volantem. Provozní hmotnost je pohotovostní hmotnost doplněná o normovanou hmotnost řidiče (+75 kilogramů).

Suchá hmotnost

Občas udávaná u sportovních vozů a supersportů, zejména těch italských. Hmotnost vozidla se standardní výbavou, avšak bez provozních kapalin, jako jsou oleje, chladicí kapaliny nebo maziva, a dalších důležitých prvků pohotovostní hmotnosti. Představuje nejnižší hmotnost kompletně dokončeného vozidla.

Celková hmotnost

Celková hmotnost je součet pohotovostní a užitečné hmotnosti vozidla. Je to maximální polovená hmotnost kompletního vozidla s provozními kapalinami, standardní i volitelnou výbavou, plně naloženým zavazadlovým prostorem a maximálním počtem cestujících.

Technicky přípustná hmotnost

Maximální povolená hmotnost vozidla. Nejvyšší technicky přípustná hmotnost je daná výrobcem a je parametrem, který policie sleduje a porovnává se skutečnou hmotností vozidla podle jeho kategorie. Za překročení maximální přípustné hmotnosti vám hrozí pokuta!

V Česku je přetížení vozidel kategorie M1 klasifikováno jako přestupek a s maximální blokovou pokutou ve vyši 2000 až 2500 Kč bez trestných bodů.

Užitečná hmotnost

Zásadní hlavně pro provozovatele obytných aut! Užitečná hmotnost, u obytných vozů lidově známá také jako „doložnost“, je rozdíl mezi celkovou a pohotovostní hmotností. Udává, kolik vybavení, provozních kapalin a dalšího materiálu lze do vozidla naložit, aniž by přesáhlo přípustnou celkovou hmotnost stanovenou zákonem. Musí zahrnout posádku, zavazadla i všechno vybavení, včetně markýzy, satelitu a dalších prvků. Nespoléhejte se přitom na oficiální parametry, protože papír snese všechno. Vždy se zajímejte o skutečnou hmotnost.

České zákony nemluví konkrétně o obytných vozidlech a při vážení skutečné hmotnosti se postupuje podle předpisů pro kategorii vozidel M1, tedy s maximální blokovou pokutou 2000 až 2500 Kč bez trestných bodů.

Skutečná hmotnost

Skutečná hmotnost vozidla tak, jak v něm sedíte. Sice ji můžete zdlouhavě vypočítávat, ale nejjednodušší ověření je na nájezdové váze. Chcete ji zjistit, domluvte se třeba na vašem nejbližším sběrném dvoře. Malý peněžní dar na pivo v Česku oceňují snad všichni.

Video se připravuje ...

Lukáš Volšický
Diskuze (11)

Doporučujeme

18. 2. 2024 10:02
Re: Pohotovostní hmotnost
realne to tak funguje v kazdodennim zivote
kdyz vyneses plechovku piva na snezku, tak tam ma vetsi hmotnost nez v peci, protoze ma vetsi potencialni energii
nabita baterka z vnejsiho zdroje ma vetsi hmotnost, protoze ma vetsi energii ...
jedouci (elektricky) rychlik ma vetsi hmotnost nez ten, co stoji na nadrazi, protoze ma vetsi kinetickou energii
na to je hadanka pro zacinajici fyziky - kdy je krava nejtezsi ? - kdyz se jeji rychlost blizi rychlosti svetla ...
takhle to v realu funguje, aspon podle teorie relativity
to neni zadna nadsazka

o ty 4 ug vetsi hmotnost u nabity 100kWh baterky neni zas tak malo
1 kubik vzduchu vazi dejme tomu 1kg
pak 1mm3 vzduchu vazi miliardkrat min, ted 1ug
tedy nabita 100kWh baterka vazi vic o hmotnost vzduchu ve 4mm3, coz se da docela lehce predstavit
a 70TWh energie ve forme elektriky, kolik v cechach rocne spotrebujeme, vazi cca 3 kila
uz se blizi doba, kdy se spotreba elektriky bude vazit na kila
my rocne doma spotrebujeme cca 0.0000003kg elektriky ... :D
18. 2. 2024 01:43
Užitečná hmotnost
Zásadní hlavně pro provozovatele obytných aut ? Takže pro autodopravce, pro kamiony, nákladní auta, dodávky atd je to jen banalita ?
17. 2. 2024 23:18
Re: Pohotovostní hmotnost
Konečně článek pro tebe toptene :yes:
17. 2. 2024 21:21
Re: Pohotovostní hmotnost
Plus minus ano.
Ale reálně to platí jen pro anihilaci hmoty. V reálných procesech je té hmoty potřeba více. Ale i kdyby to bylo tisíckrát víc, 4 mg, tak by to bylo nemožné změřit. Stačilo, aby na EV sedla moucha a bylo by to víc než nabití.
17. 2. 2024 20:25
Re: Pohotovostní hmotnost
Ešte mali odvážiť auto, keď je v ňom vlhký/suchý vzduch 😃