SUV jako čisté zlo: Zpoplatní se auta podle hmotnosti?
Často připomínáme, že za pár let nebude mít každý na vlastní auto. Ve Francii ještě dřív než u nás, protože tam uvažují o speciální dani pro SUV, která zvýší jejich cenu i o stovky tisíc. Která auta padnou za oběť lacinému populismu?
Evropští výrobci už dnes musejí plnit drakonické limity CO2 a řada států vybírá víceméně citelnou daň za auta vypouštějící hodně emisí. Obvykle formou registrační daně, kdy si kupující musí při pořízení vozu řádně připlatit.
Ve Francii ale boj za „lepší klima“ nabírá doslova obludné rozměry. Tam se už teď platí při koupi vysoké emisní příplatky až 20.000 eur a klidně za sportovnější modely běžných aut s výkonnými motory.
Pro příští rok si mají nově řádně připlatit kupující velkých SUV nad 1800 kg. U některých modelů to cenu vyžene i o čtvrt milionu korun. Kdo tím co sleduje?
Auta jsou zlo!
„SUV mají drtivý dopad na klima a rozpočty domácností! Je třeba změnit myšlení lidí a vrátit je zase do malých aut!“ Podobná provolání si můžete přečíst na stránkách francouzské pobočky Světového fondu na ochranu přírody (WWF France).
Organizace nedávno vyzvala francouzskou vládu k přijetí ambiciózního plánu pro „omezení meteorického růstu prodejů SUV za posledních deset let“. Nápad se zjevně zalíbil francouzské ministryni pro životní prostředí Barbaře Pompiliové, takže ho předložila v návrhu státního rozpočtu pro rok 2021. Počítá se zdaněním vozů s provozní hmotností nad 1800 kg jednotnou sazbou 10 eur (asi 270 Kč) za každý kilogram navíc.
Poplatek cílí konkrétně na velká SUV, takže ho mají být zproštěny elektromobily a velkoprostorová MPV. „Navrhované váhové zdanění vysílá jasnou a nezbytnou zprávu, aby se počítalo s environmentálními dopady těžkých vozidel. Čím těžší vozidlo je, tím víc materiálu a energie spotřebuje, a to s větším znečištěním,“ napsala na svém twitteru ministryně Pompiliová.
Běžná SUV v klidu
Návrh samotný je zatím venku jen v hrubých obrysech a vyvolává řadu otázek. Vzali jsme do ruky kalkulačku a spočítali, koho by se nová daň mohla citelně týkat. Běžná kompaktní i středně velká SUV typu Kie Sportage, Volkswagenu Tiguan, Toyoty RAV4 či Hondy CR-V se do váhového limitu vejdou. Na hranici osmnácti set kil se dostávají maximálně nejsilnější čtyřkolky v sedmimístném provedení, třeba Škoda Kodiaq a také duo Kia Sorento a Hyundai Santa Fe.
Toto opatření by nicméně na trhu značně znevýhodnilo kategorii označovanou jako luxusní SUV: Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz GLE, Volkswagen Touareg a podobné vozy. Zde totiž daň vychází na absurdní hodnoty přes sto tisíc korun.
Jak má růst ekologická daň podle hmotnosti? | |
Provozní hmotnost vozu | Daň |
1850 kg | 13 500 Kč |
2000 kg | 54 000 Kč |
2100 kg | 81 000 Kč |
2500 kg | 189 000 Kč |
3000 kg | 324 000 Kč |
Padni, komu padni?
V návrhu není jasně definována hranice, podle čeho určit zmíněná „škodlivá“ SUV, takže by nejspíš byly citelně zasaženy i vyšší třídy prémiového segmentu s klasickými typy karoserií. Sedany a kombi vyšší střední třídy se v případě šestiválců a pohonu všech kol rovněž dostávají nad zlomovou hranici a daně zde dosahují řádu desetitisíců.
V případě luxusních sedanů „penále“ narůstá ještě do daleko vyšších sfér, například u Lexusu LS s benzinovým šestiválcem činí přes sto padesát tisíc.
Zato vozů střední třídy by se postih většinou nedotkl, u nás nejoblíbenější superb či passat se do limitu vejdou i automatem a čtyřkolkou, najdou se však výjimky. Přihlášení vrcholného mondea či sportovního Audi RS4 Avant by znamenalo vydat navíc tisíce.
Jak by to bylo v případě terénních pick-upů, které mají svůj racionální smysl, není jasné. Právě tyto vozy by byly daní postiženy úplně nejvíce a výrazně by zvyšovala jejich cenu. Smutným rekordmanem by se stal SsangYong Grand Musso, kde by jen nový poplatek činil skoro pětinu z ceny vozu.
V absolutních částkách se pak na nejvyšší hodnoty dostáváme u nejluxusnějších SUV, sedanů a limuzín. Nejtěžším osobním vozem na trhu je momentálně Mercedes-Maybach GLS 400 4Matic, u něhož by daň činila 265.950 korun.
Daňové zvýhodnění elektromobilů v EU | |
Země | Typ daňové úlevy |
Belgie | Osvobození od registrační daně, nižší daň z provozu vozidla |
Bulharsko | Osvobození od daně z vlastnictví motorového vozidla |
Dánsko | Registrační daň pouze ve výši 40 % |
Francie | Osvobození z daně z provozu firemních vozidel, osvobození od registrační daně (na lokální úrovni) |
Itálie | Osvobození od daně z provozu vozidla (po dobu 5 let od nákupu vozidla/poté sleva na dani 75 %) |
Irsko | Nižší daň z provozu vozidla, osvobození od daně z nákupu vozidla |
Lucembursko | Nižší daň z provozu vozidla a daň z provozu firemních vozidel (zde jen u BEV) |
Nizozemsko | Osvobození od registrační daně a daně z motorového vozidla |
Německo | Osvobození od daně z provozu vozidla (po dobu 10 let od nákupu vozidla) |
Maďarsko | Osvobození od registrační daně, daně z provozu vozidla a daně z provozu firemních vozidel |
Portugalsko | Osvobození od registrační daně (pro PHEV 75 % sleva na dani), odečitatelná DPH |
Rumunsko | Osvobození od daně z vlastnictví motorového vozidla |
Řecko | Osvobození od registrační daně |
Slovensko | Nízká registrační daň a osvobození od daně z motorových vozidel, platí jen podnikatelé |
Velká Británie | Osvobození od spotřební daně z vozidel pro bateriová vozidla, nižší daň z provozu firemních vozidel |
Daň z luxusu?
Ať už máte o zbytečnosti velkých SUV jakékoliv mínění, nelze se ubránit dojmu, že navrhovaná daň je de facto jen brutální daní z luxusu.
V tradičně levicové Francii dostává totiž další sociální rozměry – cílí na nejnižší pudy chudších domácností a podporuje třídní nenávist. „Jak ukázaly naše studie o vlivu SUV na klima a na rozpočet nejchudších, SUV jsou celkově větší, škodlivější a dražší než standardní automobil. Vyzýváme proto poslance, aby přijali ambicióznější a progresivnější trest, který bude zohledňovat budoucnost nejchudších domácností,“ apeluje prezidentka WWF Isabele Autissierová.
A dokonce hned navrhuje zpřísnění zpoplatněného limitu na pouhých 1300 kg. Vadí jí, že se většiny aut nedotkne, protože průměrná hmotnost ve Francii prodávaných modelů činí jen 1240 kg. „V roce 2035 budou SUV pro chudé domácnosti představovat roční dodatečné náklady 408 eur ročně. To pro ně mnohdy představuje celé roční zdravotní výdaje,“ útočí na city Isabele Autissierová.
Kde se bude připlácet nejvíc? | |||||
Pořadí | Model | Výkon [kW] | Provozní hmotnost [kg] | Cena [Kč] | Daň [Kč] |
1. | Mercedes-Maybach GLS 600 4Matic | 410 | 2785 | 4 193 860 | 265 950 |
2. | Rolls-Royce Phantom Extended | 420 | 2735 | 15 060 870 | 252 450 |
3. | Rolls-Royce Cullinan | 420 | 2735 | 9 163 935 | 252 450 |
4. | Land Rover Range Rover LWB V8 P565 | 416 | 2673 | 5 964 816 | 235 710 |
5. | Rolls-Royce Dawn | 420 | 2635 | 9 735 660 | 225 450 |
6. | Mercedes-AMG GLS 63 AMG | 450 | 2580 | 3 980 900 | 210 600 |
7. | Mercedes-AMG G 63 AMG | 430 | 2560 | 4 169 660 | 205 200 |
8. | BMW X7 M50i | 390 | 2555 | 2 917 200 | 203 850 |
9. | Jeep Grand Cherokee Trackhawk | 522 | 2531 | 3 032 900 | 197 370 |
10. | Rolls-Royce Wraith | 441 | 2495 | 8 739 225 | 187 650 |
Zatím je to daleko
Je jen otázkou času, kdy se nějaká pomazaná populistická hlava v Česku také chytne francouzského počinu s heslem: „Kdo má na velké SUV, ať platí!“ Čeští motoristé si zatím žijí v relativním klidu – u nás se kromě 800 Kč za registraci auta hradí jen emisní poplatky při přeregistraci. Ale jen jednou a u většiny ojetin už je většinou někdo v minulosti zaplatil.
Jak nám potvrdili na všech zainteresovaných ministerstvech dopravy, financí i průmyslu a obchodu, v Česku se momentálně o zavedení podobné daně jako ve Francii neuvažuje.
Ovšem je to jen vyhraná bitva, ale jednou motoristé válku nepochybně prohrají! Vždyť i loňská aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility počítá s analýzou zpoplatnění a zdanění vozidel, na jejímž základě by se v budoucnu mělo rozhodovat o sankcích za „špinavá“ auta.
Analýza na rovinu vychází z nepříjemného předpokladu, že většina členských států EU už přistupuje k této problematice „na rozdíl od ČR velmi komplexně“. Vždyť jedenadvacet ze sedmadvaceti zemí už má nějakou registrační daň. Z toho devět na bázi pravidelného ročního poplatku a sedm států ji zužuje jen na specifickou skupinu vozidel. Zato celá Visegrádská čtyřka (ČR, Slovensko, Polsko, Maďarsko) se k jakékoliv environmentální dani staví rezervovaně. Ještě tak Maďaři projevují aspoň nějakou snahu.
Výše daní u dalších vybraných modelů | |||||
Model | Výkon (kW) | Provozní hmotnost (kg) | Cena (Kč) | Daň (Kč) | Daň (%) |
SUV, crossover, terenní, pick-up | |||||
Audi Q5 40 TDI quattro | 150 | 1880 | 1 309 900 | 21 600 | 1,6 |
Audi Q7 45 TDI quattro | 170 | 2240 | 1 778 900 | 118 800 | 6,7 |
BMW X3 xDrive20d | 140 | 1825 | 1 323 400 | 6 750 | 0,5 |
BMW X5 xDrive30d | 195 | 2185 | 1 849 900 | 103 950 | 5,6 |
Ford Ranger DC 2.0 EcoBlue | 125 | 2214 | 962 119 | 111 780 | 11,6 |
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi aut. 4x4 | 147 | 1930 | 1 174 990 | 35 100 | 3,0 |
Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CDR | 184 | 2448 | 1 687 900 | 174 960 | 10,4 |
Jeep Wrangler 2.2 CRDi | 147 | 2119 | 1 210 900 | 86 130 | 7,1 |
Kia Sorento 2.2 CRDi DCT 4x4 | 148 | 1853 | 1 149 980 | 14 310 | 1,2 |
Land Rover Discovery Sd4 | 177 | 2184 | 1 587 762 | 103 680 | 6,5 |
Land Rover Range Rover D300 | 221 | 2350 | 2 986 643 | 148 500 | 5,0 |
Mercedes-Benz GLC 220 d 4Matic | 143 | 1835 | 1 271 710 | 9 450 | 0,7 |
Mercedes-Benz GLE 300 d 4Matic | 180 | 2165 | 1 633 500 | 98 550 | 6,0 |
Nissan Navara DC 2.3 dCi | 140 | 2175 | 849 600 | 101 250 | 11,9 |
Renault Espace 2.0 dCi | 139 | 1850 | 1 260 000 | 13 500 | 1,1 |
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI | 133 | 2095 | 1 049 900 | 79 650 | 7,6 |
Ssangyong Grand Musso 2.2 e-XDI | 133 | 2210 | 688 490 | 110 700 | 16,1 |
Škoda Kodiaq (7 míst) 2.0 TDI | 140 | 1815 | 1 082 900 | 4 050 | 0,4 |
Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D | 150 | 2410 | 1 465 000 | 164 700 | 11,2 |
Toyota Hilux DC 2.4 D-4D | 110 | 2130 | 913 550 | 89 100 | 9,8 |
Volkswagen Touareg 3.0 TDI | 170 | 2092 | 1 556 900 | 78 840 | 5,1 |
Běžné kategorie | |||||
Audi RS4 Avant | 331 | 1820 | 2 234 900 | 5 400 | 0,2 |
Audi A6 45 TDI quattro | 170 | 1900 | 1 590 900 | 27 000 | 1,7 |
Audi A8 50 TDI quattro | 210 | 2050 | 2 543 900 | 67 500 | 2,7 |
BMW 530d xDrive | 210 | 1895 | 1 627 600 | 25 650 | 1,6 |
BMW 750d xDrive | 294 | 2035 | 2 970 500 | 63 450 | 2,1 |
Ford Mondeo Kombi 2.0 EcoBlue aut. AWD | 140 | 1826 | 1 062 900 | 7 020 | 0,7 |
Lexus LS 500 (3.5 V6) | 310 | 2385 | 2 900 000 | 157 950 | 5,4 |
Mercedes-Benz E 400 d 4Matic | 243 | 1920 | 1 821 050 | 32 400 | 1,8 |
Mercedes-Benz S 350 d 4Matic | 210 | 2070 | 2 636 590 | 72 900 | 2,8 |
Česká cesta?
V odborné veřejnosti má největší šanci na úspěch v českém prostředí myšlenka na zavedení registrační daně při koupi – z hlediska rozhodování ve výběru má větší vliv než pravidelná roční silniční daň.
V praxi by to vypadalo tak, že by v Česku dramaticky narostl poplatek za vydání registračních značek z dnešních 800 Kč podle plnění emisní třídy vozidel. „Ani neplní funkci registračního poplatku, ale jde jen o správní poplatek za vydání registrační značky,“ stojí v loni aktualizovaném Národním akčním plánu čisté mobility.
K selektivní registrační dani už je ostatně nakročeno – od dubna 2019 se Česká republika přidala k dalším třinácti evropským zemím, kde se neplatí za registraci elektrických vozidel (včetně vodíkových). U nás je to konkrétně za vydání speciální registrační značky pro elektrická vozidla.
Silniční daň zatím u ledu
Už před pěti lety se v rámci schvalování Národního akčního plánu čisté mobility hovořilo o plošné silniční dani pro každého majitele vozidla. Dnes ji u nás platí jen podnikatelské subjekty, stejně jako na Slovensku, v Litvě, Polsku a Španělsku. V České republice obecně platí, že jsou osvobozena velká auta pro přepravu osob. Nebo nákladní do 12 tun na alternativní pohon.
Zato ve třiadvaceti státech EU platí všeobecná daň z vlastnictví vozidla pro každého! A v osmnácti z nich ji neplatí vozy s nižšími emisemi vůbec, nebo jen málo.
Jen popsat metodiku výběru v každé konkrétní zemi by zabralo celý časopis. Často se ale počítají sazby nějakou kombinací dvojího výpočtu: takzvaný duální systém kombinuje konkrétní hodnotu vypouštěných emisí CO2 (případně plnění kategorie Euro) se stářím vozidla.
Nápad možná, ale…
Samotná francouzská myšlenka volající po penalizaci zbytečně velkých, nehospodárných a iracionálně navržených vozů pro parádu je nebezpečná v tom, jak je jednoduchá. Útočí na city těch chudších a francouzští socialisté mají velkou šanci s ní uspět. Vždyť SUV mají opravdu v průměru o 15 % vyšší spotřebu než srovnatelný osobák. WWF argumentuje i tím, že jsou také globálně o 200 kg těžší, o 25 cm delší a 10 cm širší, a proto zabírají víc místa a ničí silnice. Citové vydírání ze strany ekologické organizace je ale přes čáru. Skoro čekáme, kdy se pod hlavičkou roztomilého loga s medvídkem pandou objeví proklamace, aby se majitelé velkých SUV s očekáváním dívali na nejbližší větve a kandelábry, jestli už tam pro ně nevážou smyčku…
Velkou obavu z chystané novinky má pochopitelně domácí francouzský automobilový průmysl, který ve velkém chrlí právě módní SUV. Výrobci se uklidňují tím, že obvykle spíš menších rozměrů. Nejvíc na pozoru by se tak měla mít německá luxusní trojka: Audi, BMW a Mercedes-Benz. Na pozadí environmentálního boje tak trochu spatřujeme i tradiční franko-germánské nepřátelství, kde jsou vozy jen záminkou. Každopádně platí: Kupujte nová auta, dokud na to máte! V ČR je zatím moc dobře!