Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přestavby veteránů na elektromobily nedávají smysl, říká respektovaný novinář. Jeho argumenty vás donutí přemýšlet

Mirek Mazal
Diskuze (20)

Elektrická revoluce vozového parku probíhá v plném proudu navzdory pádným důvodům k opatrnosti. Zejména majitelé klasických aut by měli rozmýšlet, jestli podlehnou a vymění letitou techniku za módní trend.

Vzhledem k tomu, že automobilky masově přechází od benzinu či nafty k alternativním variantám, éra spalovacích motorů ustupuje. Lobby argumentuje životním prostředím, strach z neznámého stíní racionálnímu uvažování a širšímu pohledu na věc. Kampaň za elektromobily a hybridy výrazně upozaďuje problematiku sběratelských aut se spalovacími motory.

Co mají dělat lidé pečující o fantastické stroje automobilové historie? Vůně benzinu k veteránům patří, i když každý studený start omámí okolní zeleň. Chvíli se zdálo, že řešením bude nabídka úprav klasických modelů na elektromobily. Konverzi v souladu s módním trendem poskytuje několik renomovaných společností, které zachovají dávný vzhled vozidla poháněného elektřinou.

Video se připravuje ...

Přestavba podle představ současného vývoje automobilového průmyslu vyžaduje v prvé řadě vyjmutí benzinového či dieselového agregátu včetně převodovky, výfukového systému, chlazení, sání apod. Na místo nepopulárních součástek se hodí baterie, elektromotory, kabeláže a izolace. Relativně přímočará modernizace není levná záležitost pro každého zájemce či automechanika, ale možnosti jsou u specializovaných společností nebo přímo přes autorizované dealerství (například Aston Martin poskytuje sady na elektrifikaci veteránů bez zásahu do tradičního exteriéru).

Poválečný Aston Martin u nabíjecího stojanu je bizarní představa, ačkoliv není nemožná. Podobné husarské kousky existují, přestože nedávají smysl, jak připomenul zkušený novinář Chris Harris. Mistr řízení a respektovaný žurnalista uvedl věci na pravou míru, zejména konzervativní osazenstvo potěšil veřejným prohlášením ve smyslu, že vytrhávání mechanických vnitřností klasik je nelogické a – na rozdíl od všeobecného přesvědčení – škodlivé pro životní prostředí.

Harris uvedl do souvislostí průměrnou ujetou vzdálenost vůči následkům přestavby. Počet najetých kilometrů veteránů je nízký, stejně nepatrná je i uhlíková stopa. Pár zakouřených výjezdů v sezóně přírodě prakticky neuškodí ve srovnání s průmyslovým procesem výroby dílů pro elektrifikaci nablýskaného kabrioletu vytaženého z garáže párkrát do roka. Není tajemstvím, že zeměkouli zatěžuje těžba kobaltu a výroba lithium-iontových akumulátorů do elektromobilů, stačí připočíst přepravu těchto stále žádanějších materiálů a případná likvidace elektroaut je kapitola sama pro sebe.

Další připomínkou Harrise je absence zážitku z jízdy. Kouzlo veteránů se skrývá ve spojení člověka s mechanickými prvky. Projevy neutlumeného motoru, těžké převodovky nebo hydraulického řízení dělají z každého kilometru neopakovatelný okamžik, který se vytrácí jakýmkoliv náznakem posilovače, asistenta a nedejbože kompletní elektrifikace.

Mirek Mazal
Diskuze (20)

Doporučujeme

9. 4. 2023 20:08
EV jsou na pujcovani nejlepsi...
Takze je tomu presne naopak nez pise arese.
https://www.greencarreports.com/…oil-nerve-center

Jake prekvapeni. Nechapu, proc lidi kteri oboru nerozumi, maji potrebu neustale komentovat...

PS Obrovska vyhoda pro pujcovnu EV je, ze je vse hlidano elektronikou a lze jen obtizne poskodit. Narozdil treba od fosilu s manualem.
Avatar - Barrichello
9. 4. 2023 18:03
Re: Tajemstvi
Nejde jen o proces samotné výroby ale hlavně o těžbu surovin na jejich výrobu, přepravu těchto surovin, jejich zpracování, výstavbu toáren an výrobu bateriií a následnou přepravu baterií do Evropy a USA.

Jenom samé emise a jedy, nic jiného při tomto nezniká.
Avatar - wakantanka
9. 4. 2023 17:15
Re: Re: Re: Samozřejmě má pravdu
O.k. prehliadol som že reč je o veteránoch. To že už to nebude môcť mať veteránske značky mi je jasné.
9. 4. 2023 16:54
Re: Re: Samozřejmě má pravdu
Stále se ale bavím o registraci pro historické vozidlo a dokumentu FIVA ID CARD. Konkrétně o přestavbě na elektrický pohon se hovoří v kapitole 6.5.3 kodexu FIVA
https://www.fkhv.cz/…va-2020-preklad/
Avatar - wakantanka
9. 4. 2023 16:07
Re: Re: Samozřejmě má pravdu
No ale ak je to tak, ako potom môže takéto prestavané auto dostať TP a byť schválené do premávky? Ani pri individuálnej homologizácii to nesplní z aktuálnych požiadaviek nič, žiadne airbagy, žiadne ABS, žiadni asistenti atď.