Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přestavby veteránů na elektromobily nedávají smysl, říká respektovaný novinář. Jeho argumenty vás donutí přemýšlet

Lunaz Aston Martin DB6
Lunaz Aston Martin DB6
Lunaz Aston Martin DB6
Lunaz Aston Martin DB6
72 Fotogalerie

Elektrická revoluce vozového parku probíhá v plném proudu navzdory pádným důvodům k opatrnosti. Zejména majitelé klasických aut by měli rozmýšlet, jestli podlehnou a vymění letitou techniku za módní trend.

Vzhledem k tomu, že automobilky masově přechází od benzinu či nafty k alternativním variantám, éra spalovacích motorů ustupuje. Lobby argumentuje životním prostředím, strach z neznámého stíní racionálnímu uvažování a širšímu pohledu na věc. Kampaň za elektromobily a hybridy výrazně upozaďuje problematiku sběratelských aut se spalovacími motory.

Co mají dělat lidé pečující o fantastické stroje automobilové historie? Vůně benzinu k veteránům patří, i když každý studený start omámí okolní zeleň. Chvíli se zdálo, že řešením bude nabídka úprav klasických modelů na elektromobily. Konverzi v souladu s módním trendem poskytuje několik renomovaných společností, které zachovají dávný vzhled vozidla poháněného elektřinou.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Přestavba podle představ současného vývoje automobilového průmyslu vyžaduje v prvé řadě vyjmutí benzinového či dieselového agregátu včetně převodovky, výfukového systému, chlazení, sání apod. Na místo nepopulárních součástek se hodí baterie, elektromotory, kabeláže a izolace. Relativně přímočará modernizace není levná záležitost pro každého zájemce či automechanika, ale možnosti jsou u specializovaných společností nebo přímo přes autorizované dealerství (například Aston Martin poskytuje sady na elektrifikaci veteránů bez zásahu do tradičního exteriéru).

Poválečný Aston Martin u nabíjecího stojanu je bizarní představa, ačkoliv není nemožná. Podobné husarské kousky existují, přestože nedávají smysl, jak připomenul zkušený novinář Chris Harris. Mistr řízení a respektovaný žurnalista uvedl věci na pravou míru, zejména konzervativní osazenstvo potěšil veřejným prohlášením ve smyslu, že vytrhávání mechanických vnitřností klasik je nelogické a – na rozdíl od všeobecného přesvědčení – škodlivé pro životní prostředí.

Harris uvedl do souvislostí průměrnou ujetou vzdálenost vůči následkům přestavby. Počet najetých kilometrů veteránů je nízký, stejně nepatrná je i uhlíková stopa. Pár zakouřených výjezdů v sezóně přírodě prakticky neuškodí ve srovnání s průmyslovým procesem výroby dílů pro elektrifikaci nablýskaného kabrioletu vytaženého z garáže párkrát do roka. Není tajemstvím, že zeměkouli zatěžuje těžba kobaltu a výroba lithium-iontových akumulátorů do elektromobilů, stačí připočíst přepravu těchto stále žádanějších materiálů a případná likvidace elektroaut je kapitola sama pro sebe.

Další připomínkou Harrise je absence zážitku z jízdy. Kouzlo veteránů se skrývá ve spojení člověka s mechanickými prvky. Projevy neutlumeného motoru, těžké převodovky nebo hydraulického řízení dělají z každého kilometru neopakovatelný okamžik, který se vytrácí jakýmkoliv náznakem posilovače, asistenta a nedejbože kompletní elektrifikace.