Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Převodovka Volvo I-Shift v toku času: Tři verze

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Uvedení automatizované bezsynchronní převodovky Volvo I-Shift v roce 2001 odstartovalo v silniční dopravě převrat.

Převodovka Volvo Trucks nazvaná I-Shift bez synchronizace mezi jednotlivými převody bylo převratným řešením, přestože na trhu již existovaly sekvenční převodovky jiných výrobců. Švédský výrobce však nabídl automatickou změnu převodů s ozubenými soukolími bez spolupráce řidiče a synchronů sjednocujících rychlost otáčení jednotlivých ozubených kol. Vzniklo tak mimořádně rychlé řazení přinášející velké úspory času a nafty. Odhalení převodovky I-Shift bez synchronů mezi jednotlivými stupni doprovázelo premiéru třetí generace Volva FM/FH.

Získává si důvěru

Profesionální silniční doprava je jiný svět než obchod s osobními automobily. Dopravci z počátku třetího tisíciletí se na nové ústrojí používající přímo řazenou převodovku s elektromotory provádějící automatickou změnu stupňů bez synchronů dívali zpočátku nedůvěřivě. Převodovce I-Shift nezbývalo než přesvědčit dopravce, že provádí změnu převodů lépe než průměrný řidič.

V roce 2001 však na trhu už existovaly ústrojí nazvaná AMT (Automated Mechanical Transmissions - automatizované mechanické převodovky). Ty však byly založeny na ručně řazených převodovkách upravených tak, aby umožňovaly automatickou změnu převodů. Nebyly příliš spolehlivé a dopravci s nimi nebyli příliš spokojeni.

Pro dálky

Prvním cílem společnosti Volvo Trucks se stala úprava I-Shiftu pro mezinárodní dopravu, aby motor při jízdě v nejrůznějších podmínkách udržoval optimální otáčky a docházelo k maximálnímu prodloužení životnosti pohonného ústrojí. Převodovka I-Shift s nejvyšším točivým momentem 2400 N.m se stala unikátní kombinací nekomplikované mechaniky spojené s elektronickým řízením. Byla dostupná k devíti- a třináctilitrovým motorům.

Již v roce 2002 bylo touto převodovkou vybaveno čtrnáct procent prodaných nákladních vozů Volvo. To svědčí o obrovském technickém pokroku I-Shiftu bez použití synchronů, protože jeho předchůdce převodovka Geartronic (první AMT převodovkou společnosti Volvo Trucks) našla uplatnění pouze u každého stého vozu Volvo Trucks.

K dalším výhodám převodovky I-Shift patří to, že ve srovnání s ostatními převodovkami na trhu řadí převodové stupně velmi rychle, není potřebný spojkový pedál a že je k dispozici software pro různé druhy provozu.

Zmenšení

Již v roce 2005 přišla na svět druhá generace převodovky I-Shift s novou konstrukcí přední a zadní části. Konkrétně se to týká předřazené dělicí převodovky a spojkového systému. Snaha směřovala na zkrácení celého ústrojí a přenos většího točivého momentu. Snížení hmotnosti ústrojí přineslo zvýšené užitečné zatížení vozidla. Od druhé generace byla převodovka I-Shift používaná i při stavebních pracích a pro dopravu v lesním průmyslu. Jedinou výjimku tvořil pohon všech kol, ke kterému I-Shift nebyl dostupný. Ve srovnání s dálkovou dopravou obdržela jiný software upravující strategii řazení. Díky přenosu většího točivého momentu zvládla spojenectví se šestnáctilitrovými motory v těžké dopravě.

Třetí vydání

S úpravou motorů pro emisní limit Euro V v roce 2009 souvisí i změny převodovky i-Shift přizpůsobené jinému průběhu točivého momentu motorů. Úpravy se tedy týkaly hardwaru i softwaru a pro stavební použití v modelu FMX. Přibyla velmi důležitá funkce pro vyhoupání při zapadnutí vozidla. Do té doby nebylo možné u automatizované převodovky rychle střídat krátkou dobu záběru a uvolnění pohonného řetězce, jak to dělají zkušení řidiči s přímo řazenými převodovkami pomocí spojkového pedálu při nutnosti rozhoupat vozidlo v prohlubni.

„Od počátku jsme vyvíjeli programy pro různé provozní podmínky a zákazníci si mohli vybírat. Každá nová generace přidala nové aplikace a nyní mohou být převodovkou I-Shift vybaveny dokonce i skutečně velmi těžké stavební nákladní vozy, jako je Volvo FMX,“ řekl Sven-Erik Tibb, manažer útvaru pohonných ústrojí a hybridních vozů společnosti Volvo.

Strategie řazení automatizované převodovky dosáhla takové kvality, že I-Shift dokáže zajistit stejnou spotřebu paliva jako velmi zkušený dálkový řidič v odpočatém stavu. Ještě markantnější se začala jevit výhoda automatizované převodovky v těžkém terénu, kde proti přímému řazení nehrozí přetočení motoru nad dovolené otáčky a zároveň díky upravené strategii řazení motor zůstává ve výkonnostních otáčkách.

Od roku 2013 došlo k možnosti spojit převodovku i-Shift s predikativním tempomatem I-See, který na základě načtené topografie trati byť i jiným vozidlem upravuje strategii automatizovaného řazení za účelem co nejnižší spotřeby nafty.

Dvouspojka

Další prvenství si ústrojí I-Shift připsalo na podzim 2014, kdy byla odhalena dvouspojková verze Dual Clutch. Nic nemá společného s obyčejnými dvěma spojkovými talíři. Zde se jedná o ústrojí schopné řadit bez prodlevy, jak to známe například u osobních automobilů značky Volkswagen s převodovkou DSG.

Dual Clutch s dvojitou vstupní hřídelí a dvěma spojkami pro liché a sudé převodové stupně je schopen přenést točivý moment až 2600 N.m, což odpovídá motoru D13K Euro VI. Dvě hřídele jsou zasazené do sebe, takže mají stejný střed otáčení a jde o jednu plnou osu v druhé duté. To znamená, že lze zvolit dva rychlostní stupně současně. Při řazení převodovkou Dual Clutch nedochází k přerušení přenosu síly na kola, což je mimořádně výhodné zejména v kopcovitém terénu, ve kterém prodleva v řazení na vyšší stupeň způsobuje úbytek rychlosti a nárůst spotřeby.

S plazivkami

Také loňský rok byl pro automatizovanou převodovku I-Shift a nákladní automobilovou dopravu unikátní. Volvo Trucks představilo třetí verzi automatizované převodovky s plazivými stupni. U převodovky s jedním plazivým stupněm a přímým záběrem činí převodový poměr plazivého stupně 19:1, zatímco jednička používá převod 15:1. I-Shift C (Crawler) se dvěma plazivými stupni má extrémní převodový poměr 32:1, díky němuž mechanická převodovka dokáže z klidu rozjet na rovině až 325tunovou soupravu. Další dva plazivé stupně lze získat pro couvání s nejpomalejším převodem 37:1. Podle oblasti využití vozu lze zvolit převodovku I-Shift s jedním nebo dvěma plazivými stupni pro jízdu vpřed a dvěma plazivými stupni (nebo žádným) pro jízdu vzad. Převodovka I-Shift C nachází uplatnění u přepravy mimořádně těžkých nákladů.

Ladislav Černý
Diskuze (0)