Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV
8 Fotogalerie

Převodovkový gigant vyvíjí prodlužovače dojezdu, slibuje modularitu

Marek Bednář

Německá firma ZF vyvíjí modulární techniku pro elektromobily s prodlouženým dojezdem. Připravena k sériové výrobě bude už příští rok.

Papírové dojezdy elektrických aut rostou, stejně jako se rozšiřuje a zahušťuje nabíjecí infrastruktura. Přesto jsou situace, kdy nabíjení trvající desítky minut znamená problém – a z toho pramení obavy z nedostatečnosti dojezdu (ang. range anxiety), které řadu lidí odrazují od koupě elektrického auta.

Jednou z cest, jak obavy rozptýlit, jsou vozy kategorie EREV – Extended Range Electic Vehicle, tedy elektromobily s prodlouženým dojezdem. Mají totiž navíc k baterii malý spalovací motor, který ji umí dobít, není-li v dohledu pořádně tlustý kabel. A právě do vývoje takové techniky se pustila německá firma ZF, známá zejména pro své převodovky.

Vývoj je podle firmy tak daleko, že v příštím roce započne sériová výroba. Z dostupných informací sice není jasné, zda započne sériová výroba nějakého auta, které prodlužovač dojezdu od ZF bude mít na palubě, nebo zda své range extendery začne vyrábět ZF a nabízet je do vývoje automobilkám, ale i kdyby šlo o tu druhou variantu, dostupná modulární technika je vždycky plus.

ZF není v oblasti prodlužovačů dojezdů úplným nováčkem, spolupracovala např. na sérii elektrifikovaných londýnských taxíků. Aktuálně vyvíjená technika je tedy novou generací a bude existovat ve dvou verzích – eRE a eRE+, od slov „electric Range Extender“ a „electric Range Extender Plus“.

Součástí jednotky v obou verzích bude elektromotor se zabudovaným invertorem, řídící elektronika včetně softwaru a také planetové převodové soukolí. Provedení eRE+ bude mít navíc spojku a diferenciál, takže ho bude možné použít i jako přídavný pohon přímo na kola. Spalovací motor součástí není; eRE a eRE+ jsou připraveny na spárování s vlastním motorem zákazníka, tj. automobilky, která bude tyto jednotky do svých aut chtít zabudovat.

Mohou fungovat v elektromobilech se 400V i 800V architekturou. Mohou mít i různý výkon od 70 kW do 110 kW v případě eRE a 150 kW v případě eRE+, což už je dostatečná síla i na pohon samotného auta, natož na „pouhý“ range extender.

Prodlužovač dojezdu umožní ušetřit nejen výrobní náklady, a s tím i cenu auta, ale i životní prostředí na stránce výroby automobilu. Díky němu je totiž možné zabudovat menší baterii, která pořád zůstává nejdražší součástí elektromobilu. „Zvýšená poptávka po prodlužovačích dojezdu ukazuje, že potenciál této technologie není vyčerpaný,“ říká Otmar Scharrer, senior viceprezident pro výzkum a vývoj technologií elektrifikovaných pohonů.

Systém EREV, resp. v Číně REEV (zkratka znamená totéž, co EREV, jen jsou první dvě slova prohozená) má výhodu i oproti plug-in hybridům v tom, že malý spalovací motor běží trvale ve svých optimálních otáčkách, kdy má nejmenší spotřebu, tudíž nejnižší emise CO2, a také nejčistší spaliny.

Jak to je s nasazením této techniky v již existujících autech? Kromě Chevroletu Volt, Mazdy MX-30 R-EV a BMW i3 REx, známých to aut se spalovacími prodlužovači dojezdu, představil i koncern Volkswagen koncept ID. Era, své první auto s touto technikou. Stalo se tak na šanghajském autosalonu před několika dny a i když tento koncept předpovídá auto pro čínský trh, automobilka už potvrdila, že tato technika najde cestu i do Evropy. Kromě toho po čínských silnicích jezdí nejeden elektromobil s prodlužovačem dojezdu, nabízí je např. značka Luxeed z koncernu Chery.

Video placeholder
Rozhovor se Štěpánem Řehákem o konceptech značky VW na šanghajském autosalonu • Zdroj: Marek Bednář/Michal Dokoupil/Auto.cz

Zdroj: ZF | Zdroj videa: Marek Bednář/Michal Dokoupil/Auto.cz