Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Příběhy kompaktních šestiválců: Nejdražší a nejmenší!

Tomáš Dusil
Diskuze (8)

V roce 1991 zažíval automobilový svět konjunkturu. Výsledkem byl mimo jiné „golf za milion“ a „nejmenší automobilový šestiválec na světě“.

Pokud zabrousíme do historie, zjistíme, že prvenství v zavádění šestiválce v segmentu C patří japonské Mazdě. Na jarním autosalonu v Ženevě 1991 zdobilo stánek hirošimské automobilky tehdy nesmírně moderně vypadající kompaktní kupé MX-3 s šestiválcem o objemu pouhých 1,8 litru. Šlo zároveň o nejmenší automobilový šestiválec světa. Písmena MX u Mazdy původně znamenala Mazda Experimental, neboť se takto (v páru s číslicí s nulou – například 03) v 80. letech označovaly její koncepty. S příchodem MX-5 (NA) v roce 1989 toto padlo, přičemž označení MX-3 mělo evokovat sportovní řadu vozů Mazda. Číslice 3 udávala fakt, že vůz technicky vycházel z kompaktní řady 323, od roku 1989 vyráběné v generaci BG. Ve skutečnosti se však jednalo o jakýsi vývojový mezistupeň již zmíněné 323 BG a modernější 323 BA z roku 1994.

Dovoz vozů Mazda do Československa byl zahájen krátce po sametové revoluci zásluhou firmy Auto Palace. Ta v roce 1992 dovezla první várku MX-3 (dle pamětníků několik desítek kusů), které posléze rozdala dealerům. Přítomnost neobvyklého motoru dovozce záhy využil také ve vtipné televizní reklamně, v níž střídavě dělalo dřepy šest trpaslíků. Možná si na to vzpomínáte…

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Tomáš Dusil
Diskuze (8)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
6. 9. 2022 22:16
Re: Příběhy kompaktních šestiválců ?
Pozdravují tě vědci, utopisto

Spotřeba surovin na vaše utopistické nesmysly, OZE + EV plečky, to je krásný graf vid
https://ibb.co/MhHF1tm

Aneb jak chráníte planetu těžbou afrických, ruských a jihaomerických surovin :-) :-) :-)
Avatar - Barrichello
6. 9. 2022 22:08
Re: Příběhy kompaktních šestiválců ?
Jsi nahlášen za propagaci SS, Radečku :-)
Avatar - Hammunasakra
6. 9. 2022 10:38
Re: Příběhy kompaktních šestiválců ?
Hele BLBČE lidi co chápou ZŠ a co proč jak se děje (musí dít) maj rádi i spalovací motory = jen abys věděl (aby ses aspoň v ZÁKLADu orientoval = není to o žádné ZELENÉ to sou leda tupí mozci vojáci = je to JEN znalost vs neznalost = a z toho plynoucí CHCI VŠECHNO POSTARU novýho SE BOJÍM

máš tam (proto) skoro všechno špatně = snad jen ta perla (70tých) V6 Busso ne = to JEDINÝ SPRÁVNĚ vostatní je TOTÁLNÍ KRÁVOblbOVINA = ať už ti to hlava bere/nebere :-)

https://www.autorevue.cz/…motoru-vsech-dob :yes:

No a dnes https://www.auto.cz/…-to-jinak-137842 stejný :yes:

s čímž má dost lidí co hrají že jsou fandy aut problém = stejně jako s výkony EV kdy sedan je dál https://www.novinky.cz/…00-koni-40407092 než dřívější supersport s V12

nebo že R3 hybrid https://www.koenigsegg.com/model/gemera
Avatar - Hammunasakra
6. 9. 2022 10:04
Re: Příběhy kompaktních šestiválců ?
Je NĚCO co není přesně opačně https://www.auto.cz/diskuse/86688/1#… než vyplodíš?

no snad krom tý HONORACE :*) :D :-!

ty asi nikdy nepochopíš (rozhodně nepřiznáš) CO ŠPATNĚ CHÁPETE https://www.auto.cz/diskuse/86688/1#…
5. 9. 2022 22:54
Re: Příběhy kompaktních šestiválců ?
Hamuna nikdy nespi. To vis pan editor z Prahy...honorace :D :D