Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přilby automobilových jezdců: Co všechno musí zvládnout?

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Jsou z ní vidět pouze oči, pokud auto stojí. Zakrývá totiž celou hlavu i krk. Řeč je o závodní přilbě.

Téma závodních přileb je hodně široké, tentokrát se věnujeme pouze automobilům.

Co všechno obnáší?

V současné době používají jezdci nejčastěji přilby čtyř výrobců: japonský Arai, americký Bell, německý Schubert a italské Stilo. Nejčastější typy helem jsou tři: plně uzavřené, jaké jsou vidět třeba ve formuli 1, otevřené s prodlouženým ramenem před bradu, kde bývá umístěn mikrofon (nejvíce v rallye), a zcela otevřené.Přilby musí být autorizovány Mezinárodní automobilovou federací (FIA). Jejich hmotnost činí minimálně 1300 gramů. Pro zajištění bezpečnosti jsou podrobovány deformačním, tříštivým a hořlavým zkouškám. Obal má dvě vrstvy, jež jsou vyrobeny z pryskyřicí posílených vláken a uhlíkových materiálů. Další je z aramidu, používaném například v neprůstřelných vestách. Poslední je tvořena polyetylénem a nehořlavým materiálem. Hledí je z průzračného polykarbonátu, kombinujícího špičkovou viditelnost a ochranu proti průrazu s odolností vůči ohni.

Pokud se bavíme o vybavení závodní přilby, nejkomplexnější mají okruhoví piloti. Její součástí je ochranný límec HANS, systém pití, vysílačka, ventilační otvory, hledí pro různé typy počasí a slídy na ně. Okruhový jezdec Josef Král vzpomíná na sezonu 2011, kdy startoval v týmu Arden, jenž byl tehdy juniorským týmem stáje formule 1 Red Bull. „Konstruktér Adrian Newey tehdy piloval design auta do neuvěřitelných detailů. Dokonce nám vymyslel miniaturní křidélka na zadní část přilby, aby všechno aerodynamicky ladilo,“ říká Josef Král.

Otevřená, nebo zavřená

Je lepší používat při závodech přilbu kompletně uzavřenou, nebo s ramenem před ústy? V případě zavřené přilby je kryta jezdcova brada před nárazem, se spuštěným hledím se k jezdci nedostane oheň ani kouř a pak je tady riziko málokdy vídané exploze hasicího přístroje. „Takovou možnost bych nikdy nepodceňoval, znám to z vlastní zkušenosti,“ směje se při vzpomínkách Král.

Nejzkušenější český automobilový jezdec současnosti Tomáš Enge používá dva typy přileb. „Úplně otevřená se dá použít například v klubových nebo pohárových závodech. V uzavřeném okruhovém voze je v mezinárodních závodech samozřejmostí zcela uzavřená, poskytující nejlepší možnou ochranu. Jestliže si sednu do rallyeového nebo dakarského auta, používám přilbu s ramenem před bradou. V případě potřeby se s ní dá orientovat na malém prostoru nebo dělat opravy. Závody na okruhu mají jiný charakter. Během nich vyřešíte problém za jízdy ve voze nebo mechanici v boxech, případně odstoupíte,“ vysvětluje Tomáš Enge.

Otevřenou přilbu s ramenem nosí rovněž nejlepší český soutěžní jezdec současnosti Jan Kopecký. „Slouží jako částečný štít, ale v rallye vznikají situace, kdy je v mé přilbě lepší orientace než v uzavřené. Mám na mysli například opravu auta či výměnu kola. A třeba zapínání pásů nemusím řešit naslepo. Nemám problém pohybovat hlavou nahoru a dolů. V přilbě mám sluchátka s mikrofonem. Interkom je propojený přes bluetooth s telefonem, abych mohl v případě potřeby komunikovat s lidmi z týmu,“ říká Kopecký a dodává: „Na každé rallye mívám dvě helmy. K jejich výměně dochází jen v případě, pokud se na jedné poškodí interkom.“

Stejný typ přilby od téhož výrobce Stilo má také dakarský jezdec Martin Macík. „Musím ji mít na zakázku, protože tak velká, jako používám já (velikost 63), se běžně nevyrábí. Na každý ročník Dakaru si nechávám udělat novou s jiným designem a předchozí helmu používám jako rezervní. Navíc tahle část jezdcovy hlavy je vhodná pro loga partnerů týmu,“ říká sedlčanský pilot a dodává: „Pro náš typ závodění jsou nejvhodnější přilby, jaké používají kluci v klasických rallye. Člověk se v nich lépe orientuje v kabině nebo při případné výměně kola či opravě auta,“ říká.

„Pro seriály formule 1 a 2 i mistrovství světa vytrvalostních závodů (FIA WEC) jsou předepsány celokarbonové přilby, v dalších šampionátech nejsou povinné. Nebývají celokarbonové, jen trochu nižší specifikace. Sám ovšem používám nejvyšší kvalitu, to je moje volba. V podnicích, kterých se účastním, není ovšem povinná. Na závodech mívám dvě. Po rezervní sáhnu opravdu jen výjimečně,“ říká Král.

Průměrná cena přilby činí 3500 eur, což představuje kolem 95 000 korun. Taková je cena značky Bell Helmets, která mimochodem zásobuje jedenáct jezdců současné formule 1 včetně šestinásobného mistra světa Lewise Hamiltona. Nejdražší v branži je italské Stilo, jehož jeden kousek vyjde minimálně na 5000 eur, tedy 135 000 korun, a přitom tato značka není třeba ve formuli 1 vůbec zastoupena.

Děkujeme za záchranu

Zpovídaní čeští závodníci mají dost zkušeností se situacemi, kdy je přilba zachránila. V případě Jana Kopeckého jde o pověstnou nehodu na Rallye Matador Tatry 2003, kdy mu v rychlosti 200 km/h praskla v levé zatáčce pravá přední pneumatika. Octavia WRC udělala sedm přemetů, než se zastavila. „Tady není o čem diskutovat. Byla to moje největší havárie kariéry a tehdejší přilba jiné značky mi zachránila život,“ připomíná Kopecký.

Bolestné, ale pozitivní vzpomínky má také Josef Král. V závodě formule GP2 na městském okruhu ve Valencii před ním jeden ze soupeřů v rychlosti 280 km/h nečekaně zpomalil a český pilot se nedobrovolně proletěl vzduchem. Výsledkem byly dva prasklé hrudní obratle a pětiměsíční pauza. „Zástupci FIA mi tehdy sebrali přilbu i HANS. Na helmě zjistili poruchy ve struktuře jednotlivých vrstev, ke kterým došlo po nárazu. Zpátky už jsem ji nedostal, protože jakékoliv další poškození by mohlo být životu nebezpečné,“ vysvětlil Král.

Své zkušenosti má také Macík. „Ještě se mi nestalo, aby mi přilba praskla, ale i v kabině mě několikrát podržela. Kamion má totiž vnitřní ochranný rám z masivních trubek. Když vletí auto do těžkého terénu, není možné udržet hlavu rovně a dám si ránu o ten masivní kovový rám. Ačkoliv je ještě obalen tvrdou gumou pro zmírnění nárazu, stává se, že po takové šlupce několik sekund pořádně nevidím. Totéž zažívá mechanik sedící zcela vpravo,“ dodává jezdec.

Může ovšem přilba vždycky pomoci? „Při nárazu vydrží cokoliv, ale mozek to bohužel nemusí vždy ustát. Měkké tkáně jsou tam při extrémním přetížení nejvíce zranitelným faktorem. Mohli jsme to zažít při haváriích Julese Bianchiho ve formuli 1, Johna Surteese v F2 nebo Justina Wilsona v Indycar. Přilba náraz pokaždé zvládla. Mozek však není na takové situace uzpůsobený a z toho vznikají smrtelná zranění,“ vysvětluje Král.

Od začátku loňského roku platí ve formuli 1 nové standardy pro závodní přilby, které mají ve srovnání s předchozími užší průzor. „Myslím, že tenhle typ se bude v příštích letech postupně prosazovat do všech dalších kategorií automobilového sportu,“ dodává Tomáš Enge.

Testy FIA pro F1

Předepsáno je patnáct způsobů, kterými je přilba pro piloty formule 1 testována, aby získala certifikát pro použití. Jsou nárazové, na přetížení, poškození a hořlavost.

  • Například při nárazu přilby rychlostí 9,5 m/s nesmí zpomalení překročit 275 G, totéž platí při boční ráně.
  • Při jiné zkoušce dopadne hlavice o hmotnosti 4 kilogramy na přilbu rychlostí 7,7 m/s a nesmí dojít k narušení vnější struktury.
  • U dalšího testu pálí vzduchovka na průzoru 1,2 g vážící plastové projektily, které nesmí proniknout hledím přilby.
  • Přilba vystavená plameni 790 °C, který po odstranění musí zhasnout.

Zachránila život

Nezapomenutelným poškozením přilby byla situace z tréninku na Velkou cenu Maďarska 2009 na Hungaroringu. Tehdy zasáhla letící pružina z monopostu Rubense Barrichella v rychlosti 250 km/h přilbu Felipeho Massy. Podle výpočtů šlo v okamžiku střetu o kinetickou energii 610 kilogramů. Massa podstoupil okamžitou operaci prasklé lebky a zraněného oka. Zákrok mu zachránil život. Ve formuli 1 pak závodil až do konce sezony 2017.

Co je HANS?

HANS neboli systém podpěry hlavy a krku (Head and Neck Support) má snížit zranění hlavy nebo krku v případě havárie. Zařízení navrhl Dr. Robert Hubbard, profesor biomechaniky na Michiganské univerzitě v USA, v roce 1985. Testy prokázaly, že s použitím takového systému dojde ke snížení energie působící na krk a hlavu o 80 procent. Je předepsaný pro všechny mezinárodní automobilové podniky.

První část HANS je vyrobená převážně z karbonu a má přibližný tvar písmene U se zvýšeným límcem. Jezdec ji má položenou na ramenou tak, že límec zůstává za krkem, zbytek směřuje dopředu a leží na jeho hrudi. Druhou částí jsou kotvicí úchyty a pásky, které spojují přilbu jezdce s vlastním postrojem. Jeho pořízení přijde u plastového kusu na 640 eur (17 300 Kč) a u kevlarového na 840 eur (22 700 Kč). Případná úprava přilby na HANS se pohybuje na částce kolem 100 eur (2700 Kč).

Svět motorů 21/2020 Svět motorů 21/2020

 

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme