Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si historické reklamy Škoda. Propagovaly je umělecké obrazy i krásná děvčata

David Bureš
Diskuze (0)

Škoda v letošním roce slaví 125 let své existence. Za tu dobu se vyvinuly nejen její vozy, ale také reklamy, které je propagovaly.

Reklama patří k automobilu snad stejně jako pneumatiky či volant. Také ona přitom prošla dlouhým vývojem, který zásadně proměnil její podobu, což je jasně patrné i na proměně reklam na vozy značky Škoda. Jestliže na začátku 20. století ještě v době značky Laurin & Klement byla plná nápisů a slov, postupně se stala jednodušší, aby zaujala spíše vizuálem a jednoduchými slogany. Pojďme si připomenout, jaká je historie reklamy na vozy Škoda. Zaměříme se přitom primárně na obrazové reklamy, videospoty necháme na jindy, protože jejich paleta je díky dnešnímu vývoji náramně pestrá.

Historie reklamy na díla mladoboleslavské automobilky se datuje až do jejích samotných počátků. Už Václavové Laurin & Klement si uvědomovali sílu reklamy, a tak ji čile využívali už pro propagaci svých prvních výrobků, kterými byla jízdní kola značky Slavia.

Malovaná dáma

Tehdejší propagační materiály samozřejmě odpovídaly duchu doby. Malovaná reklama tudíž byla doslova uměleckým dílem, zajímavostí přitom je, že už tehdy bylo k propagaci bicyklu využito krásné dámy. Samozřejmě podle tehdejší módy nikoliv odhalené, ale v dobovém kostýmu.

Dobovým trendům odpovídá také jeden z prvních tištěných inzerátů na motocykly Laurin & Klement, který vyšel v lednu 1900 ve sportovní příloze tehdejšího Pražského deníku. Výrazný nápis doplňuje i technický nákres motorizovaného kola s nabídkou, že zájemci bude na požádání zaslán prospekt. Jiný inzerát zase připomíná tehdejší úspěchy strojů Laurin & Klement na závodních tratích.

Už v tehdejší době přitom náklady na reklamu začaly růst. Třeba za rok 1912 vydala automobilka Laurin & Klement za reklamu zhruba 90.000 korun – přepočteno na dnešní poměry kolem 330.000 eur (více než 8,8 milionu korun). Na tehdejší poměry vysoká částka, v dnešní době poměrně nízká. Třeba za období leden až září 2019 Škoda jen v českých médiích umístila reklamu za více než 417 milionů korun.

Spolehlivost svých vozidel mladoboleslavská automobilka zdůrazňovala i ve dvacátých letech, kdy se z Laurin & Klement stala Škoda. Poutavě propagovala jízdy spolehlivosti i propagační jízdy, stejně tak v té době výrobce neváhal v reklamě využít ani prvního prezidenta Československé republiky Tomáše Garrigue Masaryka, který užíval její vozy.

Jednodušší a budovatelská

Poválečné období reklamu opět změnilo. Třeba Škodu 1200 propagovaly budovatelské plakáty s ohněm a ocelí – ostatně šlo o první sériový  automobil boleslavské značky s celokovovou karoserií. Nechyběla ale ani připomínka, že je 1200 univerzální vozidlo, zvládající funkci pracanta i rodinného společníka.

Stále více se pak obsah sdělení začal přizpůsobovat jednotlivým zemím, kde měla být daná reklama použita. Třeba Škoda Felicia z šedesátých let byla v zahraničí hodně populární, patřila tam mezi velvyslance československé techniky. Proto není divu, že na jednom z plakátů krásné kabrio pózuje s další pýchou československých konstruktérů, čtyřsedadlovým letounem L 200 Morava.

V době plánovaného hospodářství se pak reklama stala opět hodně technickou a pragmatickou. Estetika obrázků byla tehdy jednoduchá, stejně jako doplňkové texty. Více ani nebylo potřeba, s ohledem na tehdejší nedostatek nových aut, na které platily pořadníky. Více kreativity tak bylo používáno v zahraničí, třeba na britském trhu se tak připomínala stejná koncepce jako u vozů Porsche. Motto „řídí se jako Porsche a je zábavnější než GTI“ k modelu Rapid však z dnešního pohledu může působit poněkud úsměvně.

Sázka na vtip

Po sametové revoluci se reklama na vozy Škoda opět změnila. Spíše než o pomoc nového majitele – koncernu Volkswagen, však šlo o uvolnění tehdejších poměrů. Do reklam tak pronikl vtip, hledaly se nové cesty, jak vozy mladoboleslavské automobilky zpropagovat. I proto se v prosinci 1994 mohla na titulní stránce tehdejšího čísla časopisu Playboy ukázat po boku sličné slečny také nová Škoda Felicia. Tehdejší doba mimochodem byla érou mezinárodně užívaného sloganu IQ + ♥ = Škoda.

V devadesátých letech a hlavně pak v novém miléniu expandovala videoreklama, pořád ale samozřejmě pokračovaly i tištěné reklamy v tradičních médiích. Reklama se ještě více přizpůsobila jednotlivým trhům. Jednotlivá zastoupení se tak jeden čas předháněla ve vtipných reklamách. Španělské zastoupení Škody zdůrazňovalo obří panoramatickou střechu Superbu spadlými osobami do interiéru auta, britské zase připomínalo osvětlení okolí vozu, které bohužel dokáže prozradit i to, že ten distingovaný pán v obleku od vedle rád nosí dámské lodičky.

V Rumunsku se pak připomínaly někdejší reklamy kreslené Alfonsem Muchou, v Nizozemsku nechybělo ani tradiční spojení s odhalenou slečnou. V případě této reklamy na Fabii RS ale nešlo o záležitost usilující o titul "Sexistické prasátečko roku", ale vtipné zdůraznění sloganu „Skutečné sportovní auto, jen levnější.“

Dnešní reklamy pak nejvíce zdůrazňují rodinný charakter automobilů mladoboleslavské značky, který je zdůrazněn v dnes už slavném mottu Simply Clever.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme