Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Připomeňte si nejslavnější výpravy automobilů značky Tatra

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

Tatra má ve své historii řadu vozů, účastnících se velkých cest, ale neslavnější již nejspíš navždy zůstanou výpravy pánů Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky spolu s expedicí Tatra kolem světa.

Tatra patří mezi automobilky, s nimiž jsou dálkové jízdy a dobrodružné výpravy do vzdálených krajin spojeny prakticky od jejich zrodu. NW Präsident, který je prvním osobním automobilem vyrobeným v Kopřivnici vyjel z bran mateřského podniku poprvé na jaře roku 1898. První významná cesta tohoto vozu, jehož stavbu vedl Leopold Sviták, zatímco budoucí slavný konstruktér Hans Ledwinka se jí účastnil jako pomocný pracovník, vedla do 328 km vzdálené Vídně.

NW Präsident se svou posádkou se na tuto cestu vydal 21. května roku 1898. Zmíněných 328 kilometrů tento automobil absolvoval za 24,5 hodiny a z tohoto času bylo 14,5 hodiny čisté jízdy. Průměrná rychlost byla 22,62 km/h a do Vídně výprava s prvním kopřivnickým automobilem dorazila 22. května 1898.

Právě tuto jízdu můžeme vnímat jako první z velkých cest kopřivnických automobilů, i když z dnešního pohledu se může zdát, že až na skutečnost, že ji absolvoval první vůz rodící se automobilky, není nijak výjimečná. Pokud si ovšem uvědomíme stav tehdejších silnic a veřejného vnímání motorismu, pak je situace výrazně odlišná.

NW Präsident tedy jako první vůz z kopřivnické automobilky absolvoval dálkovou jízdu a v následujících letech na tento výkon navázala řada vozů, za jejichž volanty usedali více či méně slavní cestovatelé.

Mezi ty slavnější, patřil ve třicátých letech dvacátého století zoolog, cestovatel a spisovatel RNDr. Jiří Baum, který v roce 1931 ve voze Tatra 12 spolu se sochařem F. V. Foitem projel Afrikou ze severu na jih. Následně cestoval se svou manželkou. Nejprve v modelu Tatra 54 a pak v třínápravovém voze Tatra 72, jehož obytná karoserie byla dílem karosárny Oldřicha Uhlíka. Tento vůz RNDr. Jiří Baum s manželkou využili v polovině třicátých let pro cestu kolem světa, resp. projeli Evropou, Austrálii, Japonskem a části Spojených států amerických. Koncem třicátých let pak stejný vůz posloužil pro cestu do Afriky.

Dodnes nejslavnější cestovatele s vozy značky Tatra představují pánové Miroslav Zikmund (nar. 1919) a Jiří Hanzelka (1920-2003). Spolužáci z vysoké školy vyrazili na svou první cestu 22. dubna 1947 s vozem Tatra 87. Během tří a půl roku projeli část Evropy, Afriku a Latinskou Ameriku.

Z Prahy zamířili do Francie a Afrikou projížděli skutečně důkladně od Maroka po východní část a následně až na jih do Kapského Města. Přepluli přes Atlantik a vydali se z Argentiny směrem na sever do Mexika. Válka v Koreji na počátku padesátých let dvacátého století však zastavila jejich jízdu do Spojených států amerických, protože nedostali víza. Přes Francii a Polsko se tedy vrátili do Československa a 1. listopadu 1950 byli přivítáni v Praze.

Tatra 87 ovšem nebyla jediným vozem kopřivnické značky, s nímž Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka cestovali. V letech 1959 až 1964 absolvovali druhou velkou výpravu a to s dvojicí speciálně postavených nákladních automobilů Tatra 805. Vůz v kombinaci barev stříbrná a rumělková řídil první ze jmenovaných cestovatelů, zatímco ten druhý usedal za volant vozu ve stříbrné a modré.

Tatra 805 se při cestě po Asii a Oceánii dlouhé přes 76 tisíc kilometrů již neosvědčila tolik jako Tatra 87, i když cestovatelé měli k dispozici přímo pro jejich expedici připravené speciály s osobní nástavbou. Vozy trpěly řadou poruch, za nimiž v drtivé většině stálo jejich přetížení naloženou výstrojí a rovněž jednonápravové přívěsy, které každý z vozů táhl. Dnes je vůz, který řídil Miroslav Zikmund součástí expozice muzea značky Tatra v Kopřivnici, zatímco ten druhý má ve své sbírce Karel Loprais.  

Expedice Lambaréné patří mezi stále poměrně známé výpravy, jichž se účastnil vůz značky Tatra. Tato studentská expedice z roku 1968 vezla ve voze Tatra 138 zásilku léků do nemocnice Alberta Schweitzera v africkém Lambaréné. Mezi téměř zapomenuté výpravy patří Expedice Virunga s vozem Tatra 148, která mířila na konci roku 1976 do severozápadní Afriky s cílem zkoumat horniny a flóru i faunu v oblasti Virunga.

Mezi dnes již méně známé výpravy patří i Expedice Kenya 85 a Expedice živá Afrika s upravenými vozy Tatra 815. První z nich představovala na přelomu let 1984 a 1985 výpravu vodáku a horolezců do Afriky, zatímco ta druhá byla v roce 1994 zaměřena na geografický a entomologický výzkum v oblasti Sahelu a tropické Afriky.

Tatra kolem světa je na rozdíl od dvojice výše zmíněných expedic dodnes nejpopulárnější výpravou s vozem Tatra 815 a je často srovnávána s cestami Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky. Tato výprava odstartovala 18. března 1987 z pražského Staroměstského náměstí a speciálně upravený nákladní vůz ujel během tří let na 200.000 kilometrů po cestách i necestách pěti kontinentů a navštívil 67 zemí. Do Prahy se výprava vrátila v květnu 1990 po třech letech, jednom měsíci a patnácti dnech.

Cílem expedice Tatra kolem světa byla nejenom výprava za dobrodružstvím a poznáním, ale také propagace československého průmyslu v zahraničí. Tatra 815 nejprve objela Evropu, načež zamířil lodí do Kanady. Cesta po americkém kontinentu se neobešla bez problémů. V Guatemale byla celá šestičlenná posádka zatčena a několik dní držena ve vězení pro podezření ze špionáže.

Z amerického kontinentu zamířila expedice do Austrálie, po jejímž přejezdu se přesunula do jihovýchodní Asie. Z Číny se tatrovka vydala ve stopách historické hedvábné stezky do Pákistánu, kde však výpravu poznamenala tragická událost. Při sjíždění divoké řeky se jeden z jejích členů utopil. Expedice přesto pokračovala dál. Z Indie se lodí přepravila do Afriky a poté, co projela černý kontinent, zamířila modro-stříbrná tatrovka konečně k domovu.

Foto: Tatra Trucks a.s., Svět motorů, Veterán Auto.cz, Auto.cz

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (3)

Doporučujeme

22. 4. 2019 10:18
328km za 24,5h
To je jasný, to jeli přes D1
22. 4. 2019 09:49
co takhle
tu expedicni tatru predstavit poradne