Připravujeme tři elektromobily, přiznává evropský šéf Toyoty pro pohonné jednotky
Japonská automobilka Toyota je dlouhá léta velkým propagátorem hybridního pohonu, kterému věří více než čistě elektrickému pohonu. Dnešní svět ale klade důraz na elektromobilitu, a tak se jí nevyhne ani Toyota. Evropský šéf Toyoty pro pohonné jednotky Thiebault Paquet přiznává, že výrobce pracuje hned na třech elektrických modelech.
Vedle toho automobilka podle Paqueta pracuje i na dalším vylepšování hybridů. A koketuje také s myšlenkou tříválcových motorů, kterým se doposud rovněž vyhýbala.
Toyota v Ženevě představuje novou Supru, sporťák s motorem od BMW. Jakým způsobem se liší agregát použitý v tomto autě od BMW?
Obecně vzato je řadový šestiválcový motor v zásadě stejný, hardware se neměnil. Jiné je však naladění automobilu, aby odpovídalo charakteristice Toyoty. V případě konceptu závodní verze Supra GT4 jsme ale použili odlišnou řídicí jednotku motoru a další úpravy, z dílny divize Toyota Gazoo Racing.
Je dvojice Toyota Supra/BMW Z4 jediným společným projektem Toyoty a BMW?
Co se týče automobilů, je to jediný projekt. S BMW ale spolupracujeme v dalších oblastech, dodávají nám vznětové motory, spolupracujeme i v oblasti vývoje vodíkového pohonu nebo baterií. Takové projekty jsou v souvislosti s nástupem elektrifikace nutné, nemůžeme čelit těmto výzvám sami. Spolupracujeme i s jinými firmami, se spoluprací s BMW jsme ale spokojeni, je to kvalitní inženýrská společnost. Budou zde možná další společné projekty, hybridní ústrojí, jak se spekulovalo, ale BMW dodávat nebudeme.
Hovoříte o nastupující elektrifikace, Toyota je průkopníkem hybridního pohonu, čistě elektrickým vozům ale dosud nevěřila. Chystáte nějaké novinky v tomto směru?
Toyota pracuje na elektrifikaci už více než 20 let. Tehdejším cílem bylo vyvinout techniku maximálně snižující vypouštěné emise oxidu uhličitého a z různých možností, plug-in hybridů, palivových článků nebo elektromobilů nám z hlediska cenových nákladů nejlépe vyšly hybridy. Nelevnější cestou ke snížení emisí CO2 je demokratizace hybridů a jejich nabídnutí v co nejširším portfoliu, na čemž nyní pracujeme. Zároveň ale vyvíjíme i další technologie, a to včetně bateriových elektromobilů.
Kdy plánujete tyto elektromobily uvést na trh?
Do roku 2021 počítáme s prodejem tří elektrovozů v Evropě. Už příští rok uvedeme první elektromobil v Číně, půjde o vůz na bázi C-HR. Počítáme také s rozvojem plug-in hybridů, v následujících letech představíme jeden takový model ročně.
Konkurenční Honda na trh uvedla hybridní CR-V, které využívá jinou techniku než Toyota, konkrétně má kvůli hladšímu přenosu točivého momentu převodovku s fixním převodem. Proč věříte spíše vašemu řešení s planetovou převodovkou výhodnější?
Při vývoji hybridů je odjakživa naším hlavním cílem co nejmenší spotřeba paliva. A tu získáte tím, že spalovací motor bude pracovat v co nejúčinnějších otáčkách, ne moc nízkých a ne moc vysokých. A naše převodovka e-CVT udržuje agregát v tomto sladkém bodě, kdy pracuje nejefektivněji. Ano, má to své nevýhody v nelineárním zvuku, ale pracujeme na tom.
Důležitou roli ale stále hrají i spalovací motory. Dnešním trendem jsou tříválce, které jsou stále častějším řešením i v kompaktní třídě. V nové Corolle ale stále používáte čtyřválce. Pracujete v tomto směru na nějaké změně?
Nevím, nakolik mohu na tuto otázku odpovědět. Řeknu jen to, že s naší univerzální platformou TNGA můžeme pracovat na modularitě. Chceme maximálně udržet vrtání a zdvih našich motorů, přičemž můžeme vytvářet různé typy agregátů, nejen čtyřválce, ale třeba i tříválce nebo pětiválce.
Stále častější je také použití automatických převodovek. Jaký to má podle vás svůj důvod?
V minulosti byly automatické převodovky nevýhodné z hlediska emisí, nyní ale naopak pomáhají snižovat normované emise oxidu uhličitého, což platí i pro naše CVT. Zákazníci ale hledají i více komfortu za volantem, a ten jim automaty spíše zajistí než manuální převodovky. A abych nezapomněl, samočinné převodovky jsou důležité i z hlediska nástupu automatizovaného řízení.
Nějakou změnu v druhu automatické převodovky nechystáte? Co třeba dvouspojková převodovka?
Ne, mohu jasně říci, že změnu z CVT nechystáme. Myslíme si, že tento druh převodovky má největší potenciál. Chápu firmy, které propagovaly manuální řazení, a tak sázejí nyní raději na dvouspojkové převodovky, my ale zůstaneme u CVT.