Japonská automobilka Toyota je dlouhá léta velkým propagátorem hybridního pohonu, kterému věří více než čistě elektrickému pohonu. Dnešní svět ale klade důraz na elektromobilitu, a tak se jí nevyhne ani Toyota. Evropský šéf Toyoty pro pohonné jednotky Thiebault Paquet přiznává, že výrobce pracuje hned na třech elektrických modelech.
Vedle toho automobilka podle Paqueta pracuje i na dalším vylepšování hybridů. A koketuje také s myšlenkou tříválcových motorů, kterým se doposud rovněž vyhýbala.
Toyota v Ženevě představuje novou Supru, sporťák s motorem od BMW. Jakým způsobem se liší agregát použitý v tomto autě od BMW?
Obecně vzato je řadový šestiválcový motor v zásadě stejný, hardware se neměnil. Jiné je však naladění automobilu, aby odpovídalo charakteristice Toyoty. V případě konceptu závodní verze Supra GT4 jsme ale použili odlišnou řídicí jednotku motoru a další úpravy, z dílny divize Toyota Gazoo Racing.
Je dvojice Toyota Supra/BMW Z4 jediným společným projektem Toyoty a BMW?
Co se týče automobilů, je to jediný projekt. S BMW ale spolupracujeme v dalších oblastech, dodávají nám vznětové motory, spolupracujeme i v oblasti vývoje vodíkového pohonu nebo baterií. Takové projekty jsou v souvislosti s nástupem elektrifikace nutné, nemůžeme čelit těmto výzvám sami. Spolupracujeme i s jinými firmami, se spoluprací s BMW jsme ale spokojeni, je to kvalitní inženýrská společnost. Budou zde možná další společné projekty, hybridní ústrojí, jak se spekulovalo, ale BMW dodávat nebudeme.
Hovoříte o nastupující elektrifikace, Toyota je průkopníkem hybridního pohonu, čistě elektrickým vozům ale dosud nevěřila. Chystáte nějaké novinky v tomto směru?
Toyota pracuje na elektrifikaci už více než 20 let. Tehdejším cílem bylo vyvinout techniku maximálně snižující vypouštěné emise oxidu uhličitého a z různých možností, plug-in hybridů, palivových článků nebo elektromobilů nám z hlediska cenových nákladů nejlépe vyšly hybridy. Nelevnější cestou ke snížení emisí CO2 je demokratizace hybridů a jejich nabídnutí v co nejširším portfoliu, na čemž nyní pracujeme. Zároveň ale vyvíjíme i další technologie, a to včetně bateriových elektromobilů.
Kdy plánujete tyto elektromobily uvést na trh?
Do roku 2021 počítáme s prodejem tří elektrovozů v Evropě. Už příští rok uvedeme první elektromobil v Číně, půjde o vůz na bázi C-HR. Počítáme také s rozvojem plug-in hybridů, v následujících letech představíme jeden takový model ročně.
Konkurenční Honda na trh uvedla hybridní CR-V, které využívá jinou techniku než Toyota, konkrétně má kvůli hladšímu přenosu točivého momentu převodovku s fixním převodem. Proč věříte spíše vašemu řešení s planetovou převodovkou výhodnější?
Při vývoji hybridů je odjakživa naším hlavním cílem co nejmenší spotřeba paliva. A tu získáte tím, že spalovací motor bude pracovat v co nejúčinnějších otáčkách, ne moc nízkých a ne moc vysokých. A naše převodovka e-CVT udržuje agregát v tomto sladkém bodě, kdy pracuje nejefektivněji. Ano, má to své nevýhody v nelineárním zvuku, ale pracujeme na tom.
Důležitou roli ale stále hrají i spalovací motory. Dnešním trendem jsou tříválce, které jsou stále častějším řešením i v kompaktní třídě. V nové Corolle ale stále používáte čtyřválce. Pracujete v tomto směru na nějaké změně?
Nevím, nakolik mohu na tuto otázku odpovědět. Řeknu jen to, že s naší univerzální platformou TNGA můžeme pracovat na modularitě. Chceme maximálně udržet vrtání a zdvih našich motorů, přičemž můžeme vytvářet různé typy agregátů, nejen čtyřválce, ale třeba i tříválce nebo pětiválce.
Stále častější je také použití automatických převodovek. Jaký to má podle vás svůj důvod?
V minulosti byly automatické převodovky nevýhodné z hlediska emisí, nyní ale naopak pomáhají snižovat normované emise oxidu uhličitého, což platí i pro naše CVT. Zákazníci ale hledají i více komfortu za volantem, a ten jim automaty spíše zajistí než manuální převodovky. A abych nezapomněl, samočinné převodovky jsou důležité i z hlediska nástupu automatizovaného řízení.
Nějakou změnu v druhu automatické převodovky nechystáte? Co třeba dvouspojková převodovka?
Ne, mohu jasně říci, že změnu z CVT nechystáme. Myslíme si, že tento druh převodovky má největší potenciál. Chápu firmy, které propagovaly manuální řazení, a tak sázejí nyní raději na dvouspojkové převodovky, my ale zůstaneme u CVT.