Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Přísnější emisní limity zaplatíme my. Evropská auta podraží

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 10. 10. 2018
86
Cíl na úrovni pětatřicetiprocentního omezení emisí pro osobní automobily je kompromis. Některé státy navrhovaly až 40% snížení emisí.

Osobní automobily vyráběné v Evropské unii od roku 2030 by měly vypouštět o 35 procent méně CO2 než v roce 2021, dodávky pak o 30 procent méně, uvedlo v úterý večer na twitteru rakouské předsednictví EU. Po 13 hodinách jednání se na tom v Lucemburku pozdě večer dohodli ministři životního prostředí členských zemí, potvrdila následně na tiskové konferenci rakouská ministryně pro udržitelný rozvoj a turistiku Elisabeth Köstingerová. Dříve přijatý návrh Evropského parlamentu byl 40 procent, automobilky požadovaly 20procentní snížení.

Cíl na úrovni pětatřicetiprocentního omezení emisí pro osobní automobily navrhlo Rakousko, tedy nyní předsednická země EU, jako kompromis. Po celodenním maratonu vyjednávání pro něj nakonec podle Köstingerové hlasovalo 20 z 28 zemí unie, čtyři státy, které chtěly vyšší - nejméně čtyřicetiprocentní cíl - byly proti a čtyři se zdržely.

Ministryně na noční tiskové konferenci poděkovala zemím, které dokázaly změnit postoj, a připomněla pondělní zprávu Mezivládního panelu OSN pro změnu klimatu (IPCC). V ní stojí, že cíle pařížské klimatické dohody z roku 2015, tedy udržet globální oteplování co nejblíže k 1,5 stupni Celsia, lze nyní naplnit již jen pomocí rychlých a dalekosáhlých změn ve všech oblastech společnosti.

Podle českého náměstka ministra životního prostředí Vladislava Smrže hlasovala nakonec pro kompromisní podobu návrhu i Česká republika, ačkoliv původně prosazovala snižování jen o 30 procent.

"Získali jsme nejlepší možný výsledek, který jsme mohli. Kdybychom se zdrželi, tak jsme na tom hůř," řekl Smrž večer po jednání ČTK. Postoj podle něj v průběhu jednání změnilo také Německo, které též původně trvalo pro rok 2030 jen na snížení o 30 procent.

Do konečné verze se podařilo například prosadit "revizní klauzuli", která počítá s tím, že v roce 2023 bude zanalyzována reálná situace a zhodnoceno plnění domluvených kroků tak, aby bylo možné případně cíl snižování emisí CO2 pro rok 2030 přehodnotit. Pro rok 2025 by měl platit cíl snížit emise oxidu uhličitého u nových aut o 15 procent proti hodnotám roku 2021.

Novinkou v kompromisu je také systém pobídek pro výrobce, které je budou vést k tomu, aby elektrické automobily více uváděli na trhy těch států EU, kde je v letošním roce podíl bezemisních a nízkoemisních vozidel pod 60 procenty celounijního průměru.

Úterní jednání ministrů mělo původně skončit kolem osmé hodiny večer, nakonec se ale protáhlo přibližně do 23:15. Předsednické Rakousko chtělo vyjednávání uzavřít ještě v úterý. Rakouská ministryně Köstingerová označila přijaté rozhodnutí za důležitý krok v boji s klimatickými změnami.

Ještě ráno některé země, včetně Německa, České republiky a dalších států Visegrádské skupiny, trvaly na původním návrhu Evropské komise v podobě třicetiprocentního snížení emisí. Další členové EU jako Francie, Nizozemsko nebo Dánsko prosazovali, aby to bylo nejméně 40 procent. To je hodnota, na které se minulý týden shodl Evropský parlament.

S tím nyní bude rakouské předsednictví Rady EU vyjednávat o konečné podobě příslušné legislativy. První schůzka je podle diplomatů naplánována už na dnešek.

Přísnější emisní limity prodraží evropská auta

Přísnější emisní limity pro automobily vyráběné v EU se promítnou do cen vozů pro zákazníky. Celé automobilové odvětví se změní k nepoznání. Uvedli to odborníci na automobilový průmysl oslovení ČTK.

"Vyrovnat se s tím bude pro automobilky velmi náročné. Primárně musí akcelerovat rozvoj elektromobility a zřejmě budou muset elektrická auta prodávat s minimální či nulovou marží. Takže jde o technologické i ekonomické ohrožení oboru. Tlak, který spolu s dalšími externími trendy změní automobilové odvětví k nepoznání," uvedl partner EY Petr Knap.

Schválený návrh emisních limitů pro osobní automobily podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla zůstává i nadále velice ambiciózní a přesahuje velmi výrazně to, co po zvážení všech možností navrhovala jak sama Evropská komise, tak i český automobilový průmysl, potažmo země V4 a Německo.

"To, že skokové změny emisních limitů v takto rychlém sledu zaplatí přímo v ceně výrobku nebo nepřímo v daních občan, aniž by se mu zvýšila užitná hodnota vozů, je zřejmé. Přesto se český autoprůmysl hlásí k nízkoemisní mobilitě, udělá vše pro to, aby pro nástup elektromobilů byly vytvořeny co nejlepší podmínky. Nadále také bude přesvědčovat vládu, že je nutné naplnit všechny body Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu, včetně finančních pobídek pro občany tak, aby byly nákupy elektromobilů pro ně atraktivní," řekl ČTK.

Evropská asociace výrobců aut ACEA uvedla, že opatření budou mít negativní dopad na konkurenceschopnost průmyslu, na zaměstnance automobilek i na spotřebitele. Doplnila, že systém založený na sankcích, který minulý týden podpořili poslanci Evropského parlamentu, v kombinaci s vysokými prodejními kvótami není v souladu s realitou a narušuje zásadu technologické neutrality.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Avatar - jpor (RSKa)
Hádky vs planéta
jpor (RSKa)
| 12. 10. 2018
Nazdaaar >:D No ak ten silnejsi si mysli, ze jeho priemysel moze veselo dalej chrlit CO2, tak vykape spolu s nami slabsimi :-) velice jednoduche Planeta potrebuje tak razantne znizit CO2 ze uz neni priestor na silnejsich a slabsich. Pekne vsetci za jeden koniec tahať je to čo nám ostáva ako jediné. Na druhej strane ak nasa civilizacia vykape, az taka skoda to nebude a nebude to ani prvykrát. Historia Zeme je plná vymretých civilizácií a to vrátane tých technicky vyspelých. Chtivosti a hluposti sme dali priveľa priestoru. Jediná šanca je múdrosť a srdce
Neuvěřitelný
Niemand
| 11. 10. 2018
No za pravopis ma neplatia. Platia ma za to, že dokážem logicky uvažovať. Čo tebe zjavne nejde. Platy vojakov sú drobné. Drahé je vojenská technika a to nie len nákup, ale aj prevádzka, aby sa tam tí vojaci nenudili keď nie je veľká voda. Väčšina ženijnej techniky je dostupná na základoch civilnej techniky. Jej cena a prevádzkové náklady sú o rád nižšie.
Ak by si dával 1% HDP na požiarny zbor a nákup ženijnej techniky pre nich tak môžeš pri povodniach zachraňovať pol Európy.
Smrad
Hendly
| 11. 10. 2018
Proč utíkáš pryč od základní otázky? To vám nevadí smrad spalin aut ve městech u cest a na vesnici?
Samozřejmě i individuální topení se mění třeba i přechodem na ele a tepelná čerpadla. Dokonce to i stát podporuje viz třeba kotlíkové dotace. Takže trend čistit ovzduší tu je a nevím proč auta mají stát stranou.
PS: Komín rozhodně čtverec není.
Drahé a bolestive vystrizliveni
DonVito
| 11. 10. 2018
Jak to udelala Tesla, ze prodava 100% elektro aut?

Vybudovala sit superchargeru..
Hádky vs planéta
DonVito
| 11. 10. 2018
Jestli o tom nevis, tak planeta se rapidne otepluje vlivem cloveka.

A je to prokazane.

Polemizuji uz s tim pouze skupiny placene Exxonmobile a ty ;-)

[odkaz]

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku