Příští Nissan Leaf může vydělávat peníze i zaparkovaný
Elektrické nissany od roku 2026, včetně nástupce modelů Leaf, Qashqai a Juke, nabídnou funkci V2G, při níž wallbox používá trakční baterii vozu coby úložiště energie pro rozvodnou síť. Majitel vozu za to může dostat zaplaceno.
Nadšenci do elektromobility a technologové o tom mluví už pár let – že vám vaše auto bude moci vydělávat peníze, i když bude zaparkované a připojené k domácímu wallboxu. Jednoduše proto, že ho chytrá rozvodná síť použije pro vyrovnání přebytků či naopak nedostatků energie v síti.
O čem je řeč? O systému V2G, Vehicle-to-Grid. V jeho rámci má být možno energii do baterie vozu skrz speciální wallbox nabít, ale také vybít. Wallbox je řízen na dálku distributorem energie a „šťávu“ do vašeho auta nabíjí, je-li v síti elektřiny přebytek, a naopak energii z baterie čerpá v době nedostatku, resp. velké poptávky po elektřině.
V obou případech za to majitel elektromobilu dostává peníze, nebo alespoň nic neplatí, a elektronika zajistí, aby vůz byl v nastaveném čase, např. ráno při odjezdu do práce, nabitý na požadovanou hodnotu. Od připojení vozu do té doby však s baterií pracuje jako s úložištěm energie pro rozvodnou síť.

Dosud to vše ale byla jen teorie. Změnit to má nástupce Nissanu Leaf, který automobilka hodlá v produkční verzi odhalit v roce 2026. A říká, že jako první zvládne vyvinout „průlomový“ dvoucestný nabíjecí systém a zároveň zajistit potřebnou certifikaci k umožnění cesty energie z baterie auta do rozvodné sítě.
Lze namítnout, že dvoucestné nabíjení už má řada zejména východoasijských elektromobilů, jenže to jde o technologii V2L – Vehicle-to-Load. Z trakční baterie elektromobilu lze pohánět „jen“ elektrospotřebiče či třeba dům, je-li na to připraven; není možné z ní posílat energii zpátky do rozvodné sítě.
Zprvu ve Velké Británii má k příštímu leafu být k dispozici speciální wallbox, vyvinutý ve spolupráci s belgickým výrobcem nabíječek Dreev. Podle Huguese Desmarcheliera, globálního ředitele ekosystému elektrifikace u Nissanu, je tato technologie přelomem ve způsobu, jakým pohlížíme na automobil, a dostanou ji „téměř všechny nové elektromobily, které vypustíme na trh po roce 2026“.
To znamená, že V2G můžeme očekávat na budoucích elektromobilech, které nahradí již zmíněný leaf, ale také crossovery Qashqai a Juke. Naopak příští micra, kterou vyvine Renault coby sourozence modelu 5, má dostat jiný systém obousměrného nabíjení, shodný právě s „pětkou“.
Nissan uvádí, že využívání tohoto systému může snížit roční náklady lidí na nabíjení až o 50 %. Pochopitelně bude záviset na tom, jak moc člověk nabíjí doma skrz konkrétní speciální wallbox, a jak moc na cestách na rychlonabíječkách. Druhou otázkou samozřejmě je, jak se častější nabíjení a vybíjení, byť pomalé střídavým proudem, podepíše na životnosti baterie.