Pro kutily? Muzeum prodává hned čtyři Velorexy, je na nich ale trochu práce
Velorex patří mezi nejsvéráznější vozítka československé produkce. Hlavně nejznámější tříkolová verze.
Hadrák, hadraplán, hadrolet, montgomerák nebo prchající stan, to všechno jsou přezdívky legendární tříkolky Velorex, jejíž kořeny sahají do konce čtyřicátých let, kdy František Stránský se svým bratrem Mojmírem postavili první zkušební exempláře vozítka s karoserií z koženkového potahu, kterému přezdívali Oskar (složenina slov "osa na káře").
Později se rozběhla i výroba, která se po znárodnění přesunula do velodružstva Solnice - tříkolka se tam vyráběla původně jako vozítko pro invalidy.
Produkce běžela do roku 1971, přičemž postupně vzniklo několik verzí. Celkem bylo podle dostupných informací vyrobeno asi 15.300 kusů.
Dnes má tříkolový Velorex kultovní postavení a řadu fanoušků. Jestli k nim patříte a svou tříkolku ještě nemáte, pak byste si mohli vybrat mezi třemi Velorexy, které aktuálně nabízí k prodeji Muzeum socialistických vozidel v Železném Brodě.
Všechny by podle prodejce měly být kompletní, nejsou však zřejmě pojízdné. Liší se i celkovou kondicí, pohled na všechny ale naznačuje, že budou potřebovat "trochu" práce. Konkrétně jsou k mání tříkolky s motorem o objemu 350 kubických centimetrů, nejstarší z nich pochází z roku 1960 (cena činí 180.000 Kč), další byly vyrobeny v letech 1965 (za 250.000 Kč) a 1966 (za 130.000 Kč).
Velorex však nebyl jen tříkolkou, od roku 1971 se ve východočeské Solnici začal vyrábět nový model 435-0. A ten měl kola čtyři.
Stroj z pera konstruktérů Rudolfa Chytry a Ivana Strádala sice s délkou ani ne tři metry zůstal maličkým vozítkem, kromě kola navíc však dostal i částečně pevnou karoserii z laminátu. Na koženkové prvky, které proslavily původní Velorex, se však dostalo také.
Automobil poháněný dvouválcem Jawa o výkonu 17 kW kombinovaným se čtyřstupňovým manuálem ale takovou díru do světa jako předchozí tříkolka neudělal.
Problémem byla hlavně nedokonalá konstrukce, zákazníci si stěžovali na poruchovost, upadávající dveře nebo zplodiny z motoru unikající do kabiny. Čtyřkolový Velorex se tak vyráběl jen mezi lety 1971 a 1973, kdy bylo postaveno pouze asi 1.380 exemplářů.
Právě čtyřkolový Velorex je čtvrtým kouskem na prodej z muzejní sbírky. Stroj z roku 1972 si prodejce cení na 180 tisíc korun. A i u něj je zřejmé, že by potřeboval trochu pozornosti.