Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pro kutily? Muzeum prodává hned čtyři Velorexy, je na nich ale trochu práce

Jan Zajíc
Diskuze (10)

Velorex patří mezi nejsvéráznější vozítka československé produkce. Hlavně nejznámější tříkolová verze.

Hadrák, hadraplán, hadrolet, montgomerák nebo prchající stan, to všechno jsou přezdívky legendární tříkolky Velorex, jejíž kořeny sahají do konce čtyřicátých let, kdy František Stránský se svým bratrem Mojmírem postavili první zkušební exempláře vozítka s karoserií z koženkového potahu, kterému přezdívali Oskar (složenina slov "osa na káře").

Později se rozběhla i výroba, která se po znárodnění přesunula do velodružstva Solnice - tříkolka se tam vyráběla původně jako vozítko pro invalidy.

Produkce běžela do roku 1971, přičemž postupně vzniklo několik verzí. Celkem bylo podle dostupných informací vyrobeno asi 15.300 kusů.

Dnes má tříkolový Velorex kultovní postavení a řadu fanoušků. Jestli k nim patříte a svou tříkolku ještě nemáte, pak byste si mohli vybrat mezi třemi Velorexy, které aktuálně nabízí k prodeji Muzeum socialistických vozidel v Železném Brodě.

Všechny by podle prodejce měly být kompletní, nejsou však zřejmě pojízdné. Liší se i celkovou kondicí, pohled na všechny ale naznačuje, že budou potřebovat "trochu" práce. Konkrétně jsou k mání tříkolky s motorem o objemu 350 kubických centimetrů, nejstarší z nich pochází z roku 1960 (cena činí 180.000 Kč), další byly vyrobeny v letech 1965 (za 250.000 Kč) a 1966 (za 130.000 Kč).

Velorex však nebyl jen tříkolkou, od roku 1971 se ve východočeské Solnici začal vyrábět nový model 435-0. A ten měl kola čtyři.

Stroj z pera konstruktérů Rudolfa Chytry a Ivana Strádala sice s délkou ani ne tři metry zůstal maličkým vozítkem, kromě kola navíc však dostal i částečně pevnou karoserii z laminátu. Na koženkové prvky, které proslavily původní Velorex, se však dostalo také.

Automobil poháněný dvouválcem Jawa o výkonu 17 kW kombinovaným se čtyřstupňovým manuálem ale takovou díru do světa jako předchozí tříkolka neudělal.

Problémem byla hlavně nedokonalá konstrukce, zákazníci si stěžovali na poruchovost, upadávající dveře nebo zplodiny z motoru unikající do kabiny. Čtyřkolový Velorex se tak vyráběl jen mezi lety 1971 a 1973, kdy bylo postaveno pouze asi 1.380 exemplářů.

Právě čtyřkolový Velorex je čtvrtým kouskem na prodej z muzejní sbírky. Stroj z roku 1972 si prodejce cení na 180 tisíc korun. A i u něj je zřejmé, že by potřeboval trochu pozornosti. 

Jan Zajíc
Diskuze (10)

Doporučujeme

14. 5. 2021 12:58
muzea
Já mám radši trochu modernější auta, ale kousky jsou to vskutku zajímavé. Přijde mi jako zajímavá náhoda, že jsem zrovna včera četl také o muzeu. Sice o jiném, ale pro neznalce je jedno jako druhé. Na https://www.cerstvezpravy.cz/ psali o muzeu, které bleskově zareagovalo na současnou pandemii koronaviru a umožnilo tzv. virtuální prohlídky muzejních expozic. Mohlo by se zdát, že s tím přišlo trochu pozdě, ale on na to možná čas ještě přijde.
Avatar - Stejsn
14. 5. 2021 11:46
Muzeum
ono toto "muzeum" je takové... no jak to napsat... svérázné. Jako koho by například napadlo koupit zajímavý unikátní prototyp Furgonet z BAZky a protože je shodou okolností oranžový, přelepit mu kapotu a dveře bílou fólií a napsat na to VB?
14. 5. 2021 11:16
Re: Zajímavá informace
Asi to pro tebe těžké je. Dnes jsi neignoroval, naopak jsi urážel.
14. 5. 2021 11:11
Re: Zajímavá informace
Nemám nikoho na hatelistu, radši to každému sdělím osobně. Nemyslím si, že je těžké někoho ignorovat i bez hatelistu. Díky :yes:
14. 5. 2021 10:12
Re: Zajímavá informace
Poradím ti, dej si mě na hatelist. Já budu v pohodě diskutovat s ostatními a ty budeš mít svůj klid a nemusíš nikoho urážet.