Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Proč odtáhnou jenom někoho? Lísteček, nebo odtah?

Proč odtáhnou jenom někoho? Lísteček, nebo odtah?

Proč odtáhnou jenom někoho? Lísteček, nebo odtah? Zdroj: acz

Diskuze (4)
Jak je možné, že z prázdné zóny pro rezidenty vám automobil odtáhnou často během několika minut, zatímco na chodníku může klidně zůstat stát?

Proč jsou v některých případech – třeba ze zón pro rezidenty – auta rovnou odvážena, zatímco jindy mohou v případě špatného parkování zůstat na místě a hrozí jim maximálně pokuta?

Diskusi nad touto otázkou nedávno znovu rozvířil poslanec za ANO Jan Volný. Bohužel nikoliv z poslanecké lavice, jak bychom možná očekávali, ale svým bezohledným parkováním.

Volný totiž spěchal na televizní debatu, v pražských Holešovicích nemohl najít místo na parkování, a tak to dle vlastních slov švihl na chodník a ještě navíc na přechod. Arogantně postavený superb s poslaneckou kartičkou sice neunikl pozornosti, jenže místo odtahu vyvázl politik pouze s předvoláním.

Až dva a půl tisíce

Jak se později sám přiznal, za to, že se „choval jako debil“, dostal Volný pokutu pět set. Podle zákona mu přitom hrozily až dva tisíce blokově nebo 1500–2500 Kč ve správním řízení. Za odtah by pak dostal podle pražského sazebníku 1900 korun. Jak je možné, že auto z chodníku neputovalo na záchytné parkoviště?

Vybrané statistiky Městské policie PrahaI. pololetí 2013 I. pololetí 2014 Nárůst
Nařízené odtahy vozidel 14.411 15.781 9,5 %
Překročení rychlosti o méně než 20 km/h 70.611 98.134 39,0%
Modrá zóna 45.402 53.739 18,4 %
Zákaz stání na chodníku 34.245 36.898 7,7 %

„Odtahy vozidel u nás řeší dva předpisy, konkrétně zákon o silničním provozu a zákon o pozemních komunikacích,“ vysvětluje Martin Novák z ministerstva dopravy. „Obecně lze auto odtáhnout tehdy, když tvoří překážku v bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Může o něm rozhodnout policista nebo obecní strážník,“ vysvětluje. Dalším důvodem může být veřejný zájem.

Kočárkový test

Znamená to tedy, že když na chodníku silniční provoz není, nemusíte se obávat odtahu? Hloupost! I v tomto případě může auto skončit na odtahovém

parkovišti. Už dříve nám to potvrdila pražská městská policie: „Pokud je kvůli vozidlu na chodníku ohrožen provoz na komunikaci například tím, že chodci při obcházení vozidla musí nebezpečně vstupovat do komunikace, lze takto zaparkované vozidlo považovat za překážku v silničním provozu a v souladu se zákonem nařídit jeho odtah.“

Doslechli jsme se přitom, že policie by se v těchto případech měla řídit takzvaným kočárkovým testem. Jednoduše si představit, zdali by okolo projela maminka s kočárkem. V případě že ne, nařídit odtah.

Modrá, pro odtahy dobrá

To, že poslanec vyvázl jen s pětistovkou, je pro něho velké štěstí i z dalšího důvodu – tedy pokud je to opravdu štěstí, a ne štěstí podpořené poslaneckým průkazem za oknem. V případě, že by místo v modré zóně, která pražskou Veletržní ulici obklopuje, našel, měl by ho čekat odtah – postih za 1900 korun.

I když kdo ví. Jak ukázala statistika Hospodářských novin za rok 2011, bylo nejvíce aut z celé Prahy – tedy včetně sedmého obvodu, kde se oblast nachází, odtaženo z ulice Jankovcovy. Ta je zajímavá hlavně ze dvou důvodů. Zaprvé ve velké části z ní nejsou obytné domy, ale pouze opuštěné ruiny, zadruhé je to z ní zhruba minutu na odtahové parkoviště.

A proč se odtahuje z prázdné ulice, kde je však modrá zóna? Jak jsme uvedli výše: auto, které by tam zaparkovalo, je překážkou provozu. Proč v prázdné ulici? Ať už je zóna prázdná nebo není, vůz, který v ní zaparkuje bez povolení, je potenciální překážkou všech, kdo by zde mohli chtít zaparkovat. A je jedno, jestli je taková ulice zcela prázdná.

Zřizovatelem městské policie je vždy obec, a tak uvidíme, jak se k problematice odtahů a rozpínání se modrých zón postaví nově zvolené magistráty a radnice. Jen doufejme, že budou problematiku odtahů a časté nesmyslnosti modrých zón zkoumat lepším způsobem než poslanec Volný.

Kolik stojí odtah ve vybraných městech? Praha Brno Ústí nad Labem Hradec Králové
MAXIMÁLNÍ CENA ZA NUCENÉ ODTAHY VOZIDEL
Odtah úplný 1900 Kč 1800 Kč 1900 Kč 1600 Kč
Odtah neúplný – objeví-li se řidič v době nakládání 1250 Kč 1000 Kč 1200 Kč 1200 Kč
Technický úkon – při blokovém čištění v Praze 1300 Kč - - -
Odtah zpětný – při uzavření nebo blokovém čištění (města mimo Prahu neznají Technický úkon)3800 Kč 3720 Kč 3500 Kč 3300 Kč
MAXIMÁLNÍ CENA ZA SLUŽBY PARKOVIŠŤ (sazba za den i započatý)
První až třetí i jen započatý den 250 Kč 120 Kč 1. den zdarma, dále 150 Kč100 Kč
Od 4. dne za každý i jen započatý den 400 Kč 120 Kč 1. den zdarma, dále 150 Kč 100 Kč

CO DĚLAT…

… když za stěračem auta najdete lístek za špatné parkováni?

Na parkovacím lístku – výzvě pro osobu podezřelou ze spáchání přestupku – naleznete specifikaci přestupku. Rovněž je zde uvedeno místo přestupkového jednání, údaje k vozidlu. Nejdůležitější informací je lhůta, ve které se musíte dostavit na uvedenou služebnu městské policie. K projednání přineste zmíněnou výzvu a doklad totožnosti (OP, pas). Pokud se ve stanovené lhůtě nedostavíte, obdržíte předvolání na ředitelství městské policie, kde již hrozí vyšší pokuty.

… nenaleznete své vozidlo na místě, kde jste ho zaparkovali?

Volejte Policii ČR na linku 158, nebo přímo navštivte nejbližší služebnu. Policie vždy na prvním místě v systému kontroluje, zda vozidlo nebylo odtaženo. Bezplatně se tuto informaci dozvíte také na lince 156. Pražané to zjistí na stránkách Městské policie po zadání registrační značky vozidla. a špatné parkování?

Za jakých okolností se odtahuje

Vozidlo lze z legislativního pohledu odtáhnout ve dvou případech:

1. Pokud je překážkou silničního provozu, což je kromě stání v modré zóně i například stání v křižovatce, nepřehledné zatáčce na zákazu stání či zastavení a podobně.

2. Jestliže je to ve veřejném zájmu. Sem spadá třeba čištění ulic. „Je-li komunikace minimálně sedm dní dopředu označená jako místo, kde je z důvodu veřejného zájmu dočasně zakázáno stání vozidel, může vůz odstranit i vlastník místní komunikace. I v tomto případě se tak děje na náklady provozovatele vozidla, pakliže neprokáže důvody, pro které vůz nemohl sám odstranit,“ vysvětluje Martin Novák z ministerstva.

Tři otázky pro Martina Nováka, tiskového mluvčího ministerstva dopravy

Rozlišuje zákon situace, kdy musí dojít k odtahu vozu a kdy dochází pouze k nasazení botičky?

Výslovně zákon takovou záležitost nestanovuje. Ovšem z hlediska výkladu zákona lze dojít k logickému závěru. Tam, kde vozidlo tvoří bezprostřední překážku v bezpečném či plynulém silničním provozu, by měl následovat odtah. Naopak tam, kde vůz netvoří bezprostřední překážku, postačí použití technického prostředku v zabránění další jízdě.

Je z legislativního hlediska rozdíl mezi vozem zaparkovaným na chodníku, odkud se běžně neodtahuje, a v rezidenční zóně, kde k odtahu většinou dochází?

Z hlediska legislativy určitě ne. Na obou místech platí pravidla silničního provozu bez ohledu na to, zda se jedná o chodník či rezidenční zónu.

Připravují se v souvislosti s odtahy nějaké legislativní změny?

Novinky chystáme především v působnosti zákona o pozemních komunikacích. Neprovozovaná vozidla, která dlouhodobě stojí na vozovce, bude moci úřad prodat, popřípadě je nechá zlikvidovat. Předcházet tomu bude hledání vlastníka/provozovatele vozidla a v případě úspěšného dohledání výzva k odstranění vraku. Další novinka se týká oblasti dočasného zákazu stání a zastavení v případě veřejného zájmu – třeba při čištění komunikací. Pokud není vozidlo odstraněno z komunikace, může rozhodnout vlastník komunikace o odtahu, to platí i nyní. Po skončení tohoto dočasného zákazu však musí být vůz vrácen na původní místo nebo místo nejbližší tomu původnímu. Náklady na odstranění a přistavení vozu budou nadále účtovány provozovateli vozidla. Novelu nyní posuzuje legislativní rada vlády. Předpokládaná účinnost je od 1. ledna 2016.

svetmotorusvetmotoru | Zdroj: acz

Vstoupit do diskuze (4)