Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodej elektroaut prudce roste, v EU už tvoří skoro desetinu trhu. Stejně jako plug-in hybridy

ČTK
Diskuze (201)

Tržní podíl elektromobilů na baterii se v EU zvýšil na 9,8 procenta, zatímco podíl plug-in hybridů vystoupil na 9,1 procenta.

Téměř každé páté auto, které se ve třetím čtvrtletí prodalo v zemích Evropské unie, byl elektromobil. A to buď vůz na baterii, anebo takzvaný plug-in hybrid. Dál klesal podíl aut se spalovacím motorem. Ve své zprávě to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice je naopak zájem spíše o plug-in hybridy.

Tržní podíl elektromobilů na baterii se zvýšil na 9,8 procenta, zatímco podíl plug-in hybridů vystoupil na 9,1 procenta. Dohromady tak mají 18,9 procenta trhu a v obou případech je to z meziročního pohledu nárůst tržního podílu skoro na dvojnásobek, uvedla ACEA. Ta zastupuje největší evropské výrobce osobních, užitkových i nákladních aut a autobusů.

Prodej aut na baterii vzrostl o 56,7 procenta na 212.582 vozů, prodej plug-in hybridů se pak zvýšil o 42,6 procenta na 197.300 vozidel. Je to pomalejší růst než loni, kdy se prodej téměř ztrojnásobil, i když to bylo z nízké srovnávací základny.

V České republice prodej elektromobilů na baterii ve čtvrtletí meziročně vzrostl o 17,8 procenta na 563 vozů, prodej plug-in hybridů se zvýšil o 111,6 procenta na 910 vozů.

Naproti tomu prodej aut se spalovacím motorem se ve třetím čtvrtletí v zemích EU dál snižoval. Prodej benzinových vozidel meziročně klesl o 35 procent na 855.476 vozů. Tato auta mají stále největší tržní podíl, který ale v letošním třetím čtvrtletí klesl na 39,5 procenta. Ještě před rokem činil 47,6 procenta.

Prodej naftových aut klesl o více než 50 procent na 381.473, zatímco jejich tržní podíl se snížil z 27,8 procenta před rokem na 17,6 procenta v letošním třetím čtvrtletí. Pro srovnání - před téměř deseti lety měla auta s naftovým motorem na trhu v EU podíl více než 50 procent.

Výrobci aut musejí teď splňovat mnohem přísnější emisní limity než před lety. Automobilky i zákazníci navíc mohou nyní využívat nejrůznějších pobídek, s nimiž přišly vlády jednotlivých unijních zemí, aby prodej ekologičtějších aut podpořily. Mimo EU je to patrné zejména v Norsku.

Evropská komise (EK) navíc navrhla, aby se auta se spalovacím motorem nemohla po roce 2035 v EU vůbec prodávat. Brusel se tak snaží zefektivnit boj proti změnám klimatu.

ČTK
Diskuze (201)

Doporučujeme

25. 10. 2021 17:10
Re: pěkný boom
to platis prevazne CEZu, to je dnes vlastnik vetsiny oneh OZE elektraren z let 2009-2011 kdy byli stedre vykupni ceny az 16000 za MWh zafixovane nesmyslne na celou dobu zivotnosti OZE elektrarny, CEZ to postupne skoupil od tech solarnich baronu, ti kdo si fotovoltaiky stavej dnes a to i s dotaci, tak maji vykupni ceny za MWh pod 1000 korun (aktualni cena na burze je cca 4350 korun za MWh) a tu dotaci na vystavbu a to zase jen do 10Wkp (na vetsi fotovoltaiky ma dotaci jen CEZ a to z Bruselu) jim proplaci zelena usporam, kde jsou penize ktere stat utrzil za prodeje emisnich povolenek
25. 10. 2021 16:48
Re: pěkný boom
Neptej se mě proč. To já nevím. Jen vím, že jde o miliardy ročně. A část toho dávám já.
Avatar - rohYpnol
25. 10. 2021 16:33
Re: Zajímavé že?
Tohle napíše opravdu jedině bezmozek. Vůbec nejde o žádný Fiat. Jde o tu absurditu šílené normy.
Avatar - rohYpnol
25. 10. 2021 16:29
Re: pěkný boom
Takže reálná zkušenost o reálné zůstatkové hodnotě nula... Takže TCO v rovině teorie. :-! Ok, díky za vysvětlení.
25. 10. 2021 16:21
Re: pěkný boom
a proc by nam je nekdo mel platit? ani na baraku ani na firme nam na to nikdo nedal ani korunu, ato z jednoducheho duvodu, dotovane fotovoltaiky v CR jsou jen ongrid a hybridni reseni, tedy ty kde jsi omezen na 10kWp a spousty papirovani, coz je jak pro muj dum tak pro firmu znacne nedostatcne malo vykonu

a potesim te, do site nedodavam a nedodavame ani watt

pokud by ale elektrina dal zdrazovala nekam k 10000 za MWh, tak bych asi zacal o licenci na dodavky elektriny do site uvazovat a licenci pro dodavani elektriny do site si zaridil, neb ceny za OZE jdou porad dolu a tak by se investice do dalsich panelu a baterek vratila pomerne hodne rychle, opet bez dotaci