Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodeje elektromobilů a plug-inů globálně rostly, Evropa šla proti proudu

BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal
BYD Seal
109 Fotogalerie
Ondřej Šámal

Odbyt aut s externím dobíjením v červenci rostl. Výjimkou byla pouze Evropa, která přitom do elektromobility šlape naplno.

V sedmém měsíci letošního roku bylo celosvětově prodáno okolo 1,4 milionu elektromobilů a plug-in hybridů. Zatímco první zmíněná kategorie si připsala meziroční růst o 21 procent, externě dobíjené hybridy vyskočily dokonce o 70 %.

Právě plug-inům je věštěna slibná budoucnost. Zájem o auta s výhradně lokálně bezemisním pohonem totiž ochlazuje, přičemž nové generace vozů s kombinovaným pohonem, které na elektřinu zvládnou ujet šedesát a více kilometrů, mohou na takto dlouhé trasy klasické elektromobily plně zastoupit. Při delších cestách pak fungují jako klasický hybrid, byť s výrazně větší a těžší baterií, kvůli které nejsou až tolik efektivní.

Hlavním trhem pro elektromobily a plug-iny zůstává Čína, na kterou ze zmíněného 1,4 milionu aut připadlo 880 tisíc exemplářů. V meziročním srovnání to představuje růst o nezanedbatelných 31 procent.

Oběma kategoriím se dařilo též ve Spojených státech a v Kanadě (dohromady +7,1 %). V Evropě je situace odlišná. Náš kontinent si totiž v červenci připsal pokles prodejů elektrických vozů a plug-in hybridů o 7,8 procent. Například v Německu tenhle segment od ledna spadl o 12 %, přičemž na samotné elektromobily připadá pokles o pětinu.

Video placeholder
BYD Seagull • Zdroj: BYD

Z automobilek se dařilo především čínskému výrobci BYD, který se letos s Teslou opět utká o pozici největšího producenta elektrických aut na světě. A vzhledem k ochlazení poptávky po amerických modelech ji zřejmě přeskočí. BYD v rámci elektroaut zaznamenal růst o 13 procent, u plug-inů dokonce o 44 %.

Na českém trhu auta s lokálně bezemisním pohonem slaví 44procentní meziroční růst, na kterém se podílí především dotace v podobě záruky na úvěr ve výši až 200 tisíc korun bez DPH.