Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodeje elektromobilů v Evropě rostou, Německo padá. Škoda Enyaq na výsluní

Škoda Enyaq v Maroku
Škoda Enyaq v Maroku
Škoda Enyaq v Maroku
Škoda Enyaq v Maroku
151 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (38)

Začátek roku 2024 je navzdory celkovému ochlazení trhu pro elektromobily úspěšný. Naopak v Německu lokálně bezemisní vozy ztrácejí. Mezi trojicí nejúspěšnějších modelů nechybí ani Škoda Enyaq.

Zatímco roky 2022 a 2023 ještě těžily z pozdržené poptávky a nedodaných aut z let covidových, letošek bude pro většinu automobilek mnohem větší výzvou. Po několika letech je tak výhodnější pozice opět na straně zákazníka, kterému značky vycházejí vstříc různými slevami a výbavovými balíčky za zvýhodněné ceny.

U elektrických aut jsou ještě důležitější dotace, bez kterých by boom z posledních let nikdy nenastal. Zářným příkladem je Německo, které v polovině loňského prosince náhle ukončilo přímou státní podporu na koupi nového či zánovního auta na elektrický pohon. A od té doby registrace trochu pokulhávají.

Za první letošní čtvrtletí celý automobilový trh u našich západních sousedů meziročně rostl o 4,2 % na 694.785 registrací. Segment čistých elektromobilů ovšem ztratil 14,1 procent (81.337 aut). Špatný byl zejména březen, který naplno odhaluje ochotu kupců pořizovat lokálně bezemisní vozy. V třetím měsíci totiž registrace v této kategorii spadly o 28,9 %.

Naproti tomu zbytek Evropy útlum zatím nevykazuje. Meziroční srovnání prvních dvou měsíců ukazuje asi desetiprocentní navýšení registrací elektromobilů na 262 tisíc kusů (13procentní podíl na trhu), špatně si nevedou ani plug-in hybridy (141 tisíc aut a 7procentní podíl), jež velmi brzy zřejmě zažijí renesanci. Zákazníci v nich totiž konečně začínají vidět smysluplný kompromis mezi klasickým autem a elektromobilem.

Video placeholder
Škoda Enyaq v horách • Zdroj: Škoda Auto

Žebříček nejprodávanějších lokálně bezemisních modelů za první letošní dva měsíce nepřekvapí. Na prvních dvou místech jsou zástupci Tesly. Zajímavá je však čtvrtá pozice Škody Enyaq, která drtí své sourozence v podobě Volkswagenů ID.4 a ID.5. Před nimi je dokonce i jejich prémiový bratr Audi Q4 e-tron.

Nejčastěji registrované nové elektromobily a plug-iny v Evropě (leden-únor 2024)
PořadíModelPočet
1.Tesla Model Y31.410
2.Tesla Model 314.815
3.Volvo XC409585 (9169 BEV  + 416 PHEV)
4.Škoda Enyaq9124
5.Audi Q4 e-tron8895
6.Peugeot e-2088594
7.MG 48391
8.Volvo XC60 PHEV8328
9.BMW i47127
10.Ford Kuga PHEV6565
Vstoupit do diskuze (38)