Americké automobilky věří hybridům. Jejich prodeje letí vzhůru
Prodeje hybridních aut v USA v posledních měsících rostou o desítky procent. Prodeje elektromobilů se ve srovnání s tím zvyšují jen nepatrně. Zda na preference spotřebitelů zareagují nové limity emisí CO2, které připravuje Bidenův kabinet, bychom se mohli dozvědět už brzy.
Ochlazení růstu poptávky po bateriových elektromobilech a současný růst zájmu amerických zákazníků o hybridní auta přiměl automobilky i jejich subdodavatele věřit, že nejde jen o krátký výkyv, ale o spolehlivý trend. Zvyšují tedy své kapacity výroby právě pro tento typ pohonu, uvádí agentura Reuters.
Podle analytické společnosti Morgan Stanley rostly prodeje hybridů v USA během letošního února pětinásobně oproti růstu prodejů elektromobilů. U Jeepu Wrangler tvořilo za druhou půlku roku 2023 plug-in hybridní provedení polovinu celkových amerických prodejů. Hybridní verze pick-upu Ford Maverick zase vzrostly o 37 % v prvních dvou měsících letošního roku a nyní tvoří polovinu všech prodejů tohoto modelu.

„Museli jsme narychlo přidávat kapacitu výroby u mavericku. Přidali jsme celou třetí směnu, abychom odpověděli na poptávku,“ říká Jim Baubick, viceprezident Fordu pro produktový vývoj. Německá firma Schaeffler, která vyrábí díly pro pohonné ústrojí hybridního Fordu F-150, zase chce investovat 230 milionů dolarů (5,3 miliardy korun) do nové továrny v Ohiu právě na tyto součástky.
Preference zákazníků jsou tedy naprosto jednoznačné – nechtějí se vzdát spalovacích motorů, ale úspora nákladů na palivo, kterou představují hybridní vozy, je láká. Tento posun k hybridům však jde proti politice kabinetu prezidenta Bidena, která je silně pro elektromobily, a také proti různým environmentálním uskupením.
Bílý dům by měl v tomto měsíci zveřejnit nové standardy emisí CO2, navržené tak, aby výrobci museli postupně zvyšovat podíl prodejů aut bez spalovacího motoru až na 60 % v roce 2030. Kromě toho, že zákazníci v současnosti věří víc hybridům, navíc tradiční automobilky na elektromobilech zpravidla prodělávají peníze.
Hybridy jsou tak podle analytiků pro automobilky ziskovější cestou, jak snížit uhlíkaté emise z provozu jejich aut. Podle analytické společnosti AutoForecast Solutions by výrobu aut v USA mohly do roku 2025 tvořit z 20 % hybridy, elektromobily jen ze 14 %.
Pro hybridy z hlediska provozem emitovaného CO2 silně hovoří i starší počty Akia Tojody. Ten v roce 2022 řekl, že Toyota umí postavit osm plug-in hybridů, které ujedou 64 km na elektřinu, místo jednoho elektromobilu s dojezdem 515 km, „a tak ušetřit až osmkrát tolik uhlíku vypuštěného do atmosféry“.