Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Prodeje vodíkových elektromobilů meziročně výrazně vzrostly

Ondřej Mára
Diskuze (23)

Ve srovnání s bateriovými elektromobily jsou čísla stále výrazně nižší, přesto i prodeje vodíkových elektromobilů zaznamenaly citelný růst.

Podle dat, která zveřejnila analytická společnost JATO Dynamics, se za uplynulý rok prodalo 15.500 vozů s vodíkovým pohonem, což není na první pohled zrovna mnoho – obzvlášť při srovnání s ostatními typy pohonů. Pro segment vodíkových elektromobilů to však znamená růst o 84 procent.

Je navíc potřeba si uvědomit, že poslední roky byly výrazně ovlivněny pandemií a čipovou krizí. Ve srovnání s předpandemickým obdobím se pak prodej zvýšily o 103 procent. I tak ale zůstává segment vodíkových automobilů spíše okrajovou záležitostí.

Video se připravuje ...

Od roku 2011 se totiž prodalo zhruba jen 41.700 vozidel s vodíkovým pohonem, což je podle dat JATO Dynamics zhruba podobné číslo, jako prodeje všech značek v rámci Volkswagen Group na čínském trhu během pouhých čtyř dnů.

Sluší se navíc dodat, že největší popularitě se vodíkové vozy těší v Jižní Koreji, kde jsou jejich prodeje s přehledem nejvyšší. Roční prodeje se zde vyšplhaly na cca 8500 vodíkových vozů, zatímco na druhé příčce jsou USA s prodeji lehce přes 3000 kusů vodíkových vozů. Na čtvrté příčce je Japonsko (cca 2500 vozů) a čtvrté země EU (cca 1000 vodíkových vozů).

Tradičním nepřítelem rozvoje vodíkových elektromobilů zůstává pomalý rozvoj sítě plnících stanic, což je ostatně dobře patrné i na českém trhu, kde se otevření první plnící stanice již několikrát posouvalo. Svou roli však hraje i relativně omezená nabídka, které dominují především dva modely.

Podle JATO Dynamics totiž až 98 % ročních prodejů za minulý rok tvořily pouze modely Hyundai Nexo a Toyota Mirai. O zbylá dvě procenta se podělila již z výroby vyřazená Honda Clarity s novými testovacími vozy, například z dílny BMW a koncernu Stellantis. Nexo přitom dominovalo na domácím jihokorejském trhu, zatímco Toyota Mirai slavila úspěch hlavně v USA.

V budoucnosti nás však velmi pravděpodobně čeká další rozšiřování nabídky vodíkových vozidel. Například BMW by mělo letos postavit 100 kusů tetovací série BMW X5, osazených vodíkovou technologií. Vývojem vodíku v rámci skupiny VW Group by měla být pověřena značka Audi, společnosti Daimler a Volvo pak zvažují vodík jako pohon pro své velké užitkové vozy.

Ondřej Mára
Diskuze (23)

Doporučujeme

19. 3. 2022 22:43
Re: Hydrogen future
Heled, co takhle prestat opakovat takovy fraze?
Tady mas update:

Fraze 1:
BEV je jen do mesta - to platilo tak pred deseti lety s prvni generaci BEV s 20kWh baterkou. Nebo jinak, k cemu by ti byla do mesta Tesla Model 3 long range, ktera ujede ve meste na jedno nabiti 400km??? :D Mas to uz v nazvu. ;-)
Fraze 2:
Vyroba baterii NENI ve srovnani s tezbou a zpracovanim ropy neekologicka
Fraze 3:
Recyklace - Recyklace uz je dnes vyresena. Nejen ze neni spinava, ale stava se soucasti cirkularni ekonomiky. Nejdulezitejsi prvky jako lithium nebo kobalt je mozne i pres 90% recyklovat!
19. 3. 2022 19:32
Re: Vodik je budoucnost..
Blbosť. A bolo to už x-krát dokázané a vysvetlené, prečo.
19. 3. 2022 13:53
Re: Páni redachtóři :(
Ty jsi s tim tvym peklem fakt vtipnej. To je hrozne detinsky co tady predvadis :D :D Ale pokracuj. Je sranda.
19. 3. 2022 13:51
Re: Hydrogen future
Tak ony BEV jako nahrada ICE slepa cesta skutecne jsou, ale jako dalsi zpusob pohonu, ktery bude mozne pouzivat to slepa cesta neni. Na jezdeni po meste je BEV idealni. Sice ne uplne ekologicky viz vyroba a likvidace baterii, ale z pohledu uzivatele to je sikovny reseni.
Avatar - Katikakus
19. 3. 2022 13:20
Vodik je budoucnost..
..spolu se syntetickymi palivy. To uz dnes nastesti konecne pochopili i celni predstavitele v Nemecku. Skoda, ze se tolik casu a penez promrhalo na baterkove nesmysly, ktere byly od zacatku predurcene k neuspechu.