Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily loni zdvojnásobily globální prodeje, tvoří už 6,2 % trhu

Elektromobily loni zdvojnásobily globální prodeje
Elektromobily loni zdvojnásobily globální prodeje
Tesla Model 3
Tesla Model 3
70 Fotogalerie
Diskuze (118)

Popularita elektromobilů je na vzestupu, což ukazuje i jejich meziroční růst z 3,1 na 6,2 procent na globálních trzích.

Podle dat, která zveřejnila organizace JATO, bylo za uplynulý rok prodáno celkem 4,2 milionu bateriových elektromobilů. Největší poptávka je stále v Číně, která tvořila téměř polovinu světové poptávky, k výraznému nárůstu však dochází také v Evropě a USA.

Na starém kontinentu pomohla růstu elektromobility například širší nabídka společností Volkswagen Group a Stelantis, zásadní roli však pořád hraje i Tesla. Růst poptávky v mnoha zemích podporují i různá zvýhodnění elektromobility, někteří lidé však kladou důraz i na jejich další výhody ve srovnání s benzínovými a naftovými vozidly.

Video placeholder
Volkswagen ID.4: Elektrické sportování? • Zdroj: Auto.cz
Podle JATO se elektromobilům dobře dařilo i na severoamerických trzích, kde však výrobci stále narážejí na pár překážek. Jednou z nich je například obliba tamních zákazníků ve vozidlech typu SUV a pick-upech, ačkoliv i nabídka elektrických pick-upů pomalu bobtná.

Zajímavostí je ale skutečnost, že podle JATO mohla trvající čipová krize prodejům elektromobilů spíše prospět. Mnozí výrobci totiž údajně dali přednost výrobě ziskovějších modelů, mnohdy právě elektrických, a omezovala se produkce vozů se spalovacími motory.

Vraťme se ale ještě na chvíli k číslům. Podíl bateriových elektromobilů na globálních trzích byl v roce 2019 pouze 1,8 %, v roce 2020 už ale povyskočil na 3,1 % a za minulý rok se zdvojnásobil na 6,2 procenta. Lídrem trhu mezi značkami pak stále zůstává Tesla.

Americká automobilka by měla mít asi 21% podíl na globálních trzích a svým úspěchem podle JATO otevřela trhy pro další automobilky na severoamerickém i evropském trhu, kde nyní i klasičtí výrobci přecházejí na agresivnější čistě elektrické strategie. Vliv Tesly by však měl být nezanedbatelný i v Číně.

Vstoupit do diskuze (118)