Prodělávající značky skončí, říká šéf Stellantisu
Carlos Tavares otočil svůj přístup, už nemá za cíl udržet naživu všech 14 značek koncernu Stellantis. Ty, které nevydělávají peníze, skončí.
Šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares vždy tvrdil, že udrží při životě všech čtrnáct značek, které pod tento automobilový gigant spadají. V reakci na bídné obchodní výsledky prvního pololetí a s nimi související desetiprocentní pokles hodnoty akcií však svůj postoj změnil a o ukončování života značek, které nevydělávají, otevřeně hovoří.
„Nemůžeme si dovolit mít značky, které nevydělávají. Pokud nevydělávají, zavřeme je,“ cituje ho agentura Reuters. Firma nezveřejňuje data ke svým značkám jednotlivě, uvedla však, že Maserati je za první polovinu roku ve ztrátě 82 milionů eur, tedy 2,08 miliardy korun.
Podle některých analytiků by tak mohlo Maserati být kandidátem k prodeji, a také nad značkami DS a Lancia by se mohla stahovat mračna. Lancii však chtěl „umrtvit“ už Sergio Marchionne za dob koncernu FCA, jehož spojením s PSA vznikl Stellantis, a nebyl úspěšný – Italové pořád kupovali letitý ypsilon v takovém množství, že se prostě nepřestal vyrábět.
V posledních letech do Lancie navíc natekla spousta peněz s cílem značku obrodit. Prvním krokem je již představená nová generace ypsilonu. Ta je nicméně jen dalším klonem Peugeotu 208, resp. e-208 v elektrické verzi. Stellantis má v plánu letos vypustit na svět celkem dvacítku aut, z nichž některé, jako Fiat Panda či Opel Frontera, jsme už viděli; je možné, že přijdou i nějaké další lancie.

Tavares je pod tlakem poté, co kvůli slevám na americkém kontinentu klesá průměr marží. Jedním z důvodů je velké množství skladových aut, které se nedaří rychle prodávat. „Neuvidíme skutečné zlepšení, dokud Stellantis neodstraní převis nabídky v podobě skladových aut, což samo o sobě bude znamenat tlak na marže za celý rok,“ naznačili analytici finanční společnosti Citi, že řešení nebude rychlé.
Celkový výsledek Stellantisu nicméně není v červených číslech. Zisk před úroky a zdaněním (EBIT) dosáhl za první pololetí 8,463 miliardy eur (214,75 miliardy korun), ovšem pořád je to méně než očekávaných 8,85 miliardy eur (224,57 miliardy korun) a o 40 % meziročně méně. Také průměrná marže na prodaný vůz se dostala pod 10 %.
Koncern před několika dny začal vyrábět elektromobily v srbském Kragujevaci. Tato země, která není součástí EU, se snaží být důležitým evropským dodavatelem udržitelných surovin, baterií i elektromobilů. Těžařská společnost Rio Tinto tam plánuje otevřít největší evropský závod na těžbu lithia, který by ročně dodal na trh 58 tisíc tun lithia. To má stačit na výrobu zhruba 1,1 milionů baterií pro elektromobily.