Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Projeli jsme modernizovaný VW Golf GTI: Legenda je v nejlepší formě!

Jan Mička
Diskuze (41)
Na Mallorce jsme vedle golfu s motorem 1.5 TSI Evo vyzkoušeli také variantu GTI. Jde snad o nejuniverzálnější sportovní hatchback, jaký si dnes můžete pořídit.

Přiznám se, že z motoru 1.5 TSI Evo, o němž jsme vám z prezentace modernizovaného golfu psali nedávno, jsem nadšen, jenže zatímco jízda s ním byla takříkajíc nutnost, přece jenom jde o úplnou novinku, v případě verze GTI šlo o čistou radost. Také ona samozřejmě modernizací, která se zaměřila na tvar nárazníků, design litých kol, grafiku světlometů a digitalizaci v interiéru (nový infotainmentu a digitální přístrojový štít), podstata auta jako takového ale neutrpěla. Pořád má silný motor, pořád skvěle projíždí zatáčky a pořád má jedny z nejgeniálnějších sedadel, jaké můžete v ostrém hatchbacku chtít. Jo a také má deset koní navrch…

Po motorové stránce se postupovalo podle stejného receptu jako u Škody Octavia RS po faceliftu. Verzi se 162 kilowatty už v nabídce nenajdete, místo ní je nyní v základu rovnou 169 kW, zatímco dříve byl takový výkon vyhrazen pouze verzi Performance. Také ona posílila, má 180 kW, které na silnici pomáhá efektivně přenášet elektronicky řízený lamelový diferenciál VAQ. O tomto autě si ale povíme někdy příště, protože na prezentaci nebylo a zatím nemá ani oficiální technická data.

Mapa sem, mapa tam…

S Golfem GTI neměli inženýři z Wolfsburgu v rámci modernizace mnoho práce. V podstatě jenom přehráli mapu motoru (od toho o 7 kW/10 koní větší výkon) a přeladili systém přibrzďování kol v zatáčkách. Právě ten se dosud nejvíce nadřel v případě, že jste do zatáček najížděli ve špatné stopě, příliš pak utahovali řízení a podobně. Auto v poslední fázi „uteklo“ přes vnější přední kolo, nekontrolovatelný člen nacházející se mezi sedačkou a volantem však často nezkrotí ani elektronika. Cílem úprav bylo zajistit plynulejší průjezdy zatáčkami za podpory jemnějších zásahů XDS a svým způsobem vozu propůjčit větší „blbuvzdornost“. Povedlo se?

V rámci testování na Mallorce nebyly k dispozici takové venkovní podmínky, jaké jsem si pro testování Golfu GTI představoval, s počasím se ale člověk jenom těžko domluví. Zatímco první den bylo jasno a teploty na tričko, druhý den lilo jako z konve a teplota spadla na pět stupňů Celsia. Sáhnul jsem po pětidveřové variantě s manuální šestistupňovou převodovkou, která je z mého pohledu ta nejlepší, a vyrazil na silnice s místy stojatou vodou.

Zkoušená verze je praktická a řidiči poskytne mnohem více zážitků, než kdybyste pouze ťukali do páček pro řazení pod volantem. Kulisa řazení manuální skříně je krátká a hezky vybroušená, řízení s variabilním převodem sice přesné, ale možná až zbytečně moc tuhé, a pozice za volantem je špičková i díky skvělým předním sedadlům. V pohodě pojmou i „cvaldu“ jako jsem já, při běžné jízdě neomezují tuhostí výplní a v zatáčkách tělo hezky podrží. Neškodila by sice lepší opora v oblasti ramen, pořád se ale bavíme o univerzálním autě a ne o závoďáku. Charakteristické kárované čalounění je základ, s jiným si GTI snad ani neumím představit!

Bručení a zátah – všechno je větší!

Hned na začátek říkám, že se rozhodně nejedná o žádnou překoňovanou střelu, které byste se měli bát. Ostatně nastavením ovládacích sil jde v podstatě o docela normální hatchback pro vození dětí do školy, když po něm ale začnete chtít více dynamiky, probudí se v něm jeho největší kouzlo – naprostá čitelnost úzce související s posouváním vlastních řidičských limitů. Vždyť kdo na okresky potřebuje 300 nebo 400 koní, které ani pořádně nevyužije? Tady máte svých 230 koní jistých, a když k nim zvolíte i adaptivní podvozek DCC, nemáte v podstatě proč být zklamáni.

Maximální výkon 169 kW je dostupný v rozmezí 4700 až 6200 otáček, točivý moment 350 N.m naplno působí od 1500 do 4600 otáček, na stovce jste za 6,4 sekundy a můžete uhánět rychlostí až 250 km/h. Jde o naprosto stejné hodnoty jako u GTI Performance před modernizací, agregát je ale ve sportovním módu o něco více ubručený, lépe táhne ve středních otáčkách a rádi jej budete točit až k šesti tisícům otáček za minutu. Co z toho, že už jste dávno za výkonovou špičkou, motoru se to líbí a můžete si déle užívat pronikavého zvuku prostupujícího kabinou.

Nová mapa motoru se projevila na zvýšení výkonu a jeho průběhu v závislosti na zvoleném rychlostním stupni. V autě jsme jeli tři, výjezdy z kruhových objezdů však motor v pohodě zvládat i na čtyřku, kdy se zhluboka nadechnul a bez výraznější prodlevy přeplňováný plynule šplhal k omezovači. Pětka a šestka jsou typicky dálniční kvalty, dvojka a trojka vám ale zejména na klikaté okresce budou dělat největší radost.

Auto umí být relativně komfortní i na velkých kolech a zároveň perfektně drží stopu, což je jednak dáno nastavením podvozku, ale také zmíněným přibrzďováním kol XDS. Cílem prý bylo systém dostat někam mezi „staré“ nastavení XDS a lamelový diferenciál VAQ, že je ale závislý hlavně na brzdách, poznáte relativně rychle. Zásahy elektroniky jsou stále jasně znát, chuť auta vrhat se do zatáček je ale větší, a to i navzdory deštivým podmínkám, ve kterých jsem vůz testoval. Podvozek s vysokou mechanickou přilnavostí a perfektně dávkovatelný výkon dělají jízdu hezky čitelnou a zábavnou, na každém metru silnice máte přehled o situaci a jízdu si pořádně užíváte.

Odstup od verze Performance (testovali jsme ji v září 2014), která díky VAQ zatáčí s obrovskou vervou nehledě na povrch pod koly, je stále značný, z mého pohledu to ale až tak nevadí. Alespoň jsou znát rozdíly v „mechanice“ jízdy a zákazník ví, za co si u svého vozu připlatil. Standardní GTI považuji za perfektní auto pro běžné denní použití i sportovní jízdu. Výkon 230 koní není tak velký na to, abyste se po okreskách nutně museli řítit obrovskými rychlostmi, ani tak ale o Golfu GTI nelze hovořit jako o pomalém autě. Je to zkrátka perfektní vstupní brána do světa sportovních golfů.

Na výsledné kombinaci nelze objektivním hodnocením najít moc chyb, osobně mě napadá snad jenom zmíněné řízení s nepřirozeným odporem posilovačem. Jde o naprostý univerzál, se kterým si užijete spoustu legrace na okreskách, odvezete v něm celou rodinu, spoustu zavazadel a nezruinuje vás na provozních nákladech. V rámci testování na Mallorce jsme se i navzdory hodně svižnému tempu drželi pod deseti litry a na dálnici spotřeba spadla pod osm litrů. Něco takového si umím představit ve své garáži!

Volkswagen Golf - technická data a české ceny sportovních derivátů
Motor GTI 2.0 TSI R 2.0 TSI GTD 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3] 1984 1984 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Převodovka 6M(6A) 6M(7A) 6M(7A)
Největší výkon [kW/min-1] 169/4700-6200 228/5500-6500 135/3500-4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 350/1500-4600 380 (400)/2000-5400 380/1750-3250
Max. rychlost [km/h] 250(248) 250 231(231)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,4 5,1(4,6) 7,5(7,4)
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,4(6,3) 7,9(7,0) 4,4(4,6)
Základní cena [Kč] 692.900 989.900 687.900
Jan Mička
Diskuze (41)
Avatar - speedfred
12. 2. 2017 14:12
Re: GTi > MPS
Avatar - speedfred
12. 2. 2017 14:11
Re: GTi > MPS
Ja viem,majú to malé automobilky tažké.
U mňa ale musí byť HH iba ako 3dv, prip by ma musela presvedčiť iná mimoriadna výhoda.
Ako VW moc nemusim,ale u nich si človek ozaj vyberie.
Avatar - praděda7
12. 2. 2017 11:19
Re: GTi > MPS
Jo kamaráde, Mazda v tu dobu a vlastně i dnes těžce bojuje o přežití a penízky musela a stále musí pečlivě počítat a přepočítávat. Bylo zázrakem že zoom zoom MPS vůbec vznikly. Kdyby bylo 3 dvířko v první generaci, tak druhá generace by už nebyla, protože by na ni nebyli love. Proto Mazda stickla s 5 dvířkem. A dobře udělala. Ale což o to. V gen III už opravdu na MPS peníze nebyly a tak MPS není, což je velká škoda. Moc jsem se po tom, co jsem vlastnil gen I i gen II na ni těšil.

[odkaz]
Avatar - speedfred
12. 2. 2017 09:32
Re: GTi > MPS
MPS bola hodne zaujímavá,len škoda že nebola ako 3dv.
kedysi som mal 323GTX prerobená na GTR to bol hodne zaujímavý voz.
11. 2. 2017 22:09
Re: Golf hot hatch
Tak je to u vseho. Jen v primem srovnani je to znat. Ale vykon je treba. Aspon do te miry, aby ti nechybel. Zas kdyz je ho moc jako u M3 bez competition packu, je to trochu strasidelny.
M140 bude super.