Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Projeli jsme modernizovaný VW Golf GTI: Legenda je v nejlepší formě!

Jan Mička Jan Mička 10. 2. 2017 • 18:05
76
41
Zobrazit náhledy (76)
Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf Volkswagen Golf
Na Mallorce jsme vedle golfu s motorem 1.5 TSI Evo vyzkoušeli také variantu GTI. Jde snad o nejuniverzálnější sportovní hatchback, jaký si dnes můžete pořídit.

Přiznám se, že z motoru 1.5 TSI Evo, o němž jsme vám z prezentace modernizovaného golfu psali nedávno, jsem nadšen, jenže zatímco jízda s ním byla takříkajíc nutnost, přece jenom jde o úplnou novinku, v případě verze GTI šlo o čistou radost. Také ona samozřejmě modernizací, která se zaměřila na tvar nárazníků, design litých kol, grafiku světlometů a digitalizaci v interiéru (nový infotainmentu a digitální přístrojový štít), podstata auta jako takového ale neutrpěla. Pořád má silný motor, pořád skvěle projíždí zatáčky a pořád má jedny z nejgeniálnějších sedadel, jaké můžete v ostrém hatchbacku chtít. Jo a také má deset koní navrch…

Po motorové stránce se postupovalo podle stejného receptu jako u Škody Octavia RS po faceliftu. Verzi se 162 kilowatty už v nabídce nenajdete, místo ní je nyní v základu rovnou 169 kW, zatímco dříve byl takový výkon vyhrazen pouze verzi Performance. Také ona posílila, má 180 kW, které na silnici pomáhá efektivně přenášet elektronicky řízený lamelový diferenciál VAQ. O tomto autě si ale povíme někdy příště, protože na prezentaci nebylo a zatím nemá ani oficiální technická data.

Mapa sem, mapa tam…

S Golfem GTI neměli inženýři z Wolfsburgu v rámci modernizace mnoho práce. V podstatě jenom přehráli mapu motoru (od toho o 7 kW/10 koní větší výkon) a přeladili systém přibrzďování kol v zatáčkách. Právě ten se dosud nejvíce nadřel v případě, že jste do zatáček najížděli ve špatné stopě, příliš pak utahovali řízení a podobně. Auto v poslední fázi „uteklo“ přes vnější přední kolo, nekontrolovatelný člen nacházející se mezi sedačkou a volantem však často nezkrotí ani elektronika. Cílem úprav bylo zajistit plynulejší průjezdy zatáčkami za podpory jemnějších zásahů XDS a svým způsobem vozu propůjčit větší „blbuvzdornost“. Povedlo se?

V rámci testování na Mallorce nebyly k dispozici takové venkovní podmínky, jaké jsem si pro testování Golfu GTI představoval, s počasím se ale člověk jenom těžko domluví. Zatímco první den bylo jasno a teploty na tričko, druhý den lilo jako z konve a teplota spadla na pět stupňů Celsia. Sáhnul jsem po pětidveřové variantě s manuální šestistupňovou převodovkou, která je z mého pohledu ta nejlepší, a vyrazil na silnice s místy stojatou vodou.

Zkoušená verze je praktická a řidiči poskytne mnohem více zážitků, než kdybyste pouze ťukali do páček pro řazení pod volantem. Kulisa řazení manuální skříně je krátká a hezky vybroušená, řízení s variabilním převodem sice přesné, ale možná až zbytečně moc tuhé, a pozice za volantem je špičková i díky skvělým předním sedadlům. V pohodě pojmou i „cvaldu“ jako jsem já, při běžné jízdě neomezují tuhostí výplní a v zatáčkách tělo hezky podrží. Neškodila by sice lepší opora v oblasti ramen, pořád se ale bavíme o univerzálním autě a ne o závoďáku. Charakteristické kárované čalounění je základ, s jiným si GTI snad ani neumím představit!

Bručení a zátah – všechno je větší!

Hned na začátek říkám, že se rozhodně nejedná o žádnou překoňovanou střelu, které byste se měli bát. Ostatně nastavením ovládacích sil jde v podstatě o docela normální hatchback pro vození dětí do školy, když po něm ale začnete chtít více dynamiky, probudí se v něm jeho největší kouzlo – naprostá čitelnost úzce související s posouváním vlastních řidičských limitů. Vždyť kdo na okresky potřebuje 300 nebo 400 koní, které ani pořádně nevyužije? Tady máte svých 230 koní jistých, a když k nim zvolíte i adaptivní podvozek DCC, nemáte v podstatě proč být zklamáni.

Maximální výkon 169 kW je dostupný v rozmezí 4700 až 6200 otáček, točivý moment 350 N.m naplno působí od 1500 do 4600 otáček, na stovce jste za 6,4 sekundy a můžete uhánět rychlostí až 250 km/h. Jde o naprosto stejné hodnoty jako u GTI Performance před modernizací, agregát je ale ve sportovním módu o něco více ubručený, lépe táhne ve středních otáčkách a rádi jej budete točit až k šesti tisícům otáček za minutu. Co z toho, že už jste dávno za výkonovou špičkou, motoru se to líbí a můžete si déle užívat pronikavého zvuku prostupujícího kabinou.

Nová mapa motoru se projevila na zvýšení výkonu a jeho průběhu v závislosti na zvoleném rychlostním stupni. V autě jsme jeli tři, výjezdy z kruhových objezdů však motor v pohodě zvládat i na čtyřku, kdy se zhluboka nadechnul a bez výraznější prodlevy přeplňováný plynule šplhal k omezovači. Pětka a šestka jsou typicky dálniční kvalty, dvojka a trojka vám ale zejména na klikaté okresce budou dělat největší radost.

Auto umí být relativně komfortní i na velkých kolech a zároveň perfektně drží stopu, což je jednak dáno nastavením podvozku, ale také zmíněným přibrzďováním kol XDS. Cílem prý bylo systém dostat někam mezi „staré“ nastavení XDS a lamelový diferenciál VAQ, že je ale závislý hlavně na brzdách, poznáte relativně rychle. Zásahy elektroniky jsou stále jasně znát, chuť auta vrhat se do zatáček je ale větší, a to i navzdory deštivým podmínkám, ve kterých jsem vůz testoval. Podvozek s vysokou mechanickou přilnavostí a perfektně dávkovatelný výkon dělají jízdu hezky čitelnou a zábavnou, na každém metru silnice máte přehled o situaci a jízdu si pořádně užíváte.

Odstup od verze Performance (testovali jsme ji v září 2014), která díky VAQ zatáčí s obrovskou vervou nehledě na povrch pod koly, je stále značný, z mého pohledu to ale až tak nevadí. Alespoň jsou znát rozdíly v „mechanice“ jízdy a zákazník ví, za co si u svého vozu připlatil. Standardní GTI považuji za perfektní auto pro běžné denní použití i sportovní jízdu. Výkon 230 koní není tak velký na to, abyste se po okreskách nutně museli řítit obrovskými rychlostmi, ani tak ale o Golfu GTI nelze hovořit jako o pomalém autě. Je to zkrátka perfektní vstupní brána do světa sportovních golfů.

Na výsledné kombinaci nelze objektivním hodnocením najít moc chyb, osobně mě napadá snad jenom zmíněné řízení s nepřirozeným odporem posilovačem. Jde o naprostý univerzál, se kterým si užijete spoustu legrace na okreskách, odvezete v něm celou rodinu, spoustu zavazadel a nezruinuje vás na provozních nákladech. V rámci testování na Mallorce jsme se i navzdory hodně svižnému tempu drželi pod deseti litry a na dálnici spotřeba spadla pod osm litrů. Něco takového si umím představit ve své garáži!

Volkswagen Golf - technická data a české ceny sportovních derivátů
MotorGTI 2.0 TSIR 2.0 TSIGTD 2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3]198419841968
Válce/ventily4/44/44/4
Převodovka6M(6A)6M(7A)6M(7A)
Největší výkon [kW/min-1]169/4700-6200228/5500-6500135/3500-4000
Největší toč. mom. [N.m/min-1]350/1500-4600380 (400)/2000-5400380/1750-3250
Max. rychlost [km/h]250(248)250231(231)
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,45,1(4,6)7,5(7,4)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,4(6,3)7,9(7,0)4,4(4,6)
Základní cena [Kč]692.900989.900687.900

Související články

Témata
Avatar - speedfred
12. 2. 2017 14:12
Re: GTi > MPS
Avatar - speedfred
12. 2. 2017 14:11
Re: GTi > MPS
Ja viem,majú to malé automobilky tažké.
U mňa ale musí byť HH iba ako 3dv, prip by ma musela presvedčiť iná mimoriadna výhoda.
Ako VW moc nemusim,ale u nich si človek ozaj vyberie.
12. 2. 2017 11:19
Re: GTi > MPS
Jo kamaráde, Mazda v tu dobu a vlastně i dnes těžce bojuje o přežití a penízky musela a stále musí pečlivě počítat a přepočítávat. Bylo zázrakem že zoom zoom MPS vůbec vznikly. Kdyby bylo 3 dvířko v první generaci, tak druhá generace by už nebyla, protože by na ni nebyli love. Proto Mazda stickla s 5 dvířkem. A dobře udělala. Ale což o to. V gen III už opravdu na MPS peníze nebyly a tak MPS není, což je velká škoda. Moc jsem se po tom, co jsem vlastnil gen I i gen II na ni těšil.

[odkaz]
Avatar - speedfred
12. 2. 2017 09:32
Re: GTi > MPS
MPS bola hodne zaujímavá,len škoda že nebola ako 3dv.
kedysi som mal 323GTX prerobená na GTR to bol hodne zaujímavý voz.
11. 2. 2017 22:09
Re: Golf hot hatch
Tak je to u vseho. Jen v primem srovnani je to znat. Ale vykon je treba. Aspon do te miry, aby ti nechybel. Zas kdyz je ho moc jako u M3 bez competition packu, je to trochu strasidelny.
M140 bude super.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku