TEST VW Golf GTI Cabriolet: První jízdní dojmy
Golf Cabrio je úspěšná značka. Sice čítá jen tři generace, zatímco standardní Golf už šest, se 720 tisíci prodanými kusy (z toho 40 tisíc v aktuálním, loni uvedeném provedení) by ale kabriolet od Volkswagenu měl být historicky nejúspěšnějším autem svého druhu.
A to přesto, že si Golf Cabrio prošel devítiletou pauzou – mezi roky 2002 a 2011 Volkswagen spoléhal na kupé-kabriolet Eos a retro New Beetle Cabrio. Loni se ale vše vrátilo ke starým pořádkům a Golf je dnes jediným kompaktním kabrioletem s plátěnou střechou.
Jako skládačka…
Technické a finanční zázemí velkého koncernu dovolí kouzla, na která si konkurence netroufne. Proto nejprve Golf dostal plátěnou střechu z Audi A3 Cabrio, nyní přibývá přeplňovaný dvoulitr a snížený podvozek z ostřejšího Golfu GTI. Po loňském konceptu vlastně bylo jen otázkou, kdy se takového auta dočkáme v showroomech.
Ten okamžik přijde letos v létě a nejsilnější kabriolet bude stát zhruba 800 tisíc korun. To je o 110 tisíc víc než pětidveřový Golf GTI a o 280 tisíc víc než nejlevnější Golf Cabrio s motorem 1,2 TSI/77 kW.
Volkswagen Golf Cabrio - technické údaje | ||||||
Motor | 1,2 TSI | 1,4 TSI | 1,4 TSI | 2,0 TSI | 1,6 TDI | 2,0 TDI |
Převodovka | 6M | 6M (7DSG) | 6M (7DSG) | 6M (6DSG) | 5M | 6M (6DSG) |
Zdvihový objem [cm3] | 1197 | 1390 | 1390 | 1984 | 1598 | 1968 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 77/5000 | 90/5000 | 118/5800 | 155/5300 | 77/4400 | 103/4200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 175/ 1550-4100 | 200/ 1500-4000 | 240/ 1500-4500 | 280/ 1700-5200 | 250/ 1500-2500 | 320/ 1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 188 | 197 (197) | 216 (216) | 237 (235) | 188 | 207 (205) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,7 | 10,5 (10,5) | 8,4 (8,4) | 7,3 (7,3) | 12,1 | 9,9 (9,9) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,9 | 6,4 (6,3) | 6,4 (6,3) | 7,6 (7,7) | 4,8 | 4,5 (5,1) |
Za prvním seznámením s tím nejlepším kabrioletem z Wolfsburgu (skutečné rodiště má však v Osnabrücku) jsme vyrazili do jižního Bavorska, nejkrásnějšího regionu našich západních sousedů. I přes deštivou předpověď počasí přálo a štěstí jsme měli i na testovací kousek. Ten si odpustil dvouspojkovou převodovku DSG, která i přes nesporné technické kvality krotí charakter GTI a ubírá na vnímání dynamiky.
Jak se na novinářské auto patří, zkoušený vůz dostal jinak do vínku téměř všechny myslitelné doplňky. Ale třeba v případě koženého čalounění je to dost kontraproduktivní, protože tím GTI přichází o charakteristické kárované čalounění Jacky. Na látkou potažených sedadlech pochopitelně ani v kabriu nechybí.
Všechno v jednom funguje dobře
Když se dají dohromady špičkové konstrukční celky, nemusí to nutně znamenat úspěch. S touto myšlenkou startuji 155kilowattový dvoulitr. Volný rozjezd se studeným motorem je pohodová rutina jako v běžném GTI. O použitelnost v každodenním nasazení proto nemám obavy.
Na retardérech u mnichovského letiště se otevřená karoserie sice občas nenápadně rozklepe (nakonec, který srovnatelný kabriolet je dokonale tuhý?), to je ale naposled, kdy bych si mohl stěžovat na nějaký náznak kroucení skeletu.
Za Mnichovem se dálnice uvolňuje a my můžeme zcela legálně vyzkoušet rychlou jízdu. GTI má uhánět nejrychleji 240 km/h, se staženou střechou se nám ale tak rychle jet nepoštěstilo. Až do 200 km/h Golf pracuje skvěle – akcelerace je stále působivá a v kabině panuje relativní klid. Se zvýšeným hlasem se dá dokonce pokračovat v konverzaci. Zlom přichází, když ručička rychloměru dosáhne 210. Aerodynamický hluk skokově naroste a akcelerace uvadne. Na vyšší rychlosti by proto bylo vhodnější natáhnout střechu.
Golf jak víno
Testovací trasa ale brzy opouští dálnici a míří do klikatých silnic v kopcích pod Mnichovem. GTI Cabrio dostává dost příležitostí, jak zklamat. Chyby se ale neobjevují, naopak auto perfektně sedí v zatáčkách, sportovní podvozek (vpředu snížený o 22 a vzadu o 15 mm) nepřipouští ani náznak nervozity.
Elektromechnické řízení funguje přesně, i když zpětná vazba od kol se nekoná. O trakci v zatáčkách se stará elektronický systém XDS, který přibrzďuje vnitřní kolo, a tak je možné jít na plyn nečekaně brzy. A kde není zpětná vazba, tam není ani tahání za volant…
Nejrychlejší kabriolet se jménem Golf dokáže zachovat ve všech situacích jistotu, přitom mu nechybí výkon, potřebná dávka radosti z jízdy a v neposlední řadě odpovídající komfort. Vlastně jedinou slabinou pro každodenní využití je tvrdé překonávání městských nerovností. A nic na tom nezmění ani přepnutí adaptivních tlumičů DCC do komfortního módu.
V konečném součtu vychází Golf GTI Cabrio jako jednoznačně nejlepší lidový kabriolet na trhu. Pro těch nemnoho zájemců je to jistě dobrá zpráva – úmysl spojit všechno z nejzajímavějších verzí Golfu mohl snadno skončit fiaskem. Volkswagen si ale dal záležet a svůj imagový kabriolet vyladil do posledního detailu.