Proslulé koncepty Alfa Romeo B.A.T. 5, 7 a 9d na prodej jedině pohromadě
Tři futuristické koncepty byly výjimečně k vidění sólo, o to více se tetelí bohatí sběratelé nad šancí koupit všechny tři kusy najednou. O dalším působišti sci-fi prototypů se rozhodne na konci měsíce pod taktovkou snad nejznámější aukční síně.
Známá aukční společnost RM Sotheby's ve spolupráci s oddělením Sotheby's Fine Art Division radostně oznamuje další úchvatnou nabídku prodávaného umění. Populární dražební dům se specializací na lukrativní automobily dostál své tradici a do světa posílá tři exempláře značky Alfa Romeo.
Alfa Romeo Berlina Aerodinamica Tecnica Concepts označuje trojici pojízdných uměleckých děl. Neuvěřitelně tvarované sochařské předměty skutečně jezdí, i když by mohly být celou dobu jen vystaveny v muzeu umění. Uznávaný design je zásluha karosářského studiu Bertone, kde vytvořili nádherné čtyřkolové ozdoby autosalonů v Turíně z let 1953, 1954 a 1955. Myšlenku futuristických tvarů přinesl Franco Scaglione.
Okouzlující trio je považováno za klíčovou sbírku konceptů automobilového průmyslu 20. století. Italové se zasloužili o víc než jen o designové studie, dokončením prototypů bylo ukázáno vrcholné umění světového designu v použitelné formě. Kdysi nemyslitelné křivky byly účinnou ukázkou progresivního tvarového inženýrství a pokročilé aerodynamiky. Přestože byly unikáty navrženy na skromném podvozku silničních vozů Alfa Romeo, stačil rozvor i rozchod kol unést realizovanou fantazii svébytných návrhářů.
Radikální linie a sci-fi podoba dělá ze všech aut netradiční podívanou a samozřejmě toužebné sběratelské předměty. Ikony svérázného automobilového designu budou nabízeny špičkovými dražiteli v rámci večerního prodeje současného umění Sotheby's v New Yorku. Šance předložit vozy Alfa Romeo B.A.T. je životní příležitost, uznal Rob Myers, předseda aukčního podniku. Sběratelé mají tučným písmem poznačeno datum 28. října, to se rozhodne o B.A.T. 5, B.A.T. 7 a B.A.T. 9d.
B.A.T. 5 (1953)
První z konceptů Berlina Aerodinamica Tecnica. Franco Scaglione začal vytvářet vizuálně poutavý design, který absolutně maximalizoval proudění vzduchu okolo karoserie. Ústupky aerodynamice nakonec vytvořily vůz velkolepého dramatu. Stejně jako u dalších derivátů byl podvozek původem z Alfy Romeo 1900, přestože samotná automobilka zůstala relativně nezúčastněná v procesu navrhování šílené placky o hmotnosti 1100 kilogramů.
Výstupem z čtyřválcového motoru spojeného s pětistupňovou manuální převodovkou byl výkon okolo 100 koňských sil, nicméně postavení u země a minimální odpor vzduchu zajistily maximální rychlost blížící se 200 km/h. Součinitel odporu vzduchu byl vypočítán na neuvěřitelně nízkých 0,23 Cd, pohledem na nestandardní tvarování se snadno věří nízké hodnotě koeficientu.
B.A.T. 7 (1954)
Poté, co koncept B.A.T. 5 splnil účel, začala příprava šokovat podruhé. Práce postupně formovaly nástupce, který v aktualizované verzi navázal na první edici. Scaglione byl vyzván, aby zdůraznil typické vlastnosti modelu. Poslechl zúžením předních přívodů vzduchu, snížením kapoty a prodloužením koncových ploch. Zůstalo zakrytování zadní nápravy a široké boční větrací otvory.
Koeficient odporu výsledného designu byl úžasně snížen na 0,19 Cd, což nemá konkurenci. Změřené číslo je nižší než u mnoha návrhů supersportů 21. století, přitom se stále pohybujeme v roce 1954 bez testování v aerodynamickém tunelu nebo pomocí počítače.
B.A.T. 9d (1955)
Konečně se Alfa Romeo začala více zajímat o konstrukční proces, což bylo do značné míry motivováno snahou udělat B.A.T 9d vizuálně ohromujícím s praktickým využitím designu ve výrobě. Scaglione zmenšil ploutve prototypu, aby se zlepšila viditelnost vzad. Na přední masce je vidět poprvé typická trojúhelníková mřížka, což zdůrazňuje identitu vozu z dílny Alfy Romeo. Poslední ze tří studií se ukázal být vrcholem sady B.A.T. Nejnovější kus je uznáván za dokonalou kombinaci formy i funkce, kterou se nepodařilo nikomu napodobit.