Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Protekční registrační značky: Drzí úředníci tvrdí, že jde jen o náhodu

Vitek Vitek 10. 1. 2014
80
Podle analýzy auditorské firmy získávají boháči prémiovou registrační značku pětkrát častěji než vlastníci ostatních aut. Prý jde o byznys. Úředníci se ale nařčením brání a tvrdí, že je to náhoda.

Za socialismu si na lehce zapamatovatelné espézetky potrpěli hlavně řezníci a zelináři. Nedávali tím najevo jen stav svého účtu, ale hlavně rozsáhlost kontaktů. Tento projev nabubřelosti po nich volně převzali podnikatelé coby staří veksláci – a politici. Dnes najdete kmotrovské značky nejčastěji na přepychových sporťácích nebo limuzínách. „Například v Praze má prémiovou espézetku každé druhé auto luxusní značky,“ potvrzuje Tomáš Kafka, šéf oddělení investigativních služeb auditorské firmy Ernst & Young. V tuzemsku je podle Kafkova týmu registrováno pouze šest procent přepychových vozů (viz Co je luxus?), přitom naoko zajímavou značku má třicet procent z nich! Tento trend je pochopitelně nejlépe pozorovatelný v Praze. „To nemůže být náhoda, musí za tím být nějaký byznys nebo systém,“ domnívá se Kafka.

My ne, to náhoda

Že má někdo v přidělování přednost, pražští úředníci popírají. Svorně tvrdí, že jde o náhodu. Vypravili jsme se přímo na magistrát. „Zdejší registr vozidel přiděluje značky prostřednictvím elektronického generování, bez možnosti výběru ze strany klienta,“ tvrdí nám okamžitě Tereza Králová. Následuje kontrola a vyhodnocení předložených žádostí a příloh, porovnání s údaji zapsanými v registru vozidel a jednotlivé kroky v elektronické části registru. „Co se týče výdeje konkrétních značek, jde o náhodný výběr ze zásoby, kterou má úřednice k dispozici. Nemá možnost výběr alfanumerického složení značky ovlivnit,“ dodává.

Na otázku, jak je možné, že luxusní vozy mají VIP značky v nejvyšší míře, nám na úřadě nedokázala odpovědět ona ani nikdo jiný.

Služebníček, pane úředníčku!

Analytici se domnívají, že v systému přidělování registračních značek může bujet korupce. Svou domněnku potvrzují čísly. Více než třetina aut značky Ferrari registrovaných v Čechách má značku s čísly 0001, u vozů Lamborghini je to pak 9999. V případě některých značek se prémiové espézetky dokonce považují za samozřejmost. „Takoví majitelé gordonů získávají hezkou značku až dvaasedmdesátkrát častěji, než je průměr u majitelů všech aut,“ vytahuje z analýzy Kafka další data. „Jiným příkladem může být i to, že pět ze sedmi aston martinů obsahuje kombinaci čísel 007,“ pokračuje. To proto, že astonem jezdívá James Bond. Podobný styl následují i vlastníci vozů Wiesmann, Lamborghini, Rolls-Royce, Maserati či Hummer.

Auditorská firma čerpala data z veřejně dostupných databází, respektive z registru vozidel, údajů České asociace pojišťoven a v jednom případě i od statistického úřadu. „Pokud bychom měli přesnější data, jsme schopni dohledat pracoviště, kde jsou prémiové tabulky nejčastěji přidělovány,“ krčí rameny Kafka.

Přelom v roce 2015

Stát registrační značky na přání zatím nepovoluje. Změny by měly nastat až po prvním lednu 2015. Do silničního zákona (56/2001 Sb.) bude zaveden institut „registrační značka na přání“ (§ 7b).

Proč až za rok? „Termín byl zvolen kvůli rozsáhlosti celé novely,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. „Kromě jiného zákon samotný umožní vydávání značek na přání, nespecifikuje však podrobnosti. Ty budou uvedeny v příslušné prováděcí vyhlášce, na které se momentálně pracuje,“ dodává.

Ačkoliv se s espézetkami zřejmě leckde kupčí, ve Vysokém Mýtě si můžete vybrat přesně tu, která se vám líbí. A to zcela zdarma! Systém funguje jednoduše a v mantinelech zákona. „Žadatel přijde na odbor dopravy, kde mu při vyřízení žádosti k přihlášení vozidla zaměstnanec registru předkládá seznam značek, z něhož si žadatel vybírá, odlepí a vzápětí nalepí na vyplněnou žádost o převod vozidla přesně tu, která mu vyhovuje,“ popisuje místní zvyklost starosta Miloslav Soušek. Vybírat je možné z devadesáti značek, a to v takovém pořadí, v jakém dostává úřad espézetky v krabicích. „Na konci pracovní doby vedoucí zkontroluje, zda byly všechny značky na nálepkách vydány. To proto, aby se zabránilo možným manipulacím,“ vysvětluje.

Jednoduché, bezplatné, účinné. Tak se nám to líbí!

Víte, že…

… například pražský registr vozidel denně vydá 500 až 600 párů tabulek?

… značky se objednávají čtvrtletně prostřednictvím ministerstva dopravy?

… nejčastěji kmotrovskou tabulku používají majitelé mercedesů registrovaných v Praze?

… nejoblíbenějšími kombinacemi čísel jsou 1111, 7777, 6666, 8888, 3333, 5555, 0007, 0000, 6969, 1234, 0070 a 0069?

Připravte si desítku

Jedna registrační tabulka bude stát pět tisíc korun, na celé auto tedy 10 000 Kč. Nově vznikne možnost dokoupit si i třetí, která se může připevnit například na nosič kol. Podle odhadů ministerstva dopravy si značku objedná asi 660 tisíc řidičů (registrovaných šoférů je 6,6 milionu). To znamená, že do obecních kas bude přisypáno 6,6 miliardy korun. „V případě, že bude správní poplatek uhrazen hotově, je nadále v plné výši příjmem obecního

rozpočtu. Pokud bude správní poplatek zaplacen kolky, příjem jde do státního rozpočtu, nikoliv do rozpočtu ministerstva,“ vysvětluje Martin Novák, mluvčí resortu dopravy.

Co s sebou?

K žádosti o změnu či registraci vozidla žadatel přikládá zákonem stanovené přílohy. V každém případě jde o technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla, dále doklad totožnosti žadatele a další, které závisejí na charakteru konkrétního požadavku (vozidlo nové, již provozované, výměna registračních značek za poškozené a podobně).

Co je luxus?

Analýzu týkající se přidělování registračních značek zveřejnila začátkem prosince minulého roku auditorská firma Ernst & Young. Ta za luxusní vozy označila Audi, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Lamborghini, Jaguar, Hummer, Land Rover, Infiniti, Dodge, Ferrari, Maserati, Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, Lexus, Jeep a další tovární značky kusové nebo zakázkové výroby jako Gordon, Maybach či Wiesmann.

Autor: Josef Holek, Svět motorů

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - white label
Prostě jsou to divné vemena
| 12. 1. 2014
Právě, že hranice/definice se v těchto případech hledají sakra těžko, proto je každé paušalizování velmi zjednodušující. Definuj např. pouze to, co ještě "kmotrovská" je, a co už naopak není. Kolik přesně musí mít stejných čísel, kolik nul, nebo jedniček apod.? A dá se opravdu třeba RZ na titulce (2552) označit jako "kmotrovská", nebo "prémiová" a proč?
Já cítím rozdíl především v tom, proč konkrétní! lidé něco dělají, a proto nemá rád paušalizování. Rozhodně se i mezi kupci prémiových/luxusních značek (zvlášť u cenově dostupnějších ojetin) najdou takoví, jejichž motiv ke koupi byl (minimálně částečně) tzv. udělat dojem na okolí. Samozřejmě podobný motiv nemají primárně zdaleka všichni kupci takových aut, což ovšem platí i u těch, kteří řeší nějaký optický tuning, "nikdy" nemají špinavé auto, nebo řeší jaké číslo RZ by se jim líbilo na jejich voze více/méně.
Prostě jsou to divné vemena
| 12. 1. 2014
Podstatný je najít hranici mezi tím co je namachrovaný předvádění a co ne. Pokud někdo podplatí někoho na úřadě aby mu opatřil kmotrovský SPZ, protože bez nich by ten Merced nebo Tuareg nevypadal tak důležitě, tak je namachrovanej blbeček, kterej se potřebuje předvádět před okolím jakej je děsnej king. To je prostě holej fakt. Srovnávat to s tím, že si někdo pořídí BMW nebo AUDI protože chce pořádný auto a ne nějakej costsavingovej výplod nebo, že nejezdí špinavým autem, to je trošku jinej případ. Ty v tom ten rozdíl necítíš?
Avatar - white label
Prostě jsou to divné vemena
| 12. 1. 2014
Podobné paušalizování mě vždycky "dojímá". Znám osobně případ, kdy si někdo konkrétně nechává "pohlídat" (nevím jestli za prostislužbu, nebo peníze) RZ s číslem jeho roku narození, a měl už takových RZ (postupně) na svých vozech několik. Těžko ho ale (v tomto směru) přesto můžeš podezřívat z předvádění.
Když začnu slepě zobecňovat můžu podobně tvrdit, že se "předvádí" každý, komu nějakým způsobem záleží na tom, jak vypadá/působí (včetně detailů) jeho auto.
Od příplatku za lak, design kol až po "příplatek" za prémiovou, nebo luxusní, značku.
Dokonce by někdo mohl (touto optikou) začít tvrdit, že svá auta mnohem častěji myjí "exhibicionisté". Snad každému záleží na něčem více a na něčem zase naopak méně, každý má svůj žebříček toho, na čem a jak moc mu na tom záleží a co je pro jednoho malichernost, může být pro druhého nepoměrně podstatnější.
Že jsou lidi, kteří to nedokáží nejen pochopit, ale ani se nad to povznést, dokazují i některé příspěvky v této diskusi.
Avatar - white label
RULETA
| 12. 1. 2014
Nic jsme nepekli, byl jsem jenom na houby a rostou zrovna lysohlávky... ;-)

P.S. Ale když jsme u numerologie, tak horší, než 22, by mělo být číslo 29.
Prostě jsou to divné vemena
| 11. 1. 2014
Docela si mě pobavil. Tak já trpím méněcenností, protože se nemám potřebu předvádět a pořizovat si za tím účelem kmotrovskou RZ? To máš nějaký pomotaný ne? To není žádný urážení, že si takovou RZ podplacením získá jen namachrovanej blbeček co se potřebuje předvýst. To je holý konstatování faktu. To je jako kdybych černocha urazil tím, že o něm řeknu, že je černoch. A co ty sis taky zaplatil kmotrovskou RZ, že se tě to tak dotklo?

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku