Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První auto na hliníkových kolech slaví 100 let: Bylo to Bugatti Type 35

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Nejslavnější závodní Bugatti letos oslavuje 100. výročí. V roce 1924 bylo prvním autem na lehkých kolech z hliníkových slitin a doslova vládlo automobilovým závodům v celém zbytku desetiletí.

Je to historicky jedno z nejúspěšnějších závodních aut všech dob. Už před 100 lety z molsheimské automobilky Ettore Bugattiho vyjelo vůbec první Bugatti Type 35, které v tehdejším Československu proslavila závodnice Eliška Junková a světu přineslo významnou technickou inovaci, jakou dnes najdeme na každém sériově vyráběném autě. Víte, že legendární Bugatti Type 35 bylo vůbec prvním autem na kolech z hliníkových slitin?

Bugatti Type 35 se v Molsheimu začalo vyrábět v roce 1924 a ve dvacátých letech se stalo extrémně úspěšným účastníkem automobilových soutěží. Velkých vítězství dosáhlo v rukách továrních jezdců i soukromých závodních týmů v celém světě. Tehdy Bugatti Type 35 vyhrálo více než tisícovku závodů, průměrně získávalo 14 zlatých medailí týdně a vítěznou šňůrou v letech 1925 až 1929 nekompromisně ovládlo sicilskou soutěž Targa Florio.

Ikonické Bugatti debutovalo na Velké ceně ve francouzském Lyonu v roce 1924, ale většina vozů následně musela odstoupit kvůli nekvalitně vulkanizovaným pneumatikám Dunlop s odpadávajícím běhounem. Už tehdy Ettore Bugatti přitáhl pozornost novou technickou inovací, kterou byla hliníková kola. Ettore Bugatti se inspiroval americkým vynálezcem Harrym A. Millerem a jeho revoluční myšlenku zdokonalil, aby si ji mohl patentovat jako „vylepšená hliníková kola s chladícími disky“.

Video se připravuje ...

Bugatti tak nahradilo zastaralá drátěná kola a dosáhlo pokročilejší aerodynamiky, účinnějšího chlazení brzd i jednodušší a přesnější ovladatelnosti. Dodnes se odborníci shodují, že díky lehkým hliníkovým kolům mohly s typem 35 závodit i ženy jako Eliška Junková. Už v tehdejších vytrvalostních závodech bylo vidět, že jezdci s Bugatti jsou po dlouhých hodinách za volantem méně unavení než konkurenti s ocelovými drátěnými koly.

Technickým klenotem Bugatti Type 35 byl i pro automobilku tradiční atmosférický řadový osmiválec – v původním nastavení disponoval 67 kW (90 koňmi) a nechal se vytáčet k až 6 000 otáčkám za minutu. Bugatti jej postupně vylepšovalo a nejslavnější evolucí je verze C s kompresorem typu Roots a výkonem 95 kW (128 koní). Do šasi typu 35 továrna zabudovala i menší řadovou čtyřválcovou patnáctistovku o 44 kW (60 koních), známou jako Type 37.

K zásadním vylepšením přinášejícím typu 35 spolu s lehkými hliníkovými koly patřily i nové lehké nápravy s utěsněnými konci, jež současně umožňovaly nižší světlou výšku podvozku. V kombinaci s pohotovostní hmotností vozu 750 kilogramů dovolovaly až bezkonkurenční agilitu. Bezproblémovou dostupnost maximální síly motoru pak zajišťovala palivová nádrž pod tlakem pro optimalizaci průtoku benzinu.

Bugatti Type 35 tak je jedním z nejvýznamnějších vozů značky všech dob. V letech 1924 až 1930 se údajně vyrobilo až 330 kusů ve verzích standardní, A, B, C a T. Tou vůbec nejvzácnější je varianta T s pouhými 13 kusy pro závod Targa Florio 1926. Hlavní technickou novinkou byl zvětšený zdvihový objem atmosférického motoru na 2,3 litru. Standardní model se vyrobil v 96 kusech, A ve 139 kusech, B ve 37 kusech a C ve 45 kusech.

Lukáš Volšický
Diskuze (0)

Doporučujeme