Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První čtyřkolka od Mercedesu slaví 105 let

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
14 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Před 105 lety vznikl první automobil s pohonem všech kol, který se vztahuje k dnes používané značce Mercedes-Benz. Šlo o velmi zajímavé vozidlo.

Jmenoval se Dernburg-Wagen, trojcípou hvězdu bychom na přídi hledali marně a nesl značku Daimler. Možná namítnete, že společnost Daimler-Motoren-Gesellschaft používala pro své výrobky již tehdy obchodní jméno Mercedes, ale to není tak úplně pravda, nákladní vozy byly totiž výjimkou. A tento exemplář z nich vycházel.

Dernburg byl poháněn čtyřválcem s objemem 6,8 l o výkonu 26 kW (35 k)/800 min-1. Disponoval už tehdy kromě znaku 4x4 také mechanickým řízením všech kol! Stálý pohon obou náprav naprosto shodné konstrukce od centrálně umístěné čtyřstupňové převodovky obstarávala dvojice hřídelů (jeden vpřed, jeden vzad), která přenášela točivý moment na diferenciály s kuželovými soukolími. Vůz dosahoval rychlosti 40 km/h. Byl pojmenován po Bernhardu Dernburgovi, státním sekretáři koloniálního úřadu v Německé jihozápadní Africe, tedy dnešní Namibii.

Vznikl jediný exemplář, ovšem nikoliv v Untertürkheimu, nýbrž v Berlíně-Marienfelde. Konstruktérem byl samotný Paul Daimler, syn zakladatele. Firma Daimler vůz nabídla i běžným zákazníkům za 34.750 tehdejších marek, ale nikdo další si jej nekoupil. Šlo sice o osobní auto, ale podvozek pocházel z nákladních. Měl úctyhodný čtyřmetrový rozvor a rozchod všech kol 1,42 m, disponoval též značnou světlou výškou 320 mm. Zajímavostí byly vzduchem plněné pneumatiky rozměru 930 x 125 na diskových kolech místo tehdy zcela běžných plnopryžových obručí. O velikosti vozidla svědčí i hmotnost asi 3,6 tuny a rozměry: délka sice jen 4.9 m, ale výška včetně střešní konstrukce 2,7 m. Otevřená karoserie pojala šestici pasažérů, dveře byly pouze vzadu.

Bernhard Dernburg jej ve Swakopmundu používal od května 1908, vůz absolvoval i velmi dlouhé trasy v poušti. V roce 1910 byl předán policii i s továrním řidičem a mechanikem Paulem Ritterem. Pohon obou náprav byl však kvůli náročnosti oprav vyřazen z činnosti. Historie auta je známá do roku 1919, neboť po 1. světové válce Německo své africké kolonie ztratilo. Šedý Dernburg-Wagen sice dnes najdeme ve firemním muzeu ve Stuttgartu, jedná se ovšem o přesnou kopii, osud originálu je neznámý.

Historie pohonu 4x4 dnešní značky Mercedes-Benz je bohatá. Po sloučení dříve konkurenčních firem Daimler-Motoren-Gesellschaft a Benz & Cie (1926) jeho vývoj pokračoval. Vzpomeňme například poválečné Unimogy nebo legendární terénní třídu G, která je také snad nesmrtelná a bude se vyrábět věčně. V osobních vozech se poprvé objevil systém 4Matic polovině 80. let v sérii W124. Současný Daimler vyrábí kromě výše zmíněných řad nejen osobní modely s pohonem všech kol, ale i SUV GLK, ML a GL. A co užitkový Sprinter, o něco větší Vario či už vyloženě nákladní Zetros? Divize Fuso (donedávna Mitsubishi Fuso) má pak v programu typ Canter.

Daimler Dernburg-Wagen samozřejmě nebyl prvním automobilem na světě s pohonem všech kol. Toto prvenství patří parnímu dostavníku Skotů Timothyho Burstalla a Johna Hilla z roku 1824. Z benzinových vozů nesmíme zapomenout na závodní vůz typu 60 HP nizozemských bratrů Spijkerů, kteří ovšem pro své výrobky zvolili anglickou transkripci, tedy Spyker.

Vstoupit do diskuze (2)