První jízda novým Nissanem X-Trail: Rodinného parťáka žene vpřed hybrid se třemi motory
Čtvrtá generace SUV X-Trail si pod kapotou musí vystačit pouze s tříválcem, vždy mu však v nějaké formě vypomáhá elektrifikace. Během prvních jízd jsme vyzkoušeli rovnou vrchol nabídky.
Navzdory pověstnému rčení o tom, že na něco fungujícího se prostě nesahá, Nissan novou generaci X-Trailu od podlahy změnil. Ostatně, třech předchozích se napříč světem (byť pod různými názvy) prodalo od roku 2001 skoro sedm milionů kusů. To je pořádná porce.
Bavíme se o SUV, které pro představu velikostně zapadá mezi Škodu Karoq a Kodiaq. Blíže má k většímu medvědovi a stejně jako on umí nabídnout sedm míst k sezení. Aktuální čtvrté vydání je však oproti předchůdci diametrálně odlišné. Přijíždí na nové alianční platformě CMF-C a pod kapotou má výhradně tříválec. Ten kola roztáčí pouze v základní mild-hybridní verzi. V těch výkonnějších slouží coby generátor elektřiny pro jeden, případně dva (pohon všech kol e-4ORCE) elektromotory. Právě vrchol nabídky jsme poprvé vyzkoušeli na malebných slovinských okreskách.
Moderní a elegantnější
Již z prvních fotografií je zřejmé, že vzhled novinky rozvíjí styl ostatních moderních nissanů. Na výraznou masku pozvolna navazují rozdělené světlomety, z profilu se vůz obejde bez prvoplánových kudrlinek a na elegantnost vsází i vzadu. Ano, x-trail není tak extravagantní a svérázný jako menší qashqai, v případě většího rodinného parťáka mi to ale vůbec nevadí.
Ptáte se na rozměry? S vnějšími hodnotami 4680 x 1840 x 1725 mm je čtvrtá generace o 37 milimetrů delší, 20 mm širší a 15 mm nižší. I díky tomu jsou celkové proporce vozu vyváženější. Rozvor si polepšil o jeden milimetr na současných 2706 mm. Za zmínku pak stojí i zavazadlový prostor, který pojme až 585 litrů, tedy o dvacet litrů více než dříve. A protože nová architektura od počátku myslí na elektrifikaci, hybridní systém ze zavazadelníku nic neukrajuje. Ten tak po sklopení sedaček potěší rovnou ložnou plochou bez schodu, pravidelnými tvary a modularitou. Díky dvěma deskám v kufru jej můžete uspořádat v šestnácti různých konfiguracích.
Zmínil jsem třetí řadu sedadel. Ani samotní zástupci Nissanu se nás na mezinárodních jízdách nesnaží obalamutit hrou s čísly a dojmy. Uznávají, že třetí řada je vhodná pro pasažéry do výšky 160 cm, v případě vyšších jedinců to bude vždy o kompromisech. Pravdou je, že při svých 178 cm už mám před koleny i nad hlavou hodně těsno. Pro děti je však prostor dostačující a nějaký ten kratší převoz tu zvládnou i dospělí.
Benefitem zadních míst je jednoznačně rozsah otevření druhého páru dveří. Ty totiž zvládají úhel skoro 90 stupňů, čímž vzniká perfektní nástupní prostor. Ve druhé řadě už mám před koleny i nad hlavou místa dostatek, kabina působí vzdušným dojmem i díky proskleným bočním oknům a panoramatické střeše, která neukrajuje mnoho z místa pro zadní pasažéry. Na rozdíl od předchozího x-trailu se i vzadu sedí níže. Nemáte tedy pocit, že jste nad posádkou vpředu, což je během delšího cestování příjemnější i přirozenější.
Tradice v hlavní roli
Pochvalu si zaslouží i samotné pracoviště řidiče. Nejen pro pohodlné sedačky se širokými možnostmi rozsahu, komfortním sezením a dostatečným bočním vedením, ale i samotné zpracování interiéru. Materiály jsou převážně měkčené, příjemné na dotek a tradiční interiérovou šeď v testovaných exemplářích rozbíjí světle hnědá kůže. Jistě, strasti všedních rodinných dní na ní asi zanechají stopy hodně brzy, ale podívejte se do fotogalerie. Nevypadá šmrncovně?
Obrovský pokrok udělal x-trail také po stránce digitalizace. Klasické budíky nahrazuje 12,3“ digitální přístrojový štít, stejný rozměr má i obrazovka multimediálního systému. Oba displeje mají kvalitní a ostrý obraz a na jednotlivé pokyny reagují svižně. Samozřejmostí je podpora Apple CarPlay a Android Auto. Ač se moderními technologiemi v kabině nešetří, stále zůstal zachován samostatný panel pro nastavení teploty a fungování klimatizace. I když jde dle jiných výrobců o zastaralé řešení, Nissan ukazuje, že i tlačítka mohou být do přístrojovky zakomponována a navíc vypadat šmrncovně.
Tříválec generuje
Pro novou generaci x-trailu je stěžejní 1,5litrový benzinový tříválec, jenž však kola roztáčí pouze v základní 120kW verzi. U testovaného pohonu e-POWER slouží coby generátor elektřiny, přímá vazba na kola tu není.
Jak už jsem avizoval, zkoušeli jsme absolutní vrchol nabídky, tedy hybrid s pohonem všech kol e-4ORCE, jenž je tady řešen souhrou dvou elektromotorů. Přední generuje 330, zadní pak 195 newtonmetrů. Systémový výkon soustavy je 157 kW. Takové parametry stačí vozu ke zrychlení z klidu na stovku za 7 sekund a maximální rychlosti 180 km/h. A pozor, při brzdění rekuperují oba elektromotory, což kromě jiného eliminuje náklony karoserie během zpomalování. Energie se ukládá do akumulátoru s kapacitou 1,7 kWh, umístěn je netradičně pod předními sedačkami.
Samotné svezení je velmi podobné elektromobilu. Reakce na sešlápnutí akcelerátoru je okamžitá a zrychlení probíhá lineárně. Tříválec se výrazně ozve až při razantním sešlápnutí v táhlém kopci, při „normálním“ zrychlování jen ševelí někde v povzdálí. Pohon i auto samotné mi přijdou odhlučněné ještě o kousek lépe než menší qashqai, se kterým jsme na akci vyrazili, a tak máme přímé porovnání. Síly pro hbité předjetí či připojení do rychlejšího pruhu má pohon dostatek, dokonce v dálničním tempu zvládá po přidání ochotně zrychlovat. V nižších rychlostech jsem si několikrát všiml elektrického hvízdotu pohonné soustavy. Ne že by to vyloženě obtěžovalo, citlivějším jedincům však může i takovýto nenápadný zvuk na dlouhých cestách vadit.
A spotřeba? S lehčí nohou se x-trail proplétal slovinskými cestičkami s odběrem kolem 6 l/100 km, trocha snahy a jistě by to zvládl i za méně. Když jsme pak do testovací trasy zakomponovali i několik razantních zrychlení, vzrostl apetit k sedmi litrům, ani na dálnici se ale nešplhal výrazně přes. Na podrobnější hodnoty si ale počkejme do tradičního týdenního testu.
Komfortní i nebojácný
Platformu CMF-C už jsem zmínil, dodat však musím ještě víceprvkovou zadní nápravu a hlavně obouvaná dvactiplacová kola. Byť má podvozek tužší naladění, ani takový rozměr nezabraňuje preciznímu žehlení nerovností a stabilním průjezdům rozbitými úseky. Vůz zvládá svou 1,8tunovou hmotnost dost dlouho maskovat, v utažených zatáčkách tak působí lehce a obratně.
Řízení je lehčí, pořád ale dostatečně přesné i při náhlé změně směru. K jízdním vlastnostem tak po první várce kilometrů nemám příliš mnoho výhrad. Příjemným bonusem jsou schopnosti auta v terénu. Absence mechanické čtyřkolky vás mrzet nemusí, „elektrická“ je totiž během offroadové vložky obdobně schopná, navíc na pokyn plynem reaguje bez prodlevy a účinek lze mnohem lépe dávkovat. Do prudkého kopce auto šplhá srdnatě a poradí si i v situaci, kdy dvě kola napříč zcela ztratí kontakt s vozovkou. Jasně, takové extrémy s x-trailem asi nebudete zažívat každý den, přesto jeho schopnosti mimo zpevněné cesty (v kombinaci se světlostí 200 mm) tu a tam přijdou vhod.
Závěr
Výroba nového Nissanu X-Trail v japonském závodě odstartovala, úvodní exempláře dorazí k dealerům ještě před koncem letošního roku, první zákazníci se dočkají v prvním kvartálu toho příštího. Tajemstvím už nejsou ani české ceny. Čtvrtá generace startuje na částce 849.990 Kč, spokojíte-li se s úvodní výbavou Visia, základním tříválcem o síle 120 kW a pohonem předních kol. Zkoušená kombinace startuje od druhé výbavy Acenta a začíná na 1.074.990 Kč.
Nový X-Trail potěší komfortní jízdou a kultivovaným hybridem, který o sobě dává výrazněji vědět jen ve specifických situacích. Milým překvapením je moderní interiér, který ale nezanevřel na tradiční tlačítka. Stejně tak si zaslouží pochvalu pohon všech kol, který se minimálně v lehkém terénu rozhodně neztratí. Absence větších motorů zamrzí, doba už je ale taková. Když budete mít příležitost, určitě japonskou novinku vyzkoušejte. Její hybrid je totiž obzvlášť zajímavým kusem techniky.
Plusy
- Elegantní vzhled
- Hodnotný a prostorný interiér
- Plynulé zrychlení
- Komfortní podvozek
- Schopnosti v lehkém terénu
Minusy
- Monotónní zvuk tříválce při vytočení…
- …a elektrický hvízdot v nižších rychlostech
- Absence větších motorů
Nissan X-Trail 2022: technické údaje a české ceny | |||
Motor | 1.5 VC-T MHEV | e-Power | e-Power e-4orce |
Role motoru | Pohon kol | Generátor elektřiny | |
Objem [ccm] | 1497 | ||
Výkon [kW/ot.min] | 120/4800 | 116/4600 | |
Točivý moment [N.m] | 300 | 250 | |
Elektromotor [kW] | - | 150 | 157 |
Kapacita baterie [kWh] | - | 1,73 | |
Pohon | 2WD | 4WD | |
Zrychlení [s] | 9,6 | 8 | 7,0 (7,2) |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 170 | 180 |
Kom. spotřeba [l/100 km] | 7,1-7,5 (7,2-7,6) | 5,8-6,2 | 6,3-6,6 (6,4-6,7) |
Poh. hmotnost [kg] | 1589 (1640) | 1725 | 1833 (1886) |
Objem zavazadelníku [l] | 585 (485) | 575 | 575 (485) |
Cena Visia [Kč] | 849.990 | 969.990 | - |
Cena Acenta [Kč] | 899.990 | 1.019.990 | 1.074.990 |
Cena N-Connecta [Kč] | 959.990 | 1.079.990 | 1.134.990 |
Cena Tekna [Kč] | 1.029.990 | 1.149.990 | 1.204.990 |
Cena Tekna+ [Kč] | 1.099.990 | 1.219.990 | 1.247.990 |
*údaje v závorce platí pro sedmimístnou konfiguraci |