První jízda s novým Subaru Forester: Šestý schod do nebe
Všestranné SUV Subaru Forester je jedním z klíčových modelů japonské automobilky nejen ve světě, ale i u nás. Nyní se nám představila jeho šestá generace.
Do Evropy sice nový forester dorazil s ročním zpožděním od uvedení v Severní Americe, ale tomu se nelze divit. Za 27 let se ho prodalo pět milionů kusů, a z toho 2,2 milionu v USA. Za posledních deset let to bylo 1,6 milionu. Je neuvěřitelné, že tamní silnice stále brázdí jeden a půl milionu foresterů, což vypovídá o jeho oblíbenosti i bytelnosti. I nám v Evropě tento model přirostl k srdci pro svou praktičnost, komfortní jízdní vlastnosti a mimořádné schopnosti v terénu.
Přicházející šestá generace není až tak revoluční, protože technicky hodně vychází z předchozího, pátého provedení. Stojí také na modulární platformě SGP a s předchůdcem sdílí shodný rozvor náprav, světlou výšku nebo mild-hybridní dvoulitrový boxer. Vše je ale náležitě vylepšeno. Forester dostal moderní prvky, které známe i z ostatních novějších „subárek“, a také něco navíc.
Modernější přístup
Od předchozí generace rozeznáte novinku na první pohled díky přepracovanému exteriéru. Přední část se vyznačuje výraznou horizontální linií, která spojuje masku chladiče se světlomety v jednolitý celek, což automobil opticky rozšiřuje. Přestože je silueta pětidveřové karoserie stále velmi podobná, je nový forester lehce rozpoznatelný i z boku. Hlavní zásluhu na tom mají vystouplé lemy blatníků s výrazným prolisem a hranatějším oplastováním, rovná spodní linie oken, která je na obou koncích zvednutá, nově tvarovaná vnější zpětná zrcátka, nižší plné střešní nosiče i lišta v zadním sloupku s nápisem Symmetrical AWD. Vzadu si všímáme propojených skupinových svítilen a nápisu Forester vyraženého do víka kufru. Různá křidélka, výstupky a lišty přitom zlepšují obtékání vzduchu a aerodynamiku. Proměnila se také kabina, která převzala architekturu z crosstreku. Palubní desce tak dominuje svisle orientovaný 11,6“ dotykový displej infotainmentu s velkými ikonami. Potěšilo nás zachování jednoduchých analogových budíků s mechanickými ručičkami a maximálně jsme spokojeni s prostorností kabiny, která zůstala na stejné úrovni.

S řadou vylepšení
Konstruktéři zapracovali na platformě. Díky častějšímu využití lepených spojů (ze zhruba 8 metrů na 27) a výztuh z pevnostní oceli je její torzní tuhost lepší o deset procent. Navíc se změnilo i dvoupastorkové hřebenové řízení s elektrickým posilovačem. Už tak výborné jízdní vlastnosti forester posouvá na vyšší úroveň. Když na polygonu přesedáme z předchozího modelu do nového, cítíme lepší stabilitu v zatáčkách, rychlejší odezvu řízení při slalomu i vyšší komfort na úseku s dlažbou. Také hluk uvnitř je menší, protože mezi střechou a stropnicí je nová zvuková izolace. A stejně jako crosstrek dostal i forester zcela nová sedadla s výraznějším bočním vedením. Jejich specialitami je také uchycení ližin přímo na podlahu nebo podpora pánve. Tělo by mělo být v sedadlech lépe zafixované a kývání hlavy ze strany na stranu by mělo být o 44 % menší.
Úpravami prošel i dvoulitrový e-boxer a bezstupňová převodovka s integrovaným elektromotorem o výkonu 12,3 kW. Změnily se blok a hlava válců, pístní kroužky, EGR ventil a další drobnosti zlepšující efektivitu a snižující vibrace. Řídicí elektronika je nyní nastavena tak, aby lépe využívala elektřinu z 0,6 kWh baterie – lépe se využívá její kapacita. Bohužel výkon plochého čtyřválce klesl z původních 110 na 100 kW a točivý moment ze 194 na 182 Nm. Na dynamice to až tak znát není a pozitivní také je, že forester dál utáhne 1870 kg těžký přívěs.
Porovnání rozměrů | |||
Forester VI. | Forester V. | Rozdíl | |
Délka (mm) | 4670 | 4640 | 30 |
Šířka (mm) | 1830 | 1815 | 15 |
Výška (mm) | 1730 | 1730 | 0 |
Rozvor (mm) | 2670 | 2670 | 0 |
Světlá výška (mm) | 220 | 220 | 0 |
Objem kufru (l) | 508/1731 | 509/1779 | -1/-48 |
Bezpečně v terénu
Zapomenout nesmíme ani na zdokonalený stálý pohon všech kol X-Mode, u nějž se změnila distribuce síly mezi přední a zadní nápravu z 50:50 na 60:40. Více se v terénu zapojuje elektromotor a na lesních cestách, v pískových dunách i na krkolomných sjezdech nám forester ukazuje, že zvládá neuvěřitelné věci. Všechny systémy nyní spolupracují jemněji bez sebemenšího cuknutí, takže stačí sešlápnout plyn na správnou úroveň, a subaru se vyhrabe z každé svízelné situace – i na silničních pláštích. Při sledování okolí a odhalování překážek pomáhá i čtveřice kamer kolem celého vozu, umožňují i pohled z ptačí perspektivy.
Modernizací prošel také bezpečnostní systém EyeSight. Ten má jako u crosstreku nyní tři kamery a pět nových funkcí. Například předkolizní brzdění, když přijíždí vozidlo z boku a zaznamená i chodce na přechodu, nebo inteligentní omezovač rychlosti, který reaguje na dopravní značky. Novinkou i v rámci značky je nouzové zastavení, pokud řidič není schopen ovládat vozidlo například kvůli náhlé zdravotní indispozici. I to jsme si vyzkoušeli. V zatáčce dáváme ruce z volantu a forester se drží v pruzích. Po chvilce nás upozorní pípáním a oranžovými diodami, že máme převzít kontrolu nad vozem. Potom se zvukové varování zintenzivní a kontrolka bliká červeně. Následně s námi cukne přibrzděním a nakonec sám zastaví – ne v zatáčce, ale až na rovině, kde stojící vůz bude lépe vidět.
Cena ještě nebyla stanovena, ale Subaru Forester se o svou budoucnost bát nemusí. Je totiž ještě propracovanější než dříve.
Plusy
- Vynikající podvozek
- Schopnosti v terénu
- Prostorná kabina
- Přesné řízení
- Bohatá bezpečnostní výbava
- Vstupy USB-A i USB-C
Minusy
- Slabý motor
- Vyšší spotřeba
Technická data Subaru Forester | |
Motorizace | 2.0 e-Boxer |
Motor, ventilový rozvod | benzinový H4, DOHC, mild hybrid |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Největší výkon (kW/min-1) | 100/5600 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 182/4000 |
Výkon elektromotoru (kW) | 12,3 |
Kapacita baterie (kWh) | 0,6 |
Převodovka | bezestupňový automat CVT |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 188 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 12,2 |
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) | 8,1 |