Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Subaru Forester 2.0 e-Boxer
Subaru Forester 2.0 e-Boxer
Subaru Forester 2.0 e-Boxer
Subaru Forester 2.0 e-Boxer
39
Fotogalerie

TEST Subaru Forester 2.0 e-Boxer – Kliďas pro staromilce

Lukáš Volšický

Subaru Forester sice v posledních letech neprošlo žádnou dramatickou modernizací, ale přesto je tu skupina lidí, jimž právě tohle může vyhovovat. Tohle SUV si oblíbí hlavně klidní řidiči a odpůrci módních výstřelků v jednom.

Design, interiér

Životní cyklus aktuální páté generace Subaru Forester se v Evropě blíží ke konci. V Česku se prodává už necelých pět let a zanedlouho jej nahradí nový pokračovatel, který se během loňského podzimu oficiálně představil na autosalonu v Los Angeles. Forester přitom v posledních letech neprošel žádnými zásadními změnami a posledního výrazného faceliftu se dočkal už v roce 2022.

Charakteristickou novinkou poslední modernizace současného foresteru se tehdy stala nová výrazně přepracovaná příď s agresivnější tváří. Tu vyvolávají hlavně nové BiLED světlomety s vysokým světelným výkonem a natáčením směru svícení do zatáček v základní výbavě. Pro Subaru, jež se v posledních letech soustředí zejména na bezpečnost, je to další krok k tomu, aby do roku 2030 vymýtilo světelné nehody ve svých modelech.

Japonská automobilka s nejnovější evolucí svého prostředního SUV současně uvedla i vylepšenou čtvrtou generaci systému EyeSight. Ten s dvojicí kamer za čelním sklem má dvojnásobné zorné pole a podporuje jedenáct bezpečnostních funkcí, z nichž tři jsou nové – automatické nouzové řízení, adaptivní tempomat s centrováním v jízdním pruhu a prevence vybočení.

Od tohoto faceliftu se však forester nedočkal žádných novinek a v Česku se stále prodává zatím nejnovější modelový rok 2023. Ten zaujal hlavně novou exkluzivnější specifikací Black Edition, zakládající na vrcholné výbavě Executive a pyšnící se specifickými černě lakovanými doplňky. A letos se nám forester znovu dostal do rukou v nejvyšší výbavě, avšak v obyčejnější specifikaci s červenou metalízou a hnědým interiérem.

Subaru Forester 2.0 e-BoxerSubaru Forester 2.0 e-Boxer | auto.cz/David Rajdl

Ideál pro staromilce

Subaru Forester ctí heslo japonských inženýrů – nezáleží na tom jak to vypadá, ale musí to fungovat. Tak bych z dnešního pohledu jednou větou zhodnotil interiér vozu. Ten totiž během dlouhých let aktuální generace neprošel žádnými vylepšeními a stále zakládá na architektuře s klasickým analogovým přístrojovým štítem s malým displejem palubního počítače, digitální kapličkou a už docela zastaralým dotykovým infotainmentem.

Vedle nejnovějších dnešních aut však právě tohle může být to, co osloví potenciální zákazníky. Nikde na vás nesvítí obrovské displeje, nemusíte být „ajťák“, abyste se zorientovali v dotykovém ovládání na centrální obrazovce infotainmentu. A ani si nemusíte spojovat auto s aplikací v mobilním telefonu, aby bylo uživatelsky snesitelné a pamatovalo si vaše nastavení. Subaru na to vyzrálo nenápadnou kamerou systému monitorování řidiče, která vás pozná už při nastupování do vozu a vše nastaví tak, jak to chcete mít. Stačí mít uživatelský profil.

Tohle SUV se prostě musí líbit všem staromilcům, protože tohle je snad největší výstřelek, jaký v něm najdete. Když tedy na chvíli opomenu systém EyeSight, jež si ale žije svým životem a nijak vás neobtěžuje až na výjimky, kdy se občas leká pevných překážek okolo silnice, jako jsou betonové překážky chránící chodce, jež si plete s protijedoucími auty. Naštěstí se to stává jen ve vzácných případech.

Ve foresteru směr jízdy volíte poctivou pákou, klimatizace má ovládací tlačítka i kolečka a relativně malou nabídkou v menu infotainmentu můžete procházet stiskem velkých tlačítek pod displejem. Nikde v něm nenajdete žádnou záludnost nebo tlačítko, u něhož byste museli dlouze přemýšlet, co znamená a co dělá. Pokud si zrovna teď chcete postesknout, že na dnešním trhu už neexistují „auta jako dřív“, ještě počkejte – forester stále je jedním z nich.

Subaru Forester 2.0 e-BoxerSubaru Forester 2.0 e-Boxer | auto.cz/David Rajdl

Praktičnost

Subaru Forester je prostorným SUV, u něhož starší architektura interiéru přispívá k celkové příjemné ergonomii. Díky vyšší výšce a velkému úhlu otevírání dveří se do foresteru pohodlně nastupuje, s velkým prosklením je z něj výborný výhled, a dokonce i na zadní sedadla se bez problémů posadí osoby s vysokým vzrůstem.

Zavazadlový prostor pak disponuje solidním základním objemem 509 litrů, jež sklopením zadních opěradel můžete zvětšit až na 1779 litrů a dosáhnout ložné plochy až 1,98 metru čtverečních. Bohužel však forester nedisponuje žádnou rezervou, protože prostor pod podlahou kufru využívá elektrifikované pohonné ústrojí. Subaru navíc rezervní kolo nenabízí ani v originálním příslušenství.

Video placeholder
Subaru Forester STI Sport Black Interior Selection • Subaru

Motor, jízdní vlastnosti

Subaru Forester se v Česku prodává velmi jednoduchým způsobem – přijdete k prodejci, vyberete si paket výbavy, barvu a odcházíte. Už od uvedení aktuální generace se totiž v Evropě prodává výhradně s jedinou mild-hybridní motorizací e-Boxer. Srdcem foresteru je atmosférický dvoulitrový čtyřválcový boxer s kompaktním elektromotorem v bezestupňovém automatu Lineartronic a pro značku tradičním pohonem všech kol Symmetrical AWD.

Subaru Forester e-Boxer tak disponuje maximálním výkonem 110 kW (150 koní) a vrcholným točivým momentem 194 newtonmetrů. V převodovce integrovaný elektromotor má 12,3 kW a 66 newtonmetrů a čerpá elektrickou energii z lithium-ion akumulátoru s kapacitou necelých 0,6 kWh, uloženého pod podlahou zavazadlového prostoru.

Ideál pro kliďase

Technicky je elektrifikovaný e-Boxer někde na pomezí hybridu a mild-hybridu, protože oproti normálním mild-hybridům umí jet čistě na elektřinu do rychlosti až 40 km/h, přičemž mu elektřina vystačí až na 1,6 kilometru jízdy. To je však spíše teorie, protože abyste zvládli jet čistě na elektromotor, musíte na plyn šlapat velmi jemně a velmi plynule. Stačí nepatrně víc přidat a už se přidává i spalovací motor. Nejčastěji tak na elektromotor parkujete, kdy jen uvolňujete brzdu a forester se rozjíždí sám.

Žádnou novinkou pak není slaboučká dynamika. Hybridní forester bude vyhovovat zejména řidičům, kteří nikam nepospíchají a nemají tendence jezdit rychle. Forester to totiž ani moc neumí. Připojování se na dálnici téměř vždy dělá na plný plyn, kdy bezestupňové CVT využívá maximálního točivého momentu, s čímž je bohužel spojena i vyšší hlučnost od motoru. V tom okamžiku prostupuje jinak slušným odhlučněním kabiny.

Boxer ochotně reaguje na sebemenší přidání nebo ubrání plynu, ale foresteru chvíli trvá, než nabere tempo, přičemž na dálnici ve vyšší zátěži točí i 4000 ot./min. a více. A s atmosférickým plněním si dynamiku musíte zasloužit, protože relativně nízký výkon musíte hledat až ve vysokých otáčkách. Forester e-Boxer tak zvládá akceleraci z 0 na 100 km/h za 11,8 sekundy a vyvine maximální rychlost 188 km/h.

Subaru Forester 2.0 e-BoxerSubaru Forester 2.0 e-Boxer | auto.cz/David Rajdl

V zatáčkách exceluje

Pokud nikam nespěcháte, raději vynechte dálnice a jeďte po okreskách. Tam je zatím nejnovější forester ve svém přirozeném prostředí, a jakmile dosáhnete cestovního tempa, nemá problém jej udržet v zatáčkách. Sice neumí moc předjíždět a nemá na to sílu, zato na pohodovou jízdu je příjemným společníkem. Od řízení přenáší slušnou zpětnou vazbu, a když se vrhnete do oblouků po hlavě, díky skvělému podvozku drží stopu a agilně reaguje na povely volantem, aniž by trpěl velkými náklony.

V zatáčkách tak umí jet i ostřejším tempem, a když na okreskách potkáte protijedoucí řidiče, jež vám nenechají moc prostoru, nebojí se ani jízdy po krajnici nebo za její hranicí. Není totiž dalším načančaným módním SUV, ale poctivým strojem, s nímž můžete vyrazit i do lehčího terénu a nezpomalovat v něm. Prostě přidejte, ať se práší za kočárem, jak tomu u subaru má být.

A ačkoliv jde o SUV bez rámové konstrukce, redukce nebo klasických uzávěrek diferenciálů, v Subaru jej vybavili elektronickým asistentem X-Mode, jež právě uzávěrky umí simulovat. Se světlou výškou 220 milimetrů a solidními nájezdovými úhly vám v běžném českém terénu nehrozí moc nebezpečí.

Za kolik jezdí?

Subaru Forester ovšem umí zklamat i maximálním dojezdem a spotřebou paliva. S 48litrovou nádrží reálně ujede jen okolo 450 kilometrů na jedno natankování a příznivá není ani spotřeba. Automobilka sice uvádí oficiální údaj 8,1 l/100 km v cyklu WLTP, ale reálně se pohybuje okolo 9 až 10 l/100 km. Zvláště s přihlédnutím k dynamice, jakou za to dostanete, je to až příliš.

Závěr

Subaru Forester sice z dnešního pohledu zaostává za nejnovějšími trendy a výkonově patří k těm nejslabším a nejpomalejším SUV na českém trhu, ale i přesto má svá pozitiva. Největším lákadlem je celková praktičnost a terénní schopnosti, kterou oceníte zejména na venkově, když tu a tam musíte vyrazit mimo asfalt.

Velkým lákadlem pro určitou skupinu lidí může být i absence moderních ovládacích v prvků v kabině. Velké dotykové displeje nemusí vyhovovat všem a starý dobrý tlačítkový interiér představuje i jistou robustnost, díky níž má forester stále co nabídnout.

Srovnání s hlavní konkurencíSubaru ForesterSubaru OutbackToyota RAV4
Motorizace2.0i E-Boxer2.5i2.5i Hybrid
Motorzážehovýzážehovýzážehový
Zdvihový objem [cm3]195524982487
Největší výkon [kW/min]110/5600124/5000-5800131/5700
Převodovkae-CVTCVTe-CVT
Max. rychlost [km/h]188193180
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,810,28,4
Komb. spotřeba [l/100 km]8,18,65,8
Emise CO2 [g/km]185169132
Objem zavazadlového prostoru [l]509561580
Pohotovostní hmotnost [kg]166217391645
Rozměry d x š x v [mm]4640x1815x17304870x1875x16754600x1855x1685
Rozvor [mm]267027452690
Cena od [Kč]965.0001.110.0001.064.900

Plusy

  • Jízdní vlastnosti a komfort
  • Prostornost
  • Neztratí se v terénu
  • Někomu může vyhovovat starší architektura interiéru

Minusy

  • Slabá dynamika
  • Zastaralá multimédia

Nejlevnější verze modelu965.000 Kč (Active)
Základ s testovaným motorem965.000 Kč (Active)
Testovaný vůz bez příplatků1.190.000 Kč (Executive)
Testovaný vůz s výbavou1.190.000 Kč (Executive)

 

Subaru Forester 2.0 e-Boxer
Cena základní sestavy
1 190 000 Kč
Výbava základní sestavy
Aktivní natáčení BiLED přední světlomety s aut. vyrovnáváním výšky a LED denním svícením, přední LED mlhovky, zadní světla LED, světelný senzor, ostřikovače světlometů, tónovaná skla s UV ochranou, zatmavená zadní okna, dešťový senzor, 17palcová kola z lehké slitiny, střešní ližiny, čalounění sedadel tkaninou – tmavé, kožený volant, kožená hlavice volící páky převodovky, elektricky nastavitelná přední sedadla v 8 směrech, dělení opěradel zadních sedadel 60:40, bezklíčový přístup a startování, zásuvka 12V (ve středové konzoli, loketní opěrce, zavazadlovém prostoru), elektrické ovládání dveří zavazadlového prostoru, upevňovací oka (4x) a háčky (4x) v zavazadlovém prostoru a háčky na stropu (2x), odkládací schránky pod podlahou v zavazadlovém prostoru, dvouzónová automatická klimatizace, ovládání klimatizace pomocí gest, vyhřívání vnějších zrcátek, vyhřívaný volant, vyhřívání sedadel vpředu i vzadu, rozhraní Apple CarPlay/Android Auto, parkovací kamera s ostřikovačem, multifunkční displej, adaptivní tempomat, v obou osách nastavitelný volant, X-Mode systém jízdního režimu, program pro tažení – stabilizace přívěsu, bezpečnostní systém na podporu řízení EyeSight, detekce vozů v mrtvém úhlu, automatické brzdění při přiblížení se k překážce při couvání, parkovací senzory vzadu, kamera pro sledování prostoru vedle vozu, systém monitorování řidiče, manuální omezovač rychlosti, dojezdová opravná sada pneumatik a další
Cena testované sestavy
1 190 000 Kč
Výbava testované sestavy
základní
Motor
Typ motoru:
zážehový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
1955
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
110 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
194 / 4000 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
188
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
11.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 8.1
Emise CO2:
185
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
509 / 1779
Objem nádrže (l):
48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1662 / 448
Subaru Forester 2.0 e-Boxer schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4640
b) šířka (mm):
1815
c) výška (mm):
1730
d) rozvor (mm):
2670
e) rozchod vpředu (mm):
1565
f) rozchod vzadu (mm):
1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
890 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
910
k) šířka vpředu (mm):
1505
l) šířka vzadu (mm):
1485
délka sedáku vpředu (mm):
500
délka sedáku vzadu (mm):
480
výška opěradla vpředu (mm):
610
výška opěradla vzadu (mm):
620
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano