TEST Subaru Forester 2.0 e-Boxer – Kliďas pro staromilce
Subaru Forester sice v posledních letech neprošlo žádnou dramatickou modernizací, ale přesto je tu skupina lidí, jimž právě tohle může vyhovovat. Tohle SUV si oblíbí hlavně klidní řidiči a odpůrci módních výstřelků v jednom.
Design, interiér
Životní cyklus aktuální páté generace Subaru Forester se v Evropě blíží ke konci. V Česku se prodává už necelých pět let a zanedlouho jej nahradí nový pokračovatel, který se během loňského podzimu oficiálně představil na autosalonu v Los Angeles. Forester přitom v posledních letech neprošel žádnými zásadními změnami a posledního výrazného faceliftu se dočkal už v roce 2022.
Charakteristickou novinkou poslední modernizace současného foresteru se tehdy stala nová výrazně přepracovaná příď s agresivnější tváří. Tu vyvolávají hlavně nové BiLED světlomety s vysokým světelným výkonem a natáčením směru svícení do zatáček v základní výbavě. Pro Subaru, jež se v posledních letech soustředí zejména na bezpečnost, je to další krok k tomu, aby do roku 2030 vymýtilo světelné nehody ve svých modelech.
Japonská automobilka s nejnovější evolucí svého prostředního SUV současně uvedla i vylepšenou čtvrtou generaci systému EyeSight. Ten s dvojicí kamer za čelním sklem má dvojnásobné zorné pole a podporuje jedenáct bezpečnostních funkcí, z nichž tři jsou nové – automatické nouzové řízení, adaptivní tempomat s centrováním v jízdním pruhu a prevence vybočení.
Od tohoto faceliftu se však forester nedočkal žádných novinek a v Česku se stále prodává zatím nejnovější modelový rok 2023. Ten zaujal hlavně novou exkluzivnější specifikací Black Edition, zakládající na vrcholné výbavě Executive a pyšnící se specifickými černě lakovanými doplňky. A letos se nám forester znovu dostal do rukou v nejvyšší výbavě, avšak v obyčejnější specifikaci s červenou metalízou a hnědým interiérem.
Ideál pro staromilce
Subaru Forester ctí heslo japonských inženýrů – nezáleží na tom jak to vypadá, ale musí to fungovat. Tak bych z dnešního pohledu jednou větou zhodnotil interiér vozu. Ten totiž během dlouhých let aktuální generace neprošel žádnými vylepšeními a stále zakládá na architektuře s klasickým analogovým přístrojovým štítem s malým displejem palubního počítače, digitální kapličkou a už docela zastaralým dotykovým infotainmentem.
Vedle nejnovějších dnešních aut však právě tohle může být to, co osloví potenciální zákazníky. Nikde na vás nesvítí obrovské displeje, nemusíte být „ajťák“, abyste se zorientovali v dotykovém ovládání na centrální obrazovce infotainmentu. A ani si nemusíte spojovat auto s aplikací v mobilním telefonu, aby bylo uživatelsky snesitelné a pamatovalo si vaše nastavení. Subaru na to vyzrálo nenápadnou kamerou systému monitorování řidiče, která vás pozná už při nastupování do vozu a vše nastaví tak, jak to chcete mít. Stačí mít uživatelský profil.
Tohle SUV se prostě musí líbit všem staromilcům, protože tohle je snad největší výstřelek, jaký v něm najdete. Když tedy na chvíli opomenu systém EyeSight, jež si ale žije svým životem a nijak vás neobtěžuje až na výjimky, kdy se občas leká pevných překážek okolo silnice, jako jsou betonové překážky chránící chodce, jež si plete s protijedoucími auty. Naštěstí se to stává jen ve vzácných případech.
Ve foresteru směr jízdy volíte poctivou pákou, klimatizace má ovládací tlačítka i kolečka a relativně malou nabídkou v menu infotainmentu můžete procházet stiskem velkých tlačítek pod displejem. Nikde v něm nenajdete žádnou záludnost nebo tlačítko, u něhož byste museli dlouze přemýšlet, co znamená a co dělá. Pokud si zrovna teď chcete postesknout, že na dnešním trhu už neexistují „auta jako dřív“, ještě počkejte – forester stále je jedním z nich.
Praktičnost
Subaru Forester je prostorným SUV, u něhož starší architektura interiéru přispívá k celkové příjemné ergonomii. Díky vyšší výšce a velkému úhlu otevírání dveří se do foresteru pohodlně nastupuje, s velkým prosklením je z něj výborný výhled, a dokonce i na zadní sedadla se bez problémů posadí osoby s vysokým vzrůstem.
Zavazadlový prostor pak disponuje solidním základním objemem 509 litrů, jež sklopením zadních opěradel můžete zvětšit až na 1779 litrů a dosáhnout ložné plochy až 1,98 metru čtverečních. Bohužel však forester nedisponuje žádnou rezervou, protože prostor pod podlahou kufru využívá elektrifikované pohonné ústrojí. Subaru navíc rezervní kolo nenabízí ani v originálním příslušenství.
Motor, jízdní vlastnosti
Subaru Forester se v Česku prodává velmi jednoduchým způsobem – přijdete k prodejci, vyberete si paket výbavy, barvu a odcházíte. Už od uvedení aktuální generace se totiž v Evropě prodává výhradně s jedinou mild-hybridní motorizací e-Boxer. Srdcem foresteru je atmosférický dvoulitrový čtyřválcový boxer s kompaktním elektromotorem v bezestupňovém automatu Lineartronic a pro značku tradičním pohonem všech kol Symmetrical AWD.
Subaru Forester e-Boxer tak disponuje maximálním výkonem 110 kW (150 koní) a vrcholným točivým momentem 194 newtonmetrů. V převodovce integrovaný elektromotor má 12,3 kW a 66 newtonmetrů a čerpá elektrickou energii z lithium-ion akumulátoru s kapacitou necelých 0,6 kWh, uloženého pod podlahou zavazadlového prostoru.
Ideál pro kliďase
Technicky je elektrifikovaný e-Boxer někde na pomezí hybridu a mild-hybridu, protože oproti normálním mild-hybridům umí jet čistě na elektřinu do rychlosti až 40 km/h, přičemž mu elektřina vystačí až na 1,6 kilometru jízdy. To je však spíše teorie, protože abyste zvládli jet čistě na elektromotor, musíte na plyn šlapat velmi jemně a velmi plynule. Stačí nepatrně víc přidat a už se přidává i spalovací motor. Nejčastěji tak na elektromotor parkujete, kdy jen uvolňujete brzdu a forester se rozjíždí sám.
Žádnou novinkou pak není slaboučká dynamika. Hybridní forester bude vyhovovat zejména řidičům, kteří nikam nepospíchají a nemají tendence jezdit rychle. Forester to totiž ani moc neumí. Připojování se na dálnici téměř vždy dělá na plný plyn, kdy bezestupňové CVT využívá maximálního točivého momentu, s čímž je bohužel spojena i vyšší hlučnost od motoru. V tom okamžiku prostupuje jinak slušným odhlučněním kabiny.
Boxer ochotně reaguje na sebemenší přidání nebo ubrání plynu, ale foresteru chvíli trvá, než nabere tempo, přičemž na dálnici ve vyšší zátěži točí i 4000 ot./min. a více. A s atmosférickým plněním si dynamiku musíte zasloužit, protože relativně nízký výkon musíte hledat až ve vysokých otáčkách. Forester e-Boxer tak zvládá akceleraci z 0 na 100 km/h za 11,8 sekundy a vyvine maximální rychlost 188 km/h.
V zatáčkách exceluje
Pokud nikam nespěcháte, raději vynechte dálnice a jeďte po okreskách. Tam je zatím nejnovější forester ve svém přirozeném prostředí, a jakmile dosáhnete cestovního tempa, nemá problém jej udržet v zatáčkách. Sice neumí moc předjíždět a nemá na to sílu, zato na pohodovou jízdu je příjemným společníkem. Od řízení přenáší slušnou zpětnou vazbu, a když se vrhnete do oblouků po hlavě, díky skvělému podvozku drží stopu a agilně reaguje na povely volantem, aniž by trpěl velkými náklony.
V zatáčkách tak umí jet i ostřejším tempem, a když na okreskách potkáte protijedoucí řidiče, jež vám nenechají moc prostoru, nebojí se ani jízdy po krajnici nebo za její hranicí. Není totiž dalším načančaným módním SUV, ale poctivým strojem, s nímž můžete vyrazit i do lehčího terénu a nezpomalovat v něm. Prostě přidejte, ať se práší za kočárem, jak tomu u subaru má být.
A ačkoliv jde o SUV bez rámové konstrukce, redukce nebo klasických uzávěrek diferenciálů, v Subaru jej vybavili elektronickým asistentem X-Mode, jež právě uzávěrky umí simulovat. Se světlou výškou 220 milimetrů a solidními nájezdovými úhly vám v běžném českém terénu nehrozí moc nebezpečí.
Za kolik jezdí?
Subaru Forester ovšem umí zklamat i maximálním dojezdem a spotřebou paliva. S 48litrovou nádrží reálně ujede jen okolo 450 kilometrů na jedno natankování a příznivá není ani spotřeba. Automobilka sice uvádí oficiální údaj 8,1 l/100 km v cyklu WLTP, ale reálně se pohybuje okolo 9 až 10 l/100 km. Zvláště s přihlédnutím k dynamice, jakou za to dostanete, je to až příliš.
Závěr
Subaru Forester sice z dnešního pohledu zaostává za nejnovějšími trendy a výkonově patří k těm nejslabším a nejpomalejším SUV na českém trhu, ale i přesto má svá pozitiva. Největším lákadlem je celková praktičnost a terénní schopnosti, kterou oceníte zejména na venkově, když tu a tam musíte vyrazit mimo asfalt.
Velkým lákadlem pro určitou skupinu lidí může být i absence moderních ovládacích v prvků v kabině. Velké dotykové displeje nemusí vyhovovat všem a starý dobrý tlačítkový interiér představuje i jistou robustnost, díky níž má forester stále co nabídnout.
Srovnání s hlavní konkurencí | Subaru Forester | Subaru Outback | Toyota RAV4 |
Motorizace | 2.0i E-Boxer | 2.5i | 2.5i Hybrid |
Motor | zážehový | zážehový | zážehový |
Zdvihový objem [cm3] | 1955 | 2498 | 2487 |
Největší výkon [kW/min] | 110/5600 | 124/5000-5800 | 131/5700 |
Převodovka | e-CVT | CVT | e-CVT |
Max. rychlost [km/h] | 188 | 193 | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,8 | 10,2 | 8,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,1 | 8,6 | 5,8 |
Emise CO2 [g/km] | 185 | 169 | 132 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 509 | 561 | 580 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1662 | 1739 | 1645 |
Rozměry d x š x v [mm] | 4640x1815x1730 | 4870x1875x1675 | 4600x1855x1685 |
Rozvor [mm] | 2670 | 2745 | 2690 |
Cena od [Kč] | 965.000 | 1.110.000 | 1.064.900 |
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 965.000 Kč (Active) |
Základ s testovaným motorem | 965.000 Kč (Active) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.190.000 Kč (Executive) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.190.000 Kč (Executive) |