Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízdní dojmy: Honda Legend

Ladislav Čermák Ladislav Čermák 11. 8. 2006 • 22:19
36
208
Zobrazit náhledy (36)
Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend Honda Legend
V poněkud netypickém prostředí jsme si poprvé osahali luxusní a technikou nabitou novinku od Hondy s názvem Legend...

Nový Legend čtvrté generace přichází na evropské trhy po desetiletém působení svého předchůdce. Luxusní limuzína, která se již rok a půl prodává v Japonsku i v USA, přichází se stejným receptem jako předchůdce - bez 45 mm pětimetrová limuzína s napříč uloženým třiapůllitrovým šestiválcem, jedinou motorizací a verzí výbavy bez jakýchkoliv doplatků. Zásadní změnou je pohon všech kol a také rozsáhlé použití hliníku v konstrukci karoserie. Novinka je o 4 cm kratší (!) a má o 11 cm kratší rozvor (!!) než minulý Legend, ve všech ostatních směrech povyrostla také přibrala dva metráky a přiblížila se na dohled dvou tunám pohotovostní hmotnosti. V neposlední řadě je také o 50 tisíc levnější, ač s daleko bohatší výbavou.

První pohled

na novince neobjevil žádnou extravaganci či výstřelek - design je konzervativní, uhlazený a očekávatelný, podobně jako zamýšlená cílová skupina zákazníků. Protože jsme na prezentaci, konanou na mosteckém polygonu, přijeli shodou okolností současným kosmickým Civicem 5D, připadali jsme si jak v jiném světě. Přestože složený z krásných detailů, celek působí až příliš nenápadně. Ač po nepříliš krásné minulé generaci se jedná o jednoznačné zlepšení, elegance nádherné předminulé generace zůstává opět zdaleka nedostižena. Z vozu je na hony cítit, že původně nebyl postaven pro Evropu; jeho křivky působí vyloženě americky. Podobné je to uvnitř, kde vládne babylon různých výstupků, koutků a záhybů, hojně čalouněných příjemnou kůží a bohatě zdobených dřevem. Je to efektní a působí to luxusně, nutno ale podotknout, že neokázalé uklizené interiéry současných evropských luxusních limuzín na nás působí lépe. V obřích sedadlech se sedí jak v luxusních kožených klubovkách, vpředu nechybí ani vnitřní ventilace skrz perforovanou kůži. Vzhledem k vnějším rozměrů a předpokládanému využití nás překvapil poněkud stísněný prostor pro zadní cestující. 180 cm vysoký muž zabořil hlavu do stropního čalounění.

Silným dojmem z interiéru je ticho - kromě samotné konstrukce za to může i systém aktivního potlačování hluku; mikrofony ve stropním čalounění snímají zdroje hluku a reproduktory vysílají protivlny. Nízkofrekvenční ruchy takto lze utlumit až o 10 dB. Za zaznamenání stojí inteligentní klimatizace, která předvídá polohu slunce s pomocí GPS a tomu přizpůsobuje proudění vzduchu. Cestování oslazuje také výkonné audio s deseti reproduktory, které přehrává dlouhou řadu formátů včetně audio DVD. Parkování usnadňuje kamera o úhlu 135 stupňů.

Ovládání

přináší několik specifik, daných pokročilou konstrukcí. Hned pvní je příjemné - k nastartování stačí jen mžikově pootočit klíčkem, elektronika dokončí nastartování sama. Poněkud neobvyklou kulisu má i pětistupňová samočinná převodovka, kterou je možné ovládat i motýlky pod volantem. Řidič také musí vstřebat enormní množství nepříliš intuitivních ovladačů, rozestřených hlavně po různých místech palubní desky a volantu. Vrcholem je jedenáctisměrný ovladač, kterým se kontroluje uživatelské rozhraní palubního počítače a multimédií.

Jízda

je zprostředkována moderním vidlicovým šestiválcem 3,5 l SOHC VTEC. Ten nyní nabízí 217 kW a 351 Nm, kteréžto výkony zrychlí dvoutunovou limuzínu na stovku za výborných 7,3 s a pokračují až k elektronickým 250 km/h. Tím je předurčena jízdní dynamika - moderní motor s variabilním zdvihem a časováním sacích ventilů, proměnnou délkou sacího potrubí i výfuku a objem sací komory poskytuje uspokojivý dostatek síly ve všech otáčkách a svou práci ohlašuje prakticky výhradně otáčkoměrem. Pětistupňový automat za špičkovými schopnostmi motoru trochu zaostává - evropská šesti- a vícerychlostní konkurence je ohledně reakčních a řadicích dob dále. Odpovídající protislužbu vynikajícímu motoru činí vycizelovaný podvozek, používající dvojitá příčná ramena vpředu a víceprvkové zavěšení na opačném konci auta. Praktická ovladatelnost Legendu subjektivně umazala tak půl tuny hmotnosti.

Největší lahůdkou je ale revoluční systém pohonu všech kol; vůz se obešel s jediným diferenciálem na přední nápravě. Kroutící moment na jednotlivá zadní kola transportuje dvojice plynule spínaných elektromagnetických vícelamelových spojek, umožňujících plynulé přelévání síly mezi oběma zadními koly v rozmezí 0 - 100 % na každé. Mezi přední a zadní nápravou se navíc přelévá 30 - 70 % síly podle momentálních adhezních podmínek. Součástí zadní rozvodovky je také tzv. dvourychlostní převodovka, která v oblouku přidá cca 5 % otáček navíc zadní nápravě, která krouží po větším poloměru oblouku. Tím se podařilo úplně eliminovat potřebu mezinápravového diferenciálu.

SH-AWD

se jmenuje systém, který Honda vyvíjela více než 10 let a který mj. pomáhá aktivně likvidovat nedotáčivý smyk bez ztráty rychlosti. To jsme si ověřili v praxi na zkušebním polygonu - proti klasickému ESP, které jednotlivá kola jen přbrzďuje, SH-AWD vrací vůz do původního směru i při neustálém zrychlování na kruhové zkušební dráze. Na suchém asfaltu dosáhnout nedotáčivého smyku je opravdu velmi těžké, na tzv. klouzací dráze se vůz udržel přibližně ve stopě i při hodně divokých manévrech. Je to patrně první elektronicky řízená čtyřkolka, která se minimálně vyrovná systému BMW xDrive.

V praxi jsme si vyzkoušeli i systém CMBS - japonskou obdobu evropského pre-crash safety. S pomocí radaru aktivního tempomatu reaguje vůz na blížící se překážku nejdříve akustickým signálem, poté přibrzděním a varovným škubáním za bezpečnostní pás, a nakonec, v blížící se krizi, napnutím bezpečnosntního pásu a silným brzděním. V souladu s Vídeňskou konvencí z roku 1968 však vůz řešení krize předává při nejbližší příležitosti řidiči - sám nezačne panicky brzdit na doraz. I tak se ale jedná o užitečnou pomůcku, která pomůže zejména těm, kteří nedávají za volantem občas pozor. Na vyzkoušení aktivního tempomatu, adaptivních světlometů a dlouhého seznamu vymožeností bohužel nebyl čas ani prostor, vše Vám vynahradíme obvyklým redakčním testem.

Honda Legend přichází za českými zákazníky s agresivní prodejní cenou 1.499.000,-, kterou doslova poráží na hlavu kompletní pětimetrovou konkurenci, která je po dovybavení na úroveň Legendu cca o milion výše. O více než milion dražší je i Lexus LS430 s výkonnějším osmiválcem, ovšem o něco horší výbavou. Již v této sumě je zahrnuta volba tří odstínů koženého čalounění a pěti barev karoserie. Veškerá příplatková výbava se smrskla na několik nepříliš nákladných doplňků, s výjimkou parkovacích senzorů domontovatelných dodatečně. O prodejní úspěch by se tedy Honda bát nemusela, konečné slovo ovšem bude zřejmě mít slabá image a nevýrazný design - tedy dvě věci, které majetní Evropané preferují. Přesto se těšíme, že se se zajímavým vozem budeme setkávat častěji.

Funkce systému SH-AWD

{videoplayer link="http://www.youtube.com/v/nB9RkQf9a74" style="auto"}

Související články

Témata

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud