Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První solární obytňák vyrazí napříč Evropou. Za den si vyrobí energii na 730 km

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Stella Vita nabízí slušný obytný prostor, hlavní předností solárního obytňáku je ale působivý dojezd na po jednom slunečném dni.

Holandský studentský tým Solar Team Eindhoven, který v minulosti postavil již několik zajímavých solárních automobilů, posunul své vize o udržitelnosti zas o kousek dál. Pochlubil se totiž zřejmě prvním solárním obytným automobilem na světě, pojmenovaným Stella Vita, se kterým 19. září vyráží na cestu napříč Evropou – z Eindhovenu až na jižní cíp Španělska.

Solární obytňák má na první pohled celkem kompaktní rozměry, přesto se na jeho palubu podařilo naskládat kuchyň, dvoulůžko, jídelnu i sprchu. Zřejmě nejzajímavější věcí je však výsuvná střecha s látkovými bočnicemi, pokrytá solárními panely, kterou lze při zaparkování automobilu rozložit až na celkovou plochu 17,5 metrů čtverečních.

Podle propočtu studentů by obytný solární elektromobil měl být schopen během jednoho slunečného dne získat dojezd zhruba 730 kilometrů, což je možné především díky energetiky úsporným technologiím a aerodynamickému tvaru. Cesta ovšem měří okolo 3000 kilometrů a studentský tým zřejmě nebude cestovat každý den.

Video se připravuje ...

Ostatně solární obytný automobil nemá ani žádné nabíjecí porty, případně záložní spalovací motor. Veškerou energii obstarávají solární články, které tak napájí i veškeré palubní vybavení. Důraz na udržitelnost a ekologičnost se ovšem promítl také do kabiny samotné.

Celá kabina tak byla tvořena s ohledem na maximální efektivitu, nízkou váhu a udržitelnost. Přesto nechybí jednoduše pojatý kokpit s výrazným displejem infotainmentu, kuchyň s vařičem, atd. Zkrátka plný komfort v udržitelném balení.

Ondřej Mára
Diskuze (9)

Doporučujeme

13. 9. 2021 21:52
se zvedne vítr, může to i popoletět. Křídla to už má...
13. 9. 2021 19:06
Re: Kalkulace
Daleko horší jsou ty mraky. S ními padá výkon panelů o desítky procent
13. 9. 2021 18:48
Re: Kalkulace
Na druhou stranu pro fotovoltaiku by mělo být ideální tak kolem 20-25°C. Když už je venku 35°C, tak účinnost vlivem zahřátí panelů klesá o nějakých 15%.
13. 9. 2021 17:59
Re: Kalkulace
Snad. Ten australský závod jedou poměrně mrňavá vozítka, prý jsou ty malé rozměry důležité kvůli odporu vzduchu. Taky mají jen minimální akumulátory, tuším do 5kWh, předepsané je že 90% energie musí využít přímo, tj. bez akumulátorů. Asi to v poušti nebude moc problém, na rozdíl od zamračenější Evropy
13. 9. 2021 17:24
Re: Kalkulace
Možné to asi je. V Austrálii se každoročně jezdí nějaký závod solárních aut na 3020 km dlouhé trati. Tuším že v 2018 to vyhrál zrovna nějaký nizozemský vysokoškolský tým, kdy tu trať ujeli za 37 hodin čistého času jízdy. V noci se pochopitelně nejede. Průměrná rychlost byla cca 81km/h. O rok později to už bylo snad necelých 87 km/h.

Tahle věc taky nevypadá jako typický obytňák, ale spíš takový Veleorex. Trubkový rám olepený asi nějakým teňonkým plastem, ať to je co nejlehčí. Nechtěl bych v tom zažít nějaký byť malý ťukanec.