Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První svezení se Suzuki Jimny v Česku: Roztomilý prcek je v terénu jako doma

Stanislav Kolman
Diskuze (15)

Poprvé jsme v tuzemsku mohli vyzkoušet čtvrtou generaci Suzuki Jimny. Na silnice přijde řada až při tradičním testu, teď hurá do terénu!

Model Jimny je tu s námi už téměř 50 let, vždyť první generace spatřila světlo světa v roce 1970. Jednotlivá vydání terénního suzuki se vyznačují dlouhou životností, což platí i pro to poslední, které bylo v prodeji od roku 1998. Nejnovější provedení se představilo minulý rok, na jeho uvedení na český trh jsme si ale museli počkat až do dnešních dní.

Kouzlí úsměvy

A teď je konečně tady. Auto s roztomilým kukučem, které při obcházení budí dojem, že se vám v pohodě vejde do kapsy. Je dokonce o 50 mm kratší než předchůdce, avšak o 5 mm vyšší a 45 mm širší. Rozvor zůstává na shodném čísle 2250 milimetrů. Sloupky jsou téměř kolmo k vozovce a vybrané detaily z nějakého důvodu kouzlí úsměv na tváři. Jen se podívejte na tu tvářičku s kulatými světlomety, kterou můžete za příplatek upravit jinou maskou s „retro“ vzhledem a nápisem namísto loga. Nechybí rezerva umístěná na víku pátých dveří, které se otevírají do strany a ukrývají vpravdě malý zavazadelník s objemem 85 litrů. Druhá řada lze sklopit a vznikne rovná ložná plocha s hodnotu 377 l. To kdybyste snad v jimníku chtěli přechrupnout.

Interiér je převážně tvořený z tvrdých plastů, jak Suzuki přiznává, pracoviště řidiče bylo podřízeno funkčnosti a bytelnosti. Po prvním usednutí tak máte pocit, že jste se v čase vrátili o 15 let zpět. Říká ale někdo, že je to špatně? Budíky jsou analogové a sekunduje jim jen malý palubní počítač, displej multimediálního systému je na očích a veškeré důležité prvky máte při ruce hned pod výdechy topení. Umístěna jsou tu i tlačítka pro otevírání oken, a samozřejmě dvě páky – pro řazení a nastavování pohonu všech kol.

Jen připomeňme, že vůz zůstává věrný koncepci s poctivým žebřinovým rámem, který je vylepšen křížovou a dalšími dvěma příčnými výztuhami. Torzní tuhost se zvýšila o 50 %. Nápravy vpředu i vzadu zůstávají tuhé, nově je na nich použita vysokopevnostní ocel. Rám ke karoserii uchycuje osm nově navržených silentbloků, což má pomoci k lepšímu odhlučnění, stejně jako zesílené výplně v podlaze.

Krátké rande

Protože jsem z nějakého důvodu ujetý na svítivá auta s roztomilým vzhledem a kulatými světlomety (zdravím, Hondo e), nemohl jsem si příležitost první jízdy s Jimny nechat ujít. Suzuki nás pozvalo do Kostelce nad Černými lesy. Nebylo to ale takové to „tady máte klíčky a jeďte po vyznačených silnicích“. Na nedaleké offroadové cestě pro nás automobilka připravila vcelku náročnou trasu, aby ukázala, jak tento prcek obstojí v náročnějším terénu, kde má být ostatně jako doma.

Jimník k nám míří s jednou jedinou motorizací – 1.5 VVT s výkonem 75 kW a 130 newtonmetry točivého momentu. Pohonná jednotka nahrazuje někdejší třináctistovku, ve srovnání s kterou posiluje o 13 kW a 20 Nm. Ve světě moderních aut je to takové malé zjevení, tenhle poctivý kus techniky. Atmosférický motor, který se obejde bez systému stop/start. Není to sice žádný atlet (umí jet maximálně 145 km/h), ale kdo by to po terénním mrňousovi vůbec požadoval?

Po silnici jsme se tedy zatím svezli jen několik stovek metrů. I když se zapracovalo na celkovém odhlučnění, jízdu ve vyšších rychlostech doprovází hluk od podvozku. Je ale výrazně kultivovanější než dříve, shodují se kolegové, kteří se na rozdíl ode mě svezli předchozí generací. Než se na asfaltu stačíme rozkoukat, odbočujeme na už zmíněnou terénní vložku.

Zapněte si čtyřkolku a redukci, je nám připomenuto na začátku trasy. Páka za řadičkou se ovládá snadno, pro zapnutí redukce je ale potřeba zastavit. Zadokolku se čtyřkolkou lze střídat až do rychlosti 100 km/h. Vzorně poslechneme a vyrážíme vstříc prvnímu klesání. Vhod určitě přijdou asistenti pro sjíždění svahu a rozjezdu do kopce. Jimník, obutý překvapivě do standardních pneumatik, nezaváhá ani jednou.

S jistotou zvládá všechny nástrahy offroadové vložky. Ve vyjetých kolejích nezůstáváme viset ani chviličku, jen dáváme pokyny volantem, abychom se drželi na vyznačené trase a občas pomůžeme výraznějším sešlápnutím plynového pedálu. Všechno ostatní zvládá jimník svépomocí. Najednou se před námi objevuje ohromný krpál. To už bude oříšek, říkáme si, ale kdepak. Jimny zatne zuby a v absolutní pohodě vyšplhá i nejvyšší kopec celé terénní lekce. A jak následně vidíme u kolegů, s prstem v nose si to dává i se zastavením uprostřed. Bravo!

Závěr

 Jestli jsem se na týdenní test Jimny po jeho loňském představení těšil, tak teď už se těším hodně. Jasně, to nejlepší, tedy bezproblémovou průchodnost terénem, už předvedl, ale věřím, že ani coby auto pro každodenní dojíždění po silničkách nebude roztomilý prcek k zahození. Jestli vás nejnovější suzuki zajímá podrobněji, nemusíte dlouho čekat. Testujeme jej už v říjnu!

Suzuki Jimny – české ceny a technická data
Motor 1.5 VVT
Zdvihový objem [cm3] 1462
Výkon [kW/min] 75/6000
Točivý moment [Nm/min] 130/4000
Převodovka 5MT 4AT
Zrychlení 0-100 km/h [s] - -
Maximální rychlost [km/h] 145 140
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 6,8 7,5
Cena Premium [Kč] 422.900 -
Cena Elegance [Kč] 468.900 496.900
Stanislav Kolman
Diskuze (15)

Doporučujeme

Avatar - 3_diamanty
20. 9. 2019 12:36
Re: Paráda!
ja sa zase naopak priznavam ze jak v ignise tak v jimny som uz len z fotiek kabinou sklamany.. cele to posobi hodne lacno a plastoidne... a moc hrackarsky... tie budiky boze... to ako fakt? .... alebo ta stredova konzola... to je jak z nejakeho demoauta v autoskole ... zober si ignis... tam je to az hruza ten interier... este u jimniho prioritne urceneho do terenu sa to da chapat.. ale v mestskom v ignise je to fakt take az gycove ...
Avatar - 3_diamanty
20. 9. 2019 11:51
Re: konecne pekne fotky
ja mam na pole 185/60 R15 a som maximalne spokojny... mne vyhovuju aj vzhladom aj velkostou aj pohodlim ... navyse nejde o nic nestandardne rozmerovo takze su aj cenovo dostupne.... aj ked take vacsie a sirsie 16tky co ma jedno polo kusok tu vyssie .. ach jo.. asi by som hned strpel aj mensie pohodlie :-[] 8-s ..

uz napriklad lancer ma hned v zaklade slusne balony 16tky 205ky na 60 ( podobne mal aj chevy cruze alebo starsie suzuki SX4 v silnejsej verzii v 4kolke ) ale tu ak nechces tento zaklad tak potom uz musis rovno do kusok nestandarnych a nizkoprofilovych 18tok za pekmne nestandardnu cenu :D

PS: a co tento upraveny jimny ... panecku.... https://img2.auto.cz/…ull/5544959_.jpg ... konecne dostal paradne kola :D
Avatar - 3_diamanty
20. 9. 2019 11:44
Re: konecne pekne fotky
to sa tiez pytam ked vidim ake ma pneu novy defender voci staremu... ;-) ...

ono niekde je vyhoda sirsia pneu.. inde uzsia... su miesta kde ta v terene podrzi prave siroka pneu a kde by uzka uz zapadla alebo nemala dobry kontakt ... a naopak .. brodit blato s uzkou pneu je asi lepsie ako so sirokou ...

mne len pride ze jimny by zniesol celkovo aj vacsie kola... nemusi ich mat zase ako X5 ... to som predsa nepovedal ;-)
Avatar - Beefcake
20. 9. 2019 09:00
Re: konecne pekne fotky
195/60(tusim)/R15 som mal kedysi na Ocatvii I.
A vobec ani na takom velkom aute nevyzerali male.
Na toto pidiauto je to az-az. A vdaka 80 su krasne balonove :)
Avatar - Dany
20. 9. 2019 08:41
Re: konecne pekne fotky
Do terénu širšie pneumatiky? K čomu?