PSA e-HDi: Novou generaci start-stop bude mít v roce 2013 milion aut
Koncept e-HDI je určený pro nejnovější motory skupiny PSA Peugeot Citroën – pro 1,6 HDi a 1,4 HDi ve verzích Euro 5. Objeví se nejprve v třetím čtvrtletí 2010 v modelech Citroën C5, C4 a C4 Picasso, Peugeot je nasadí do nástupců řad 308 a 407. Do roku 2013 se má vyrobit milion vozů e-HDi, to představuje asi 30 % všech motorů HDi.
Podstatou systému je startér-alternátor s obousměrným chodem. Jedná se o druhou generaci zařízení Valeo i-StARS o výkonu 2,2 kW, která má proti předchůdci o 70 % větší točivý moment (53 Nm). Výsledkem je rychlý restart motoru během 400 ms (o 30 % rychlejší než dnes používané systémy). Životnost startéru je 600.000 nastartování.
Novinkou e-HDi je tzv. proaktivní vypínání motoru – v případě předpokládaného zastavení se u aut s manuální převodovkou při jízdě na neutrál motor vypne již pro poklesu rychlosti pod 20 km/h. U robotizované převodovky je to 8 km/h. Peugeot garantuje 100% funkci systému v rozsahu teplot 5 až 30°C.
Přínosem je snížení spotřeby v městském provozu až o 15 %. V evropském kombinovaném cyklu má e-HDi přinést úsporu 5 g/km CO2.
Kromě samotného startéru byly změněny i další podstatné části – zlepšené mazání turbodmychadla, odolnější čerpadlo vstřikování, větší dvouhmotový setrvačník a odolnější ložiska na klikové hřídeli.
Kromě e-HDi připravuje PSA Peugeot Citroën dieselové hybridy HYbrid4, tříválcové zážehové motory a ve spolupráci s Mitsubishi elektromobily Citroën C-Zero a Peugeot iOn.