Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Quant F: Evoluční e-Sportlimousine po roce v Ženevě

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Vývoj čtyřmístného supersportovního Quantu se nezastavil. Dostal nastavitelný zadní spoiler, novou převodovku, je výkonnější a má větší nádrže na elektrolyt.

Na loňském autosalonu v Ženevě představila lichtenštejnská firma nanoFlowcell AG čtyřmístnou „placku“ e-Sportlimousine. 5,25 m dlouhý sedan připomínal svou vizáží spíše supersporty a výkony to potvrzovaly. Čtyři elektromotory měly celkový krátkodobý výkon až 680 kW a auto díky zim zrychlilo z klidu na 100 km/h na 2,8 s. Výrobce u něj udával maximální rychlost 380 km/h a jízdní dosah 600 km. Přitom šlo opravdu o elektromobil. Byl totiž vybaven elektrochemickým akumulátorem z vlastního vývoje, jehož membránami proudil elektrolyt, který cirkuloval mezi dvojicí nádrží. Článek byl stejně těžký jako běžný lithium-iontový, ale měl pětkrát větší výkonnost.

Vývoj vozu vedl Švýcar Nunzio La Vecchia. V červenci 2014 získal prototyp, jehož futuristický poháněcí systém připomíná spíše vodíková auta, homologaci a registrační značku. Nyní se před letošní Ženevou ukazuje další verze, evoluční červený model F. Loňské „éčko“ sice odkazovalo na elektromotory, ale proč nepokračovat dál v abecedě?

Ač rudé auto vypadá skoro stejně, nezměnila se jen barva. Ve skutečnosti má totiž nový karbonový monokok, který poskytuje více místa posádce. A také tenčí A-sloupky kvůli lepšímu výhledu, zvětšila se i vnější zpětná zrcátka. Dvojice obřích vzhůru výklopných dveří mu zůstala, ani celková délka se nezměnila. Na přídi najdeme nová světla QUANTeYES (s přepisem si ve Vaduzu opravdu vyhrají a písmeno e tak úplně zmizet nemůže, že?), zadní spoiler se zase vysouvá už při překročení 80 km/h a má dvě polohy. Výkon motorů stoupl už na opravdu hypersportovních 802 kW, přední jsou odpojitelné, takže se ze čyřkolky stane auto se zadním pohonem. Novinkou je taktéž dvoustupňová samočinná převodovka z vlastních konstrukčních kanceláří.

Místo vodíku a kyslíku v běžných palivových článcích se stále používá elektrolyt ve dvou nádržích (s kladným a záporným nábojem) o celkovém objemu 500 l, kapacita se tedy zvýšila o 100 l. Jeho přečerpáváním vzniká energie k pohonu. Baterie pracují při 50 ampérech, ty jsou schopny dodávat nové vyrovnávací paměti, krátkodobě je ale k dispozici až 2000 A, pokud auto potřebuje opravdu plný výkon. Jmenovité napětí se zvedlo ze 600 na 735 V, pro normální provoz se však počítá s maximálně 400 V.

Akční rádius pochází asi odněkud z vesmíru, dosahuje až 800 km, přitom k této hodnotě opravdu nepomáhá žádný konvenční spalovací agregát. Nejvyšší rychlost je tentokrát udávána „přes 300 km/h“. I Quant F čeká homologace včetně nárazových zkoušek, které proběhnou v USA a Německu. Alespoň kusová výroba je ale stále v nedohlednu. Evoluční prototyp budeme moci spatřit naživo 3. března na prestižní švýcarské výstavě.

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Avatar - Atlis
12. 2. 2015 08:57
Nikdy to jazdiť nebude
Pekná rozprávka. The End.
Avatar - rimow11
12. 2. 2015 08:29
Re: technologie
:yes:
Avatar - Hammunasakra
11. 2. 2015 20:19
Re: technologie
Pro mě jedno z nejlepších aut. Absolutní bomba :yes: :yes: :yes:
11. 2. 2015 17:33
Re: technologie
ne, ale technologie je to zajimava, urcite bych tomu predpovidal vetsi budoucnost nez vodiku :-)
11. 2. 2015 14:44
Re: technologie
že ten maník na videu seš ty :-)