Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rallye Dakar 2009 (13. etapa): Lopraisova Tatra měla poruchu, do cíle nakonec dojela

Dariusz Szynder Dariusz Szynder 17. 1. 2009 • 05:07
15
Kvůli silnému dešti, který způsobil nesjízdnost některých úseků trati se pořadatelé opět rozhodli zkracovat. Původně 545 km dlouhá speciálka se nakonec jela až od CP4.

Po odstoupení výborně jedoucího Spáčila, kterého těsně po startu do dvanácté etapy definitivně zradila technika jeho Liazu, přišly krušné chvíle i pro Lopraise. „Tatra Aleše Lopraise se momentálně potýká s technickými problémy, které se tým snaží odstranit.“ - tato informace se ve 20:55 objevila na oficiální stránce Loprais Tatra Teamu. Dlouhou dobu nepřicházely žádné informace, Lopraisova Tatra nebyla evidována ani na jednotlivých časomírách etapy. Nakonec, zhruba dvě hodiny po půlnoci se Aleš Loprais v celkových výsledcích etapy zveřejněných na oficiálních stránkách Dakaru objevil. V etapě byl klasifikován na posledním, 52. místě se ztrátou více než dvou hodin.

Kategorii kamiónů vyhrál Rus Kabirov a připsal si tak letošní druhé a celkově dvacáté šesté etapové vítězství na Dakaru. Druhý dojel De Rooy na Ginafu, třetí byl Brazilec De Azevedo. V průběžném pořadí se do čela tabulky vrátil Kabirov, který o tři minuty vede před svým krajanem Čaginem.

Mezi motocyklisty byl nejlepší Francoz Cyril Despres, který si na své konto připsal letošní čtvrté etapové vítězství, celkově pak dvacáté v kariéře. Za ním se umístil Marc Coma na KTM, třetí dojel David Fretigne. V průběžném pořadí je na prvním místě Coma následován Despresem a Fretignem. Dosud nejlepší Čech Martin Macek skončil na 44. místě (+ 28:29 min) a je celkově devatenáctý. Rychlejší byl nejen Froněk (+ 27:58 min), ale i Pabiška (+ 20:19 min), který je v průběžném pořadí na 67. místě.

Pro celkové vítězství si jede čtyřkolkář Macháček, který opět dokončil na druhém místě se ztrátou více než dvou minut na Carlose Avendano. Druhý muž průběžného pořadí, Argentinec Marcos Patronelli dokončil třináctou etapu teprve na devátém místě. Třetí místo patřilo Hubertu Deltrieu z Francie. Oldřích Březina dojel pátý se ztrátou třináct a půl minuty.

Vítězství v kategorii automobilů si připsal Nani Roma na Mistubishi, kterého kvůli poruše motoru na jeho Mitsubishi Diesel Lancer dotáhl do cíle minulé etapy kamión. Druhý byl překvapivě Polák Krzysztof Hołowczyc (+ 7:18 min), třetí dojel šampion v extrémním lyžování a jezdec mistrovství světa v rallye Guerlain Chicherit. Hołowczyc tak zúročil své už skoro zapomenuté zkušenosti z Rallye Argentina, protože část třinácté etapy byla vedena po stejných trasách. Do cíle etapy dovedl svůj vůz i Miroslav Zapletal (devátý se ztrátou 17:18 min), stejně jako Jiří Janeček (55.; + 40:56).

Čtrnáctá etapa o délce 792 km (227 km speciálky) povede z Cordoby do Buenos Aires, kde na soutěžící čeká černo-bílý šachovnicový prapor.

tatra bmw vw toyota honda nissan mitsubishi suzuki technika ktm hummer man mercedesbenz gordon ruf tatra bmw vw toyota honda nissan mitsubishi suzuki technika ktm hummer man mercedesbenz gordon ruf

tatra bmw vw toyota honda nissan mitsubishi suzuki technika ktm hummer man mercedesbenz gordon ruf tatra bmw vw toyota honda nissan mitsubishi suzuki technika ktm hummer man mercedesbenz gordon ruf

Motocykly - klasifikace po 13. etapě

Umístění Jezdec Tým Motocykl Čas/ztráta
1. M. Coma KTM Repsol KTM 50:26:50 h
2. C. Despres Red Bull KTM KTM + 1:28:03 h
3. D. Fretigne Team Fret Motorsport Yamaha + 1:34:47 h
4. D. Casteu Vectra Racing Team KTM + 2:18:23 h.
5. H. Rodrigues Honda Brasil Honda + 2:27:17 h
6. P. Ullevalseter Scandinavia KTM + 2:28:01 h
7. J. Viladoms KTM Repsol KTM + 2:30:04 h
8. F. Verhoeven Vectra Racing Team KTM + 2:50:33 h
9. D. Knuiman Canon Camera Express KTM + 3:21:59 h
10. P. Goncalves Repsol Honda Honda + 4:03:28 h
19. M. Macek Yamaha Europe Yamaha

+ 10:05:17 h

44. J. Froněk Rainbow Orion Racing Team KTM + 16:50:21 h
67. D. Pabiška KM Racing Raid KTM + 24:17:36 h

Čtyřkolky - klasifikace po 13. etapě

Umístění Jezdec Tým Vozidlo Čas/ztráta
1. J. Macháček KM Racing Yamaha 66:07:35 h
2. M. Patronelli BRP Can Am Team Can-Am + 2:20:20 h
3. R. Sonik ATV Polska Yamaha + 7:20:15 h
4. H. Deltrier Polaris Racing Polaris + 11:11:49 h
5. O. Bražina Bodro Team Yamaha + 15:41:57 h
6. C. Avendano Suzuki Motorrad Suzuki +

16:42:06 h

7. E. Carlini Dakarsport.com Polaris +

24:55:05 h

8. E. Kraft Polaris Racing Polaris + 25:50:34 h
9. O. Pottier MD Rallye Sport Can-Am + 40:09:23 h
10. M. Van Gastel Yamaha Europe Yamaha + 46:07:34 h

Osobní vozy - klasifikace po 13. etapě

Umístění Posádka Tým Vozidlo Čas/ztráta
1. De Villiers / Von Zitzewitz Volkswagen Motorsport Volkswagen 46:35:14 h
2. Miller / Pitchford Volkswagen Motorsport Volkswagen + 2:20 h
3. Gordon / Grider Team Dakar USA Hummer + 1:27:13 h
4. Tollefsen / Evans Overdrive Racing Nissan + 5:55:01 h
5. Hołowczyc / Fortin Orlen Team Nissan + 6:37:32 h
6. Depping / Gotschalk Volkswagen Motorsport VW + 8:28:55 h
7. Zapletal / Ouerdniček Offroadsport.cz Mitsubishi + 10:52:26 h
8. Novitsky / Tyupenkin X-Raid Russia BMW + 13:15:11 h
9. Chicherit / Baumel X-Raid GMBH BMW + 14:48:59 h
10. Roma / Cruz Repsol Mitsubishi Ralliart Mitsubishi + 17:27:08 h
52. Janeček / Chytka Offroad Centrum Toyota + 70:14:58 h

Kamióny - klasifikace po 13. etapě

Umístění Posádka Tým Vozidlo Čas/ztráta
1. Kabirov / Belysev / Mokejev Kamaz-Master Kamaz 47:44:50 h
2. Čagin / Savostin / Nikolajev Kamaz - Master Kamaz +3:00 min.
3. De Rooy / Colsoul / Van Melis De Rooy Ginaf + 57:37 min.
4. Mardejev / Mizjukajev / Mardejev Kamaz-Master Kamaz + 6:31:59 h
5. Echter / Ruf / Klein MAN Race MAN + 7:18:14 h
6. De Azvedo / Justo / Martinec Petrobras Tatra + 8:19:52 h
7. Van Ginkel / Tusterman / De Rooy Ginaf Rally Power Ginaf + 14:53:03 h
8. Loprais / Štajf / Holáň Loprais Tatra Team Tatra + 15:37:53 h
9. Vila Roca / Torrellardona / Busoms Epsilon Team Mercedes-Benz + 15:47:46 h
10. Juvanteny / Criado / Roman Epsilon Team MAN + 19:34:31 h
35. Randýsek / Šiška / Nemajer Offroadsport.cz MAN + 155:23:39 h
Témata
Avatar - Special-line
19. 1. 2009 16:45
Re: De Azevedo
Je to pravda Kamaz postavil základ speciálu na Dakar a nechal si to homologovat coby sériové vojenské vozidlo.
Je fakt že puma byl tak torchu speciál uložením motoru doprostřed, protože to žádnej náklaďák nikdy nemůže mít v sérii (jenom teda třeba Tatrováckej hasičák taky vynikající vozidlo), ale jinak to zas tak speciální nebylo (měřítkem třeba Kamazu atd.). Navíc Tatrováci se nechali slyšet že posunutím motoru zpět dopředu se jízdní vlastnosti vrátily někam o 10 let zpátky. Obecně se má za to že tato změna tech. předpisů byla možná taky kvůli tomu aby umožnili nebo napamohly vstupu dalších západních značek. Od tý doby jezsí De Roy, MANy teď taky jezdí hodně dobře atd.
19. 1. 2009 11:10
Re: De Azevedo
PROBLEM JE V NĚKOLIKA VĚCECH:
1. kamaz - neomezený rtozpočet, postaví klidně 5 kamionů za závod
2. kamaz vyrábí celohlnikový seriový kamion - má ho v nabídce- tudíž veškerý homologace jdou z něj což je pro rusáky výhoda
3. PUMA byla speciál, motor byl uprostřed.....prostě něco jako B-čka v rallye, po te co saemuselo přejít na seriovější provedení )změna tech. předpisů) začali dominovat kamazy, neb rusakum lecos prominuli a pak měli výhodu toho, že seriový vůz je z hliniku.....(postaven pravě kvuli homologaci jejich "serioveho" kamionu).
17. 1. 2009 22:36
Re: De Azevedo
jj.. s tou posadkou mas pravdu.. vcera jsem si toho vsimnul.. :-) ale jinak si za tim, co jsem rekl stojim ;). Jinak supr.. jsou v cili.. a 6. misto!! :-)
Avatar - Special-line
17. 1. 2009 20:45
Babča
Nesmíme zapomínat ani na babču :yes: Od roku 1987 jela snad každý Dakar. Největší věci co se měnili jsou asi jen kabina a náprava. Motor nevím zda je původní. Ale tomu říkám výdrž :yes: :yes:
Avatar - T613
17. 1. 2009 19:06
Re: De Azevedo
:yes: